Gå til innhold

E53 3.0i Hvilken girolje?


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Tjena!

Jeg tenkte at x5en skulle få et bytte av olje og filter i kassen. Egentlig på tide etter å ha kjørt 237 000km.

Det er spesifisert at kassen skal ha Dexron 3, eller bedre. Som jeg har funnet ut går det fort 7-8liter på et filterbytte, men man vil ikke klare å bytte all oljen uten en flush pga oljekjøler osv. Selvsagt ønsker jeg å få byttet mest mulig, så jeg tenker å kjøpe 12liter.

Så til spørsmålet, på Biltema koster en slik dexron3 olje 68kr/liter, noe som totalt blir rett over 800lappen. Ganske rimelig egentlig.

Alternativet er feks bilxtra eller mekonomen som tar 160++ for Dexron 6.

Ellers kan jeg kjøpe dexron6 fra motoroljer.no til 110-120kr/liter med frakt inkludert.

 

Jeg forstår jo at dexron6 er en bedre olje, men spørsmålet er, hva skal jeg velge, og hvorfor?

Om det er av betydning opplever vi vintre med 20-25minus her, så det er selvsagt greit med gode kuldeegenskaper. Jeg opplever dog kassen slik den er i dag som helt normal i slike temperaturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg har noe i mot Biltema eller deres oljer, men her ville i alle fall jeg gått for olje fra en anerkjent leverandør (evt. original olje). Girkassen er jo, etter motoren, den viktigste komponenten i bilen.

Har du sjekket pris på original olje? F.eks. koed.no, gsbildeler.no eller schmiedmann.no. Dekkonline.com selger også oljer, både orgininal BMW-olje og andre merker.

I forhold til valget mellom å skifte olje eller foreta en flushing av girkassen så er denne Youtube-filmen ganske informativ (selv om den ikke er BMW-relatert):

Siden du har xDrive, kombinert med en passe høy kilometerstand, så ville jeg samtidig vurdert å skiftet ut oljen i fordelingskassen, og evt. differensialene. Nå vet jeg ikke om dette har vært gjort på din bil tidligere, men det kan jo være noe å vurdere?

Flere andre bilmerker har utskifte av disse oljene som en del av det vanlige serviceregimet. Jeg har i alle fall ikke troen på såkalte livstidsoljer, selv om BMW tydeligvis har det. Men, det blir naturligvis helt opp til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Biltema produserer nok ikke oljen selv, som de fleste andre produktene deres, men rebrander andres produkter, og gjør gjerne en liten designendring så det ikke skal være for åpenbart.

Når det kommer til oljene deres, er det nok kun forpakningen som er forskjell. Dexron3 er en gitt standard, og enten tilfredstiller oljen disse kravene eller ikke, uavhengig av produsent. Omtrent slik som bmw's "orginale" oljer, bilpleieprodukter osv.

Prisene på oljer hos gs osv er 150-160kr/literen og gjerne spesifisert til dexron6. Altså en høyere standard enn min bil krever.

Forskjellen for meg blir rundt 1000lappen- og jeg forstår ikke hva den dyre oljen skal gjøre forskjell for meg i forhold til den billige. Dette riktignok med min begrensede kunnskap innen området.

Flushing har jeg ikke nevnt, og ikke skal jeg flushe heller da jeg må ha bilen inn til rats eller lignende og betale 7-8000kr. Over halvparten av en ny kasse altså. Risikoen ved å ikke flushe, eller få byttet all oljen, den tar jeg. 

Jeg får riktignok ikke byttet all oljen, men halvparten. Når jeg da har kjørt noen dager, tapper jeg av oljen på nytt og etterfyller. Totalt vil da rundt 70-75% være byttet, og det er jeg fornøyd med.

Jeg har ikke x-drive da det ikke kom før facelift.

Oljen i fordelingskasse og differ skal byttes og.

God video!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gnaffert du nevner dekkonline.com, det er samme selskap som står bak motoroljer.no ;) 

@Hawkon88 det stemmer det du sier angående Biltema, de produserer ikke olje selv, men kjøper det av en annen leverandør og putter det på sine flasker. BMW girolja som skal på min bil er det Shell som har produsert, og så lenge du holder deg til de spesifikasjonene som girkassa krever er det jo greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstå det flusher rats heller ikke kasser, så lenge det ikke er blitt gjort en reperasjon. Var sånn det hvert fall ble fremstilt for meg da jeg var der for to år siden.  Så klart kunne de ha flushet kassen og tjent ekstra kroner, men det viser bare hvor seriøse de er som ikke melker penger. Enda jeg hadde etterspurt Flushing før jeg var der. Min hadde det ikke blitt byttet olje på, og da hadde den en km stand på 208k. Hadde heller ingen feil med kassen, men liker å være føre var. Byttet olje, filter og la inn nyeste software. Girkassen girer meget fint og kjapt sammenlignet med andre e46er jeg har akt med.

 

kan hende det er forskjell på kasser med mulighet for å tappe oljen på converter, når det gjelder Flushing uten at jeg vet det. Er vell kanskje mer Mercedes som har mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...