Gå til innhold

M54b30 inn i min e39 med m54b22


superb21
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer et motorbytte på min 2.2i e39, med manuell kasse. Blir 50 hk mer, men er det merkbart mere effekt eller blir det mye jobb og liten forskjell? Vurderte presse men det blir vel ikke noe billigere enn en brukt 3.0 motor..

 

 

Endret av superb21
Språkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør bli en betydelig forskjell med M54B30. Det blir omtrent det samme som å gå fra 520 M52 til 528. En helt annen kraft i motoren. Kanskje bør girkassen også byttes. Det du skulle vurdert i så fall er å sette inn 6 trinns manuellkasse. Mange med e39 530i manuell savner å kunne cruise på lavere turtall hvis de er på tur i utlandet. Jeg har 6 trinns fra E90 335i med svinghjul og clutch. Giroverføringen og kanskje tilpasning av festebraketten pluss endring av mellomakslingen er alt som må til. De eneste jeg har sett av E39 med 6 trinns man. bensinseksere, er de som har satt inn E36 M3 3.2 motor og kasse. Har en kompis som kan fikse aksling for en rimelig sum.

Et annet alternativ er å bygge om til 540 diff med lavere utveksling, hvis du vil bruke 5 trinns kasse. Den tåler mye mer enn de mindre diffene. Bare å bytte drivakslingene i tillegg. Så har jeg en spesiallaget mellomaksling der flensen fra 540 er sveiset på bakre del av en 528 aksling

Det er ikke bare 50 hk mer. Det er 90 Nm mer og i 3 literen, og det merkes.

Jeg har og hørt at 3 literen er velegnet for chiptuning og at det er mer å hente av krefter. Fekzen som ofte kommenterer tuning har mye greie på dette. Tror du kan komme opp mot 260 hk.

Jeg har liggende 530 eksos fra katalysatorene og helt bakover i god stand. Eksosen bør også byttes for å få fullt utbytte av 3 literen. Kun 2.000 kr + eventuell frakt. Ligger i Stavanger.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer utfyllende info. Jeg har satt meg inn i forskjellige løsninger i forbindelse med ombygging av en 520ia til 540i/6. Bakstillingen er allerede bygget om til 540, og det er lett å få til.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Precis, upp mot 260 hk är inte omöjligt iaf.

Jag håller på med en BMW CUP bil nu som ska gå i Svenska BMW Cup i sommar och det är en 328i med 3,0l motor i. Vi kör den original och med MS42 från 328i men med större dyser och E85 nu, samt större motorn på 3,0l. Och har vid första försöket nått 251 hk. Jag mappar den på distans, så tar lite längre tid mellan resultaten men nu i veckan borde vi få nya resultat från två nya mjukvaror som ska testas i bänk.

Denna bänken är dessutom känd för att vara ganska tuff, så brukar visa lite lägre än det faktiskt är :)

Mvh//
Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...