BMW E31

  • blogginnlegg
    5
  • kommentarer
    6
  • visninger
    502

Om denne bloggen

En blogg til ære om BMW E31. Historiske dokumenter, videoer, henvisning til bøker m.m

Blogginnlegg i bloggen

 

Integral III og AHK

Kul videoer som viser den aktive bakakslingen på 850, noe BMW utviklet på 80 tallet og hadde på markedet ganske tidlig selv om andre produsenter var tidlig ute også som f.eks Honda. Aktuatoren en ser på bildet er idag en skammelig svindyr komponent til en ca 70000 spenn.     

quandt1960

quandt1960

 

BMW E31 - Litt bakgrunnsinfo

Istedetfor å skrive masse så legger jeg først ut noen linker m.m. slik at alle kan lese og se litt mer om denne fantastiske bilen som på mange måter er ekstremt undervurdert. Bilen som BMW gjorde alt rett med men til feil tid. Bilen var så lang forut sin tid at den var den dyreste BMW noensinne og at den grunnet finanskrisen på tidlig 90 tall solgte dårlig. Men den da grunnlaget for E38 og E39 som teknisk sett er mye basert på E31.  Litt kjerneinfo om utviklingskode E31.  - Prosjektstart 1981 - Prosjektleder Hanns Peter Beissbarth - Designer: Klaus Kapitza - Utviklingskostnader 1.5 Mrd tyske mark (1989) - Produksjon 05.1989 - 05.1999. Produsert totalt 30603. Produksjonssted: Dingolfing og Rosslyn (Sør-Afrika) - Varianter: 850i; 850Ci, 840Ci, 850CSi (produsert). Prototyper: M8 (1 stk.) , 850Ci Cabrio (3stykk) - Chassis: Framme: MacPherson quasivariant (dobbel pivot med imaginærpunkt) med to nedre bærearmer, krengningshemmer, utligning av bremsekrengning (positiv caster), Bak: BMW Integral III variant med aktiv dynamikk samt bakhjulsstyring (850Csi) (BMW sin første multilinkaksel) denne la grunnlaget for de følgende seriene helt frem til i dag Den hellige E31 boken: BMW 8er - Power & Hightech - av Niels Hamann (utvliklingsingeniør hos BMW). ISBN 978-3-7688-5799-4 Klubb med mye god info på hjemmesiden: http://clube31.de/    Fra en nylig oppdaget VHS kassett fra ca 1989 i 5 deler. Dessverre for noen kun på tysk men svært interessant. Tyske ZDF hadde en liten dokumentar om utviklingen av E31. Utrolig interessant og et historisk dokument på sett og vis som viser et innblikk i det aller helligste hos BMW, FITZ. BMW Forschung und Innovationszentrum. Helt fra den første delen av prosjektet med utvikling og testing frem til førproduksjonen Mai 1989.  1.  2.  3.  4.    5.           

quandt1960

quandt1960