Gå til innhold

Oljelekkasje N47D20


Knekten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en '08 120D E82 med N47D20A-motor som lekker litt olje. Det har ikke kommet noen varsler (ennå), og ved peiling så ser oljenivået fint ut, men den legger som regel igjen et visittkort når den har stått parkert. Jeg tørket motoren etter beste evne for en ukes tid siden, og sjekket undersiden igjen idag etter bare noen få mindre kjøreturer med bilen:

DSC_0143.thumb.JPG.cd98c53d493d4667d4eceaadfec88959.JPGDSC_0146.thumb.JPG.24656e1c7f6260a94ec7c89c32edb827.JPGDSC_0147.thumb.JPG.2d05c74ef0c7182c945ef09cd75656e9.JPG

Det ser ut som olje renner nedover mellom girkasse og motor, på høyre side, og samles på startmotoren. Venstre side av motoren er helt tørr og fin. Noen som har tips til hvor dette kommer fra, evt hvor jeg bør lete videre?

PS: bilen er tektylbehandlet, så det er ikke olje alt som glitrer på bildene..

Mvh
Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fant omsider det som ser ut til å være årsaken til lekkasjen; simmeringen på veivaksel på baksiden av motor:

DSC_0156.thumb.JPG.944f33614162e0e69d165bb4d82fcbb2.JPG

Måtte ned med girkasse, clutch og svinghjul for å komme til, så det var litt jobb for en som ikke har tilbrakt mye tid under en bil før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm, så jeg tømte oljen og byttet simmeringen for et par uker siden, og mens jeg har ventet på deler til clutch osv har bilen bare stått på bukk. Men, når jeg skulle til å montere svinghjul, så la jeg merke til at det var samlet seg olje _nedenfor_ simmeringen..!

DSC_0029.thumb.JPG.f4713afdfe8fb723acc8edc19cfc3b7c.JPG Etter det jeg kan se, så har ikke oljen kommet ut mellom simmeringen og veiv, eller mellom simmeringen og den metallringen på yttersiden, men tilsynelatende mellom metallringen og resten av registerdekselet? :-k 

Noen som har forklaring på hva som kan ha skjedd her? Må jeg bytte hele dekselet til registerhuset? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stoltbmwelsker takk for tips! jeg har lett en del etter sprekker rundt dette området, men ting ser ganske helt og fint ut. Og det ser heller ikke ut som det har kommet noe mer olje enn det som vises på bildet over. Kanskje det kan ha dryppet olje fra det området hvor veivakselsensoren sitter..? Det er ihvertfall et område jeg ikke har rengjort fordi jeg ikke ville tukle med sensoren.

Jeg har nå pakka litt tørkepapir rundt simmeringen og den ytre ringen, så får vi se, om noen dager, om det dukker opp spor etter olje :huh:

DSC_0031.thumb.JPG.278091bf0dc00afdf0ae3822dc81b223.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en N47 der registeret er bak mot gearkassen og at disse motorene har et rykte om en katastrofal design-feil på registeret, så vil jeg anbefale at du tar den jobben nå som alt er nede. Du trenger selvfølgelig en mengde spesialverktøy for å låse kammene og veiva, men man får ofte leid dette på verksted. Men i deler er dette ikke kostbar. Løpeskinnene for registerete er i plastikk og som slites ned. Disse kan også knekkes etter hvert. Kanskje du allerede har fått dette fikset? Hvis ikke, så bør dette sjekkes opp. Hører du noe register-rasling etter varmkjøring?

Kudos til deg som tar ned gearkassen for litt olje-lekkasje :-)

N47 er kjent for oljelekkasje rundt ventildekslet, bunnpannen og ved Oljefilteret. Ellers har jeg ikke hørt om noe annen lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info rundt typiske oljelekkasjer på N47, @Mons1 - veldig greit å ha i bakhodet. Ang. registeret så fikk jeg byttet kjeder, skinner og strammere under bruktbilgaranti i dette tilfellet. Før det ble byttet hørte jeg, som du nevner, tydelig rasling fra motor når den gikk på 1500 rpm (ala lyden man hører når man tråkker bakover på en sykkel).

Sjekket tørkepapiropplegget mitt ikveld her, og eneste stedet hvor det var antydning til litt olje var ved veivakselsensoren, så da antar jeg det har kommet derfra.

Nja, mulig det er overkill å bytte denne simmering for en liten lekkasje, men jeg foretrekker absolutt å ha det så tørt som mulig under bilen :) iom at dette er nr 2-bilen så har jeg heldigvis tid og mulighet til å finne ut av- og feilsøke ting på egen hånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...