Gå til innhold

få litt lyd i min e34 , mye arbeid?

Anbefalte innlegg

hadde vert fint og montere litt lyd i bilen. har sett litt på det og funne ut at og sette ned 6x9 i hattehylla vil være ei stor skam. noen standardhøytalere som passer ned i de høytalrene på sida?

er det vannskelig og få dradd bak kablene til forsterkeren?

blir det noe god lyd med f.eks. en 12" bak i bagasjerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke så vanskelig å rekke kabler nei. Du må opp med listene nede i dørkarmen, så kan du legge kablene i den allerede eksisterende kabelkanalen du vil finne der.

Du kan bruke 5,25" elementer både forran og bak i de orginale uttakene. Jeg anbefaler et to komponent system fremme, med bass/mellomtone element nede i orginalt uttak og diskant i orginalt uttak.

La en eventuell forsterker drive høytalersettet framme og en eventuell sub. Høytalerne i hattehylla bak kan drives av cd-spillerens høytalerutgang.

Det gjør seg også godt med en 12" subi bagasjerommet, men du bør ha en åpning den kan spille inn igjennom. Om du har uttak for skipose i setereyggen kan du la subben spille igjennom her (som du ser på bildene i linken du viste til).

Har du flere spørsmål er det bare å spørre.

Lykke til!

Mvh Jim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du er ute etter? Det som var avbildet der var jo skikkelig amatør. Mange liker stor bass med horn som skriker framme. Er personlig ikke fan av det, da lyden riktignok kan bli høy, men forferdelig for de som liker å lytte til musikken.

E34 ble levert med forkjellige "setup" på anlegget, min(stv) hadde 10 høytelere + sluttrinn orginalt. Høytalerne finnes det replacements for hos bla. Focal, som er, synes jeg, noe av det bedre for bilstereo. I tilegg ble orginal spiller og sluttrinn erstattet med Alpine Radio reciver og CD-magasin. Det eneste som er synlig er reciveren, resten er 100% skjult, selv når du ser i bagasjerommet.

Har også en Planet Audio 6kanaler + 12" sub som skal inn. Den er beregnet for kasse på 32,5liter, og der holder jeg på å konstruere en kasse som flyter naturlig inn rundt hjulbuen. Dette spiller riktignok ikke høyest, men du føler håret riste her også. Anlegget har en effekt på totalt 400W, (Dvs. ca 1000 "pioneer" watt.)

Det som var mine kriterier for nytt anlegg var at musikken skulle kunne spilles av med alle detaljer i lydbildet, det skulle være praktisk og anonymt montert(mest mulig skjult), samt at de som satt i baksetet skulle kunne føre en samtale med de framme uten å måte heve stemmen. Dette krever litt av anlegget, og man slipper sjeldent unna med noe mindre enn 25-30,000,- om man forlanger skikkelig lydgjenngivelse.

Er du kun ute etter å spille høyt, stilles ikke de samme kravene til alt i anlegget, og man kan godt få noe som spiller høyere til under 10,000,-

Du lurte på om det var mye arbeid. Det kommer litt ann på hva du gjør ut av det, som du nå sikkert skjønner, men jeg fant fort ut at det ikke er alle plasser det er like lett å trekke kabler i en E34. Så noe plunder må du uansett regne med. Det skal jo trossalt også monteres slik at man slipper å ringe 110 for å berget restene av bilen. Mange som slurver med kabelvalg, sikringsvalg og plassering av den, samt at de trekker kabler gjennom hull og langs andre skarpe kanter uten beskyttelse. Det blir ofte slik at man velger denne lette løsningen framfor den sikre når man skal stresse ferdig noe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å få inn 17cm i sparkepanelene fremme. Lage en plate i spon/MDF som dekker hullet bak dekselet og montere høyttaleren der. Vil ikke se noen endring på panelet og du får en fyldigere midbass/bass fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-20000 :shock:

:)

hadde tenkt og bare sette i en sub i starten for og så ta det litt etter litt.

er det noe poeng i ?

No worries, du trenger ikke bruke 10-20k for å oppgradere anlegget ditt, men pengene ryker fort når du må ha sub+kasse+forsterker. Nye fronthøyttalere til 1000,- er vanligvis en oppgradering bare det. Trenger ikke å ta den heeelt ut selv om man vil ha bedre lyd. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er rimelig anlegg du er ute etter, så ville jeg rådet deg til å gjøre som gr sier. Du bør dra å se på BOSS høytalere, som ikke har det beste renome, men de har faktisk blitt ganske bra etterhvert. Og ikke minst, de er lavt priset. Tror bilxtra er en av leverandørene av BOSS

Kan tenke meg at du får komplett front og bakhøytalere + sub og sluttrinn for mindre enn 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett annonser av sluttrinn på "4 x 100W" fra 1500-2000,-. Sub`er fra 800-1000,- og høytalere inkl. delefilter fra 1000-1200,- pr.par.

Dette vil selvfølgelig, som gr sier, bety at du må regne litt arbeid i å bygge kasse selv. Til resten av elementene trenger du nødvendigvis ikke å bygge kasser, men istedet spraye litt dempemasse på alle skjulte flater bak de.

Dette vil overgå etthvert normalt orginalannlegg med god margin.

Det var en link til enn forsterker lengre opp her. Det sto 1700W på den. Enten så løy bildet, eller så har de satt en klar ny rekord i størrelse i forhold til effekt.

U=P/I=1700W/12V=141,7Amp. Blir litt av en kabel og sikring til den da evt.

Høy effekt krever plass, og en god pekepinn er faktisk størrelse og ikke minst vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en meget god deal ja.

Stemmer at 4 kanaler er beregnet for to par høyttalere eller ett par og sub. Må enten ha en forsterker til eller en 5 eller 6 kanaler for et fullt oppsett. Men min og andre som driver med bilstereo er å få ett så bra som mulig frontsett og kutte ut høyttalere bak. Man skal jo få lyden forfra. Akkurat som hvis man er på konsert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...