Gå til innhold

hvilken girkasse passer v8 (m60,m62ogs62)?


frodo83
 Share

Anbefalte innlegg

hei, har akkurat kjøpt en 540 med 5 trinns manuell. bilen er ombygget. og girkassen(manuell) har låst seg.

jeg har en girkasse fra e39 m5 liggende. men girkassen som står på er aneledes.  leste av nr på kassa. 014 226 og 1221 8999. lurer på hvilken bil den kassa kommer fra. 

eventuelt om det er andre kasser som passer og om det er forskjell på spline osv.? ser m5 kassen er ca 11 cm lengere, så mellomaksling må nok byttes/kortes inn..

trenger tips..:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m5 kassen passer på, den er lengre fordi den er kraftigere og har 6 gir.

v8 kassene passer om hverandre.

er det e39 du har? e34 er levert med 5trinns, usikker på om det er fra 3liter v8 den kassen er fra, eller tidlig 4liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 540i er orginal 6 trinns, kan bekrefte det d.toft skriver :) men e34 540i kom med 6 trinns, tom de tidligeste e39 540i manuelle kom med 6 trinns fra e34 . 5 girs kasse kom bare fra 3l og 3.5 liter i både e34 og e39.  og e39 m5 kassen passer, men du må som skrevet over, korte ned mellomaksel :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, crabfish190 skrev:

min 540i er orginal 6 trinns, kan bekrefte det d.toft skriver :) men e34 540i kom med 6 trinns, tom de tidligeste e39 540i manuelle kom med 6 trinns fra e34 . 5 girs kasse kom bare fra 3l og 3.5 liter i både e34 og e39.  og e39 m5 kassen passer, men du må som skrevet over, korte ned mellomaksel :)   

takk for info. ja, må enten korte den inn eller skaffe ny(brukt) var en som tilbydde seg å korte den inn for meg i dag. har gjort sånt selv tidligere, men har ikke like god tilgang på utstyr/verktøy lengere.. vet du om den har samme størelse på flensen til hardy koblingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, frodo83 skrev:

oki, da satser jeg på at clutch som er montert nå passer med m5 kassen :) holder på å forbereder meg på girkasse bytte :)   men lurer også på om utløserlager og clutch sylinderen er lik, da m5 kassen jeg har mangler det..

utløserlager er likt, du kan krysssjekke deler på realoem.com på min 540i har jeg e39 m5 svinghjul og clutch, clutch sylinderen/slavesylinderen er ganske lik om ikke helt/identisk, hadde en fra e39 m5 og min e34 540i til å sammenligne side om side, og det var ganske lite om å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, crabfish190 skrev:

utløserlager er likt, du kan krysssjekke deler på realoem.com på min 540i har jeg e39 m5 svinghjul og clutch, clutch sylinderen/slavesylinderen er ganske lik om ikke helt/identisk, hadde en fra e39 m5 og min e34 540i til å sammenligne side om side, og det var ganske lite om å gjøre. 

oki,  får sjekke litt på realoem.com. satser på at sylinderen passer da:) har clutch og svinghjul fra m5 liggende, så det er egentlig ingen krise. men blien går med kompressor og har ombygd/sveist svinghjul og ny sinter fra før. så hadde håpet å fortsatt kjøre med det :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å bruke clutch systemet du har.

når jeg bygget om min til s62 motor, så sammenlignet jeg m62 sylinderen og m5 sylinderen, m5 var laget i alu, m62 i stål.

ellers var dem like.

flensen må du bare måle, m5 har boltsirkel på 105mm med m14 bolter.

om flensene dine ikke er dem samme, så TROR jeg du kan bytte om på flensene ut fra kassen.

men ifølge bmwfans, så har E34 530 (som har 5trinns kasse) boltsirkel på 96mm og har m12 bolter.

når jeg sjekket e34 540, så har dem 6trinns kasse.. og lik boltsirkel og bolt som m5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er 5 trins kasse som er der nå.  så får håpe det går å flytte over flensen, ellers så må jeg skaffe mellomaksel som passer.  reiser bort på jobb i morgen, så blir ikke å begynne med girkasse bytte før om litt over ei uke. men greit med god info fra dere slik at man er godt forbredt:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530/535 5 trinns kassen har 29 mm splines. M5/540 6 trinns kasser har 35 mm splines. Så clutchen passer i alle fall ikke over på 35 mm splines. M5 bruker 240 mm clutch, men har da stor splines. Mulig at du da bare trenger kjøpe ny lamell beregnet til M5.

Mellomakslingen har mye større flens på 6 trinns kassene. Er vel 105 mm og M14 bolter. Tror det er 94 mm og M12 på 530. Så mellomakslingen må sveises om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eirik Viste skrev:

530/535 5 trinns kassen har 29 mm splines. M5/540 6 trinns kasser har 35 mm splines. Så clutchen passer i alle fall ikke over på 35 mm splines. M5 bruker 240 mm clutch, men har da stor splines. Mulig at du da bare trenger kjøpe ny lamell beregnet til M5.

Mellomakslingen har mye større flens på 6 trinns kassene. Er vel 105 mm og M14 bolter. Tror det er 94 mm og M12 på 530. Så mellomakslingen må sveises om.

oki, stemmer sikkert det. spørsj om jeg bare får prøve med m5 lamellen da..  hadde håpet at alt passet mye bedre jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...