Gå til innhold

e38 går kun på 5 sylindre


linnikrieg
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt en del problemer med e38n jeg kjøpte, der det nettopp måtte byttes starter fordi denne gikk til dunders pga start med feiltenning gang på gang. Gamle eier har ikke feilsøkt på bilen og gjort noe med problemene som er der, så det gikk jo utover hele bilen. Nå har de også tatt diagnose av bilen, og det kommer opp feil på kamsensor, lmm og lambda. I første omgang bytter jeg kamsensor imorgen, for og så kjøre ny diagnose og se hva som står igjen (defekt kamsensor kan vel påvirke avlesing mtp lmm), MEN de har også sagt at bilen kun går på 5 sylindere (feil på sylinder 6), men på diagnose kommer det ikke opp noe på coil. Kan jeg da gå utifra at det dreier seg om pluggledning/plugghette? Tidligere eier sa ved salg at broren som er mekaniker hadde sagt det var plugghette, men akkurat det her vet jeg selv lite om.. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å sjekke om det er olje rundt pluggene, kan man ofte ordne tenningsfeil. Hvis toppdekselpakningen ikke er helt tett, renner olje ned i sjaktene. Ta og sjekk dette først. Så kan du enten ta en coil fra en annen sylinder og bytte over. Eller ta og løsne kontakten til coilene. En om gangen. Løsne kontakten og så vil motoren gå dårligere. Sette kontakten på igjen, og motoren tenner på den sylinderen igjen. Ellers pleier det å være veivsensoren som har størst problemer på de motorene, men det kan være lurt å bytte begge sensorene. LMM forårsaker vel ikke at en sylinder faller ut. Men sjekk først om det er olje rundt pluggene som står opp til plugghettene.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sannsynlige er olje på tennplugg grunnet dårlig toppdekselpakning, du burde kunne se litt oljelekk ned mot eksosmanifold. men motoren burde gått bedre etterhvert når oljen blir forbrent. Evt kan det også være dårlig ventilpakning. Det er flere årsaker som kan gjøre dette og aller verst kan det være en sprekk på ventilen eller toppen rundt sylinder 6 som trenger mest kjøling og er mer utsatt for varmgang enn andre. Om disse varmkjøres så er det veldig lett å vri toppen og sprekke den. Kjøling er alfaomega på disse alumotorene. Ved kamsensor vil motoren gå i nødprogramm og burde fungere men med lavere effekt. 

1. Sjekk toppdekselpakning

2. Sjekk coil på sylinder 6 (kan måles på motstand)

3. Sjekk kam.sensor (kan måles på motstand)

4. Sjekk veivhusvent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...