Gå til innhold

E39 stopper når den blir varm


ragman
 Share

Anbefalte innlegg

I går byttet jeg tilbake til den uorginale veivsensoren kjøpt på Meca, bilen startet fortsatt ikke, hakket og tente litt når jeg ga gass. I ettermiddag gjorde jeg et nytt forsøk, bilen tente litt, så startet den ganske greit. Lot den gå til den fikk normal arbeidstemperatur, kanskje et par antydninger til småfusk den halvtimen den gikk.
 Startet den en gang etterpå, og da startet den lynraskt.

Er det veivsensoren som er defekt eller er det noe annet? Litt nervøs for å legge ut i trafikken uten å vite sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få sjekket systemet med diagnose utstyr. Et BMW system som INPA. OBD2 funker ikke på denne bilen. Husk også at denne bilen ikke har motor lampe som lyser selv om det er feilkoder der. Hvor i landet bor du? Det er mange her inne som kan hjelpe deg med diagnose. Ellers blir det gjetting. Inkludert undertegnede. Sjekk evvt under diagnose tråden:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at det behøves mer avansert diagnose. Den eneste koden som verkstedet har lest av var feil på veivsensor, det var i sommer mens bilen stoppet på tomgang og lot seg starte umiddelbart. Ingen feilkoder da det tok en uke å få start på den.

Nå var bilen skikkelig tungstartet, stoppet den og prøvde etter 20 min, da startet den ikke.

Fikk låne en motorstyring fra maken bil der koding mot startsperre er fjernet, men den oppførte seg nøyaktig likt som tidligere.

Kinnet lenge uten å få start, den bare hakket og tente litt.

Endret av ragman
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man bruke diagnose system for å lese av diverse verrdier live. For det kan være feil som ikke utløser feilkoder. Tror diagnose med et BMW system er det som må forsøkes. Er litt rart egentlig...om det ikke finnes feilmeldinger. Hvis det ikke er mekanisk feil som er årsaken. Har den gått langt? Bruker den olje? Vann?

Er det olje i tennplugg hull?

Symptomene ligner litt på drukning. Men det skjer som oftest hvis motoren stoppes med kaldstart systemet i full drift. (hvis du starter den kald og bare lar den gå noen sekunder for å flytte den) Skjer oftest på motorer som har gått langt. Muligens pga slitte bensindyser.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har vært opptatt med jobb men er nå klar for videre feilsøking :?

Er helt enig i at symptomene ligner veldig på drukning, har da også opplevd det for noen år siden da bilen ble flyttet noen meter i forbindelse med plenklipping... Bare holde full gass og kinne i vei til den startet.

Det er ikke olje i tennplugghull, toppdekselpakning er byttet, også gummi innsug.

Bilen er kjørt 380000 Km, Bruker ca. 1 liter olje mellom oljeskift, og kanskje 1 liter vann pr. 30000 Km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når det er plussgrader ute har jeg skrudd litt på bilen igjen.. Den har stått med batteriet frakoblet i et par dager. Skiftet kontaktstykket til tenningslåsen, skiftet temperaturgiveren i motoren, satte på ekstra jording til motoren, (jording er alltid bra :-D ) og dro opp peilepinnen 10 cm. Koblet til batteriet og bilen startet ganske greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har Bmw'n min stått på gårdsplassen i 2 måneder, og vært til å fra når det gjelder å få start på den.

Sist skiftet jeg veivhusventilasjonen (CCV) som var helt tett, og modifiserte røret til peilepinnen. 

Bilen startet etter lit kinning med full gass, og jeg lot den gå en times tid. Den startet lett da den var blitt varm.

Neste dag måtte jeg også holde inne gasspedalen for å få start, startet imidlertid greit når den hadde nådd arbeidstemperatur.

Nå har det vært noen minusgrader i natt, og da var det ikke mulig å få start på den, hakket og tente litt, noe eksos og bensinlukt. Er sikker på at den starter igjen når det blir varmere.

Hva kan ha forandret seg fra at den startet kald og stoppet/ var umulig å starte når den hadde gått seg varm til at den nå ikke vil starte kald, men fungerer prikkfritt når den er varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...