Gå til innhold
  • blogginnlegg
    10
  • kommentarer
    62
  • visninger
    60118

Om denne bloggen

Blogginnlegg i bloggen

TRF 330d WTCC - 2020 - en oppsummering

Bedre seint enn aldri, her kommer en liten oppsummering av 2020 sesongen i BMW Cup fra vår perspektiv. 2020 har vært en annerledes år - som alle medier og influensere har gjentatt til det kjedsommelige. For BMW Cup betydde dette en rekke siste liten endringer, og ikke minst fraværet av tilskuere. Men vi fikk heldigvis kjørt! Sesongen bar preg av noe færre deltagere, og dermed litt tynnere i teten i klasse 1. Likevel så har vi fått en ny deltaker i klasse 1, Martin Verpe som kjører sin

TRF

TRF in Racing

TRF 330d WTCC – 2019 og 2020

2019 sesongen i BMW Cup er nå over. Det har vært en utfordrende sesong med god racing og fin stemning, og noen problemer av og til. Vi endte opp med å vinne BMW Cup klasse 1, og ikke minst, vinne serien sammenlagt 2019 i sin helhet. Dette er for oss et godt resultat, og vi har ikke minst økt tempoet ytterligere fra forrige gang. Det er dog sånn at konkurrentene ikke sover, så planlegging mot 2020 har allerede begynt. Stor takk til alle som har hjulpet, på verkstedet, på banen, og i bakgrunnen. J

TRF

TRF

Dyno - TRF vs ?

Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er n

TRF

TRF

TRF 330d WTCC - 2016

Da var sessongen over, og her kommer et lite tilbakeblikk. Våren 2016 - siste klargjøring. Et av de mindre prosjektene som måtte ferdigstilles var å bygge en separat luftfilterboks, samt tilpasse rørgate til en langt større MAF enn den som sitter der originalt. Den original kan lese inntil 850kg/h (ca), og den jeg bruker kan lese inntil 1400kg/h. MAF er ikke strengt nødvendig på en løpsmotor, men jeg liker å ha muligheten til å logge eksakte luftmasseverdier. Når toppdekselet er a

TRF

TRF

TRF 330d "wtcc" - oppsummering så langt

Det begynner å bli lenge siden det har vært noen ordentlige innlegg fra meg her nå. Tenkte å kjapt gi litt info rundt hva som rører seg på banebilen, og litt "historie" da vi ikke har prata så mye om den. Bilen ble som flere sikkert er kjent med kjøpt i 2012 for å brukes som en "test plattform" for våre produkter. Kjøpte en ferdig løpsbil for å slippe å bygge alt selv, og fokusere på motoroppsett... Vel, sånn gikk det ikke. Bilen som ble kjøpt var en ren løpsbil, basert på et nytt råkarosseri

TRF

TRF

Ny forhandler av TRF Performance

Dette innlegget er motivert av det faktum at vi ikke alltid rekker å svare alle. Dette er noe vi tar selvkritikk for, og flere tiltak er satt i verk. Det første, og viktigste er at vi nå ønsker Hans Marius fra Quickfix hjertelig velkommen som TRF Performance forhandler. Han kan nå tilby alle produkter i vårt sortiment til gode priser, og med svært kort ventetid. Hans Marius holder til noe sør for Gjøvik, og kan nåes på: tuning@quickfix.no Hvorfor Quickfix? For meg er det viktig å vite at kund

TRF

TRF

Eksosretur, EGR, AGR, ARF eller hva det nå het

Vinn en EGR-Erstatter! Se info lenger ned. Kjært barn mange navn. EGR – «Exhaust Gas Recirculation» også kjent som AGR (abgasrückfuhrung) på BMW språk, eller ARF på Bosch språk. De fleste som kjører dieselbil og har litt interesse for bil har hørt om dette, men hva er det egentlig? Hvordan fungerer det, hvorfor er det et problem, og hva er løsningen? Problemet for produsenten av en dieselmotor er som alltid at en dieselmotor spyr ut en del uheldige avgasser, noen av disse har fått fellesbetegn

TRF

TRF

Swirl flaps del 2

Når man erstatter swirl flaps med TRF Performance erstatningsplater får man ikke feilkoder, og med det fremstår denne løsningen som en av de mest kosteffektive og "smarte" oppgraderingene man kan gjøre. Men, for de av dere som vil mer, altså fjerne andre potensielle feilkilder og ikke minst rydde litt i motorrommet, så skulle man jo gjerne har demontert hele systemet og ikke bare fjerne selve flapsene. Dette vil jo da bla hindre at man får en "vakumlekkasje" i slanger man ikke tenker på. Hva s

TRF

TRF

Vinneren av konkurransen er trukket!

Gratulerer Chirstian Nyland Skår - også kjent som Thamule på forumet. Bimmers.no har trukket han som vinner av swirl flaps konkurransen, og et sett med swirl flaps erstattere til sin e91 330xdat Christian er heller ikke ukjent med TRF produkter: http://bimmers.no/to...-5#entry2631966 Vi håper Christian følger opp med bilder av installasjonen her

TRF

TRF

Swirl flaps -myter og fakta

BMW dieselmotorer fikk swirl flaps første gang på m57d30, altså e39 530d 184hk. Etter introduksjonen her har det vært et fast innslag i de aller fleste dieselmotorer, BMW som hos andre. Hva gjør dem? Kort; De øker fyllingsgraden. Med andre ord, «flapsene» lukkes, og motoren vil under visse forhold ta til seg mer luft enn om dem var åpne. Disse forholdene er lav belastning og lavt turtall, så fort du gir mye gass så stenges dem helt. Flapsene stenger altså det ene settet med innsugskanaler, s

TRF

TRF

×
×
  • Opprett ny...