Gå til innhold

Er øyelokk lovlig i Norge?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt en del motstridende opplysninger om lovligheten ved bruk av øyelokk på biler i Norge. Noen påstår at dersom øyelokka er TÜV-godkjente så er det greit. Jeg har alltid vært av den oppfatning at de er ulovlige uansett merking...

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

halløy i nytt forum :wink:

jeg har oppfattet det slik at det ikke er lov på nyeste e30 (linselys) for de dekker for mye av parklysene.

jeg tror det hadde vært mye mer snakk om det om det hadde vært totalt ulovlig.

btw..

Hva er akseptabelt i signaturen? er min drøy? Blir litt mye om alle hadde slik, kankje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har oppfattet det slik at det ikke er lov på nyeste e30 (linselys) for de dekker for mye av parklysene.

jeg tror det hadde vært mye mer snakk om det om det hadde vært totalt ulovlig.

Du har nok gjerne rett her, men det finnes jo saker og ting politiet bare ikke orker/mangler ressurser til å bry seg om. De fleste øyelokkene er vel stort sett små nok til at det ikke utgjør noen fare, men ikke vet jeg. Det finnes mange rare regler. 8)

Hva er akseptabelt i signaturen? er min drøy? Blir litt mye om alle hadde slik, kankje..?

For min del er det helt kurrant det du har. 8KB er ikke så ille. Hvor store er felgene på bilen din? 17"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt kurrant det du har. 8KB er ikke så ille. Hvor store er felgene på bilen din? 17"?

hm.. jeg har ikke lyst å poste orginalbildet.. :lol:

den er en smule shabby, med 14" og 40-40 senking. jeg vet ikke hvor store de felgene blir, da det bare er paint shop-tull. Felgene er av typen TSW Eurace, som jeg faktisk har kjøpt, men ikke montert. 215/40-16.

den har verken sideskjørt, frontspoiler eller tonede lykter med "daemon eyes" heller, desverre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt kurrant det du har. 8KB er ikke så ille. Hvor store er felgene på bilen din? 17"?

hm.. jeg har ikke lyst å poste orginalbildet.. :lol:

den er en smule shabby, med 14" og 40-40 senking. jeg vet ikke hvor store de felgene blir, da det bare er paint shop-tull. Felgene er av typen TSW Eurace, som jeg faktisk har kjøpt, men ikke montert. 215/40-16.

den har verken sideskjørt, frontspoiler eller tonede lykter med "daemon eyes" heller, desverre :-)

Såpass. Jeg la merke til "Paint shop pro"-kommentaren etter jeg hadde svart, og det slo meg at diverse kanskje var mekka på. Vanskelig å se på et så lite bilde! Uansett veldig fint. Du får gå for det der hvis du har tenkt å bruke penger på styling i fremtiden. 8)

Ellers passer vel 16" ganske bra på E30, men tror nok forholdet til de på manipulasjonen din er større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det heter vel at du skal ha TÜV papirer, men typen hadde nettop bilen på EU kontroll, og di nevnte ikke øyelokkene...han viste ikke noen form for godkjenningspapirer... :P Jeg fikk aldri med noen godkjenningspapirer på mine heller...

Men folka på EU kontrollen burde vel sagt noe viss det ikke var lov...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk liggende noen øyelokk til E36'en som jeg ikke har montert (tror ikke de kommer på heller), og oppi esken der ligger det TÜV papirer. Skulle nesten tro at det er lovlig da. Det er dessuten lenge siden "myndighetene" har giddet å kommentere øyelokk nå. Det er nok ikke noe de gidder å henge seg opp i for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde min tidligere E-36 cab inne for å godkjenne felg/senking, så viste jeg han også papirer på øyelokka, men han sa at det ikke var noe jeg trengte å få innskrevet i vognkortet, ettersom de ikke brydde seg noe serlig med det. Men det stemmer det ang. Linselyktene til BMW (eks. nyere E-30+E-34) får du ikke godkjent, ettersom listene dekker over parklyspæra. Måtte fjerne disse på min gamle E-30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw..

Hva er akseptabelt i signaturen? er min drøy? Blir litt mye om alle hadde slik, kankje..?

Kanskje du kunne brukt det bildet som avatar istedenfor i signaturen? Eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes øyelokk til E30 og E34 som dekker parklyset dersom man har DE-lyktene / linse-lykter. De er egentlig ikke lovlige, men jeg har ikke hatt noe problem med det på de 2 E30ene jeg har hatt med DE-lykter og øyelokk.

cotm9906.jpg

Parklysene sitter helt øverst i de ytterste lyktene, og havner bak øyelokka. Var enda verre på touringen jeg hadde etter denne blå, for der var øyelokkene kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt en del motstridende opplysninger om lovligheten ved bruk av øyelokk på biler i Norge. Noen påstår at dersom øyelokka er TÜV-godkjente så er det greit. Jeg har alltid vært av den oppfatning at de er ulovlige uansett merking...

Noen synspunkter?

Er ikke alt som er TÜV godkjent godkjent i Norge? TÜV overprøver vel Biltilsynet. Ikke helt sikker men! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...