Rizna

Spørsmål ang LMM E46 320D M47D20

Anbefalte innlegg

Hei, for 2-3 dager siden ca så merket jeg at bilen min startet å gå mye dårligere enn den har gjort. Idag så nappet jeg ut kontakten til LMM,en og prøvekjørte en tur, merket ingen forskjell, så tipper den er defekt? Bilen dro veldig dårlig på lavt turtall, såvidt noe motorkraft på 2-3000 rpm, kom jeg over det dro den greit. Bilen er i tillegg chippet til 165HK av Tuningservice, ble gjort for ca 1 mnd siden. når jeg sjekka prisen på en luftmassemåler på GS bildeler kostet dette over 4000kr. Fant noen billigere varianter på koed som skulle ha god kvalitet, men har hørt man virkelig burde ha original LMM? Er det også mulig og prøve den sprayen som "CRC" produserer og prøve å gjøre den ren? 

Bilen er en 2001 E46 320D M47D20 med automatkasse. Gått ca 284k og den har aldri vært byttet som jeg vet om. 

Endret av Rizna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 14.9.2018 den 22.25, Rizna skrev:

Hei, for 2-3 dager siden ca så merket jeg at bilen min startet å gå mye dårligere enn den har gjort. Idag så nappet jeg ut kontakten til LMM,en og prøvekjørte en tur, merket ingen forskjell, så tipper den er defekt? Bilen dro veldig dårlig på lavt turtall, såvidt noe motorkraft på 2-3000 rpm, kom jeg over det dro den greit. Bilen er i tillegg chippet til 165HK av Tuningservice, ble gjort for ca 1 mnd siden. når jeg sjekka prisen på en luftmassemåler på GS bildeler kostet dette over 4000kr. Fant noen billigere varianter på koed som skulle ha god kvalitet, men har hørt man virkelig burde ha original LMM? Er det også mulig og prøve den sprayen som "CRC" produserer og prøve å gjøre den ren? 

Bilen er en 2001 E46 320D M47D20 med automatkasse. Gått ca 284k og den har aldri vært byttet som jeg vet om. 

LMM er kanskje en av de vanskeligste å feilsøke. Defekt LMM trigger sjelden feilkode.
Dessuten kan det være mange andre problemer som gir akkurat samme symptomer. Vakum-lekkasje, brudd på ledning til temp-div temp-sensorer, Turbo-problem osv.
Prøv å få lest av ECU for feilkoder og kontroller vakum-slangene. Bytte av LMM er vel det siste man gjør. Man kan godt prøve å rense den med spray. Finnes masse DIY på Youtube.

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, Mons1 skrev:

LMM er kanskje en av de vanskeligste å feilsøke. Defekt LMM trigger sjelden feilkode.
Dessuten kan det være mange andre problemer som gir akkurat samme symptomer. Vakum-lekkasje, brudd på ledning til temp-div temp-sensorer, Turbo-problem osv.
Prøv å få lest av ECU for feilkoder og kontroller vakum-slangene. Bytte av LMM er vel det siste man gjør. Man kan godt prøve å rense den med spray. Finnes masse DIY på Youtube.

Lykke til!

Ja, venter på riktig kabel så jeg får brukt ista. Men med tanke på at når jeg tar ut kontakten til LMM så merker jeg ikke noen forskjell, så mistenker jeg den mye siden det skal være en svakhet på disse bilene? Har den liggende på tørk akuratt nå, vet du om det må kodes noe hvis jeg bytter den? Den som sto i bilen er av Bosch, med et nummer: F 00C 2G2 062.

takker for svar 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nylig rengjort den og satt den tilbake på plass igjen, merket at bilen dro bedre, men ikke helt som den gjorde før, den går ganske godt nå igjen. Tipper at jeg bare burde bestille en helt ny? 

 

41851522_2068358360144015_2857378983966670848_n.jpg

41826384_470105110139612_7418101611949457408_n (1).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå testkjørt en stund, når den står på tomgang og jeg gir gass til 4000 rpm, så hoster bilen litt mellom 2-3000 rpm, Plugget ut LMM og da hostet den såvidt. Regner med den er dårlig / defekt da? Så at det sto en bosch i fra før av, og ser at det har en på koed til rimelig pris. Blir denne delen riktig da: https://koed.no/no-no/product/13627787076A

Klarer ikke se at noen av "nr" som står på den jeg har samsvarer med den jeg fant på koed?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 17.9.2018 den 21.33, Rizna skrev:

Har nå testkjørt en stund, når den står på tomgang og jeg gir gass til 4000 rpm, så hoster bilen litt mellom 2-3000 rpm, Plugget ut LMM og da hostet den såvidt. Regner med den er dårlig / defekt da? Så at det sto en bosch i fra før av, og ser at det har en på koed til rimelig pris. Blir denne delen riktig da: https://koed.no/no-no/product/13627787076A

Klarer ikke se at noen av "nr" som står på den jeg har samsvarer med den jeg fant på koed?

Jeg vet ikke om ny LMM medfører programmering. Det kan være snakk om å slette lagret adaptive justeringer.

Det jeg lurer på er jo at selve elektronikken ligger vel i den innstikksmodulen på LMM. Hvorfor må man kjøpe hele dingsen? Mener å huske å ha sett at man bare kjøper innstikksmodulen. Tar da 30 sek å bytte. Ser at det finnes brukt på ebay for 400-500kr.

Uansett så er jeg ikke ekspert på dette, men de fleste får fikset problemet med ny LMM.

RS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.9.2018 den 15.58, Mons1 skrev:

Jeg vet ikke om ny LMM medfører programmering. Det kan være snakk om å slette lagret adaptive justeringer.

Det jeg lurer på er jo at selve elektronikken ligger vel i den innstikksmodulen på LMM. Hvorfor må man kjøpe hele dingsen? Mener å huske å ha sett at man bare kjøper innstikksmodulen. Tar da 30 sek å bytte. Ser at det finnes brukt på ebay for 400-500kr.

Uansett så er jeg ikke ekspert på dette, men de fleste får fikset problemet med ny LMM.

RS

Ja skjønner heller ikke hvorfor man behøver hele dingsen? ganske lett å rengjøre den beholderen som elektronikken ligger i, men byttet til ny LMM idag, gikk mye bedre enn den gjorde før. Men merker enda at den putrer litt hvis jeg står på tomgang og gir den 3-4k rpm. Men er vel vanlig med elektriske komponenter at man må kjøre det litt inn før det treer ordentlig i kraft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive