Gå til innhold

E46 Elektrisk kjølevifte istedet for mekanisk


largund
 Share

Anbefalte innlegg

Tok bort den clutch-drevne originale kjølevifta på bilen min da jeg skifta vannpumpe og erstatta den med en original vifte fra en manuell-gir bil iflg beskrivelser på både youtube og utenlandske forumer. 

Alt passa og funka helt fint bortsett fra at "muttra" på vannpumpa tar i baksida av viftemotor og reimhjulet på "vakuum-pumpe" (eller greia som ligger neders på eksossida på M57-motoren) (husker ikke i farta hva det er) slik som bildet viser. 

Har noen en "fiks" for dette?   Kan man ta vinkelsliperen og ganske enkelt bare kappe den "muttra" på vannpumpa? :wink:   

DSC_0590.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel... Da er saken fiksa...  Bygd om vifta med å flytte den el-boksen til høyre på bildet. Nå ligger den oppå viftehuset. I tillegg er vifta flytta ca 3mm inn i viftehuset, bort fra motor og inn mot radiator. 

For sikkerhets skyld kappa jeg ca 3mm av bolten på vannpumpa som den mekaniske vifta skal skrues fast i. Så nå er det ingen vei tilbake. Vannpumpe må byttes i så fall. :wink:

Alle tråder på internasjonale forum ang, borttagning av mekanisk vifte for erstatning med elektrisk omhandler bensinmotor. Og i allefall ikke 6-sylindra diesel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste oppdatering, for eventuelle interessenter;

IKKE GJØR DETTE OM DU TREKKER TUNGE TILHENGERE!!  

 

Jeg har nemlig blitt plaga med at motor går varm. Dro på ferietur med campingvogna, som har maksvekt på 1800kg, og motor får farlig høy temp i motbakker. Måtte avhjelpe på første etappe med å kjøre varmeapparat på fullt trykk, men det ble alikavel ikke tilstrekkelig til å holde temp helt i sjakk. 

Etter diverse videreverdigheter med å kople strøm til orig. "auxillary fan" (som endte med å hente styrestrøm til relè fra noe helt annet for så å styre den manuellt med bryter) ble situasjonen bedre, men man må alikavel være obs. Kjørte resten av ferieturen med temp.visning i display, trykket fram via "hemmelige funksjoner", og avhjalp med varmeapp i tillegg til aux.fan på full hyling. 

Man kan alikavel ikke la bilen dure avgårde på cruise-controll i motbakker. Det gjorde jeg ikke før modifikasjonen heller. Man legger seg ett sted mellom 2000 og 2500 rpm og lar hastigheta bli deretter. 

Verken girkasse eller motor er dimensjonert for å forsere norske bakker med full belastning alà 1800kg henger. Slik som Bjerkviklia og Gratangsfjellet i Troms og E10 til Bjørnefjell.  Svenske 6%-stigninger er derimot nesten problemfrie... :wink:

Så nå er ny vannpumpe bestillt for å fjerne elendigheta og resette til originalt...   Ikke alle modifikasjoner er smarte... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...