Gå til innhold

Erstatnings boks (Katalysatot)


Marjusen
 Share

Anbefalte innlegg

Heia alle sammen.

Jeg vurderer sterkt å kaste katalysatoren min til helv***.

None som har en erstatningsboks til bilen min som fortsatt er en:

bmw 318ti compact e36 -95modell?!?!

Hvor mye effekt har dette å si??? Er klar over at jeg ikke øker effekten ut av motoren, men at jeg kommer til å få mindre effekttap ut på hjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal prøve å forklare litt.

fjerning av katalysator:

Alt 1:

Du kan selføgelig ta vekk katalysatoren og sette på et rør der katten skal være istedet. Men du vil da ikke ha noen mulighet til å passere en eu-kontroll uten å montere på katten igjen.

alt 2:

Investere i en race katalysator som gir tilnærmet 0 effekttap. Samt at eksosen blir renset nok til å kunne komme igjennom en eu-kontroll. Mener prisen på disse ligger mellom 4-5000, og det er et firma i Drammen som jeg ikke husker navnet på som selger dem. (sikkert en haug flere også rundt om i landet)

btw:

Du misforstår nok litt med tanke på effekttap, katalysatoren er et hinder i eksosen. Det resulterer i at det blir mindre effekt i motoren, når du fjerner katten vil motoren puste lettere og derfor også yte mer. Derfor vil du også få mer effekt ut på drivhjulene :) Så med andre ord effekt tapet ligger ikke i drivverket, men i eksosen. :)

Tror ikke du kan regne med en effektøkning på mer enn 3-4 hk.

Samenligning:

Når bmw 325 kom med katalysator sankt effekten fra 171 til 170 hk.

På Golf Gti var tallene 139 til 129....

Grunnen til dette var mest sansynlig at bmw hadde en mye "reinere" motor i utgangs punktet og trenkte derfor ikke å renses så mye. Men dette er jeg ikke sikker på, så rett meg hvis det er noen som vet bedre :)

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ca. det jeg også skrev. At tapet blir mindre uten katalysator, dermed mer effekt ut på hjula. Om såvidt motoren gir mer effekt ved å puste lettere skjønner jeg ja.

Men du snakker jo mot deg selv hele tiden. Du anbefaler meg å kjøpe en sport katalysator til 4-5000kr, også mener du at på .feks bmw vil jeg øke med 1hest. Som alle veit så er det vel slik at de fleste har kontakter i forhold til eu kontroll. Desuten sist gang jeg hadde eukontroll på en audi 80 94mod så tok dem aldri noe avgass tester.

Men jeg kjenner ett par stykker som tar eukontroll. De er jeg jo absolutt sikre på at ikke vil ense om det er katalysator uansett.

BTW, tror det blir en del mer effekt i bilen min samlet. Alle monner drar.

Chipper den, fjerner katalysator, kon filter, effektpotte fra supersprint også gjøre bilen lettest mulig. Kan vel hende jeg øker på rulla fra 140(om det er det det er) til 165hk, og dreiemomente fra 175 til 195nm.

Da begynner jeg å merke litt.

Da var mangler jeg bare NOS. Skaffer NOS for 6000,- inkl mva og alt utstyr for montering. Knapper slanger flaske gass og alt inkl til den prisen. Desuten er det svensk pris. Må jo takke gr for tipset om den svenske siden:)

- 2 Fast 2 Furious -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Måtte bare BUMPE denne.

Det er ingen forskjell i om det er BMW eller andre som setter katalysator på bilene sine.

Ser det blir skrevet at 325 kun mistet 1 hk å golf mistet 10 hk. Forskjellen har mer med hvordan bilen er tunet etter kat ble montert.

Se på M635csi, 286 hk før kat å 265 hk etter, ganske stor forskjell der.

Første bilen jeg hadde var en 75 mod E12 530i USA, samme maskin som i 3.0si, der ga den 200 hk, å i 530`n ga den 176 hk.

På USA modellene hadde de montert en luftpumpe som blåste luft inn i eksosen, den hadde lavere komp å mye mer fortenning for høyere eksos temp å andre kammer, i tillegg var det EGR å noe de kalte reaktor :roll:

Alt dette for å få den street legal i 49 stater. Om den ga mer effekt etter at luftpumpe å EGR var fjernet vet jeg ikke, men gikk greit den gangen jaffal :D

I noen tilfeller kan motoren gå dårligere uten kat, å i andre bedre, men oftest vil mindre motstand gi mer effekt.

Nå vil noen påstå at motorer skal ha motstand i eksosen, det er i mange tillfeller riktig, men har igjen med kamtider å overlapping å gjøre, ikke at det MÅ være motstand.

Noen hiver svære rør på bilene sine, å oppnår kun mer bråk, å oftest mindre effekt.

Det har med naturlovene å gjøre, da varm eksos er "tynnere" enn kald, å vil flowe lettere gjennom et mindre rør enn et stort, for i det store bremses eksosen ned å kjøles ned før den kommer ut, blir litt som en "boble" inni røret.

Samtidig kan noe av bensin/luft-blanding bli med ut i eksosen, hvis overlappen er stor å det ikke er nok motstand. Dette gjør at man taper effekt.

Fornuftig dim på eksos å riktig oppsett på kam å tuning funker, ting må stå i forhold. Hjelper så lite å gjøre en av tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...