Gå til innhold

Ny stereo, eller noe sånt...

Share

Anbefalte innlegg

Synes stereo´n i min 2000 E46 sedan suger skikkelig. Noen som vet hvordan en oppgraderer eller helst bytter BMW business CD? Hvilket merke skal en eventuelt skifte til, osv?

Hva med bytte av høytalere foran og bak - er det et helvete å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes stereo´n i min 2000 E46 sedan suger skikkelig. Noen som vet hvordan en oppgraderer eller helst bytter BMW business CD? Hvilket merke skal en eventuelt skifte til, osv?

Hvis ikke Mr.Stream her på forumet svarer på denne posten, noe han sikkert gjør ;) så kan du sikkert sende en PM til han.. Han kjører selv E46 og jobber som bilradiomontør.. Og er en syge satan når det gjelde anlegg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke et helvete å få til. Det finnes til og med "bolt on" høyttalerkits til bilen din. Er vel JBL som har de tror jeg. Men ser ikke helt pointet. Like greit å bare bygge inn høyttalere som måtte passe deg. Kjøp frontsett med separat tweeter...

Hvis du ikke bryr deg om å ha originalt utseende spiller kan du vel egentlig bytte til det som måtte passe deg. Trenger bare en adapterplate som du får tak i fra BMW-forhandlere. Kan være Bilradiosjapper også har den.

Du kan jo gi noen pekepinner til hvor mye du har tenkt å bruke på stereoen. Enklere å si noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere i hattehylla:

3Series99_IC.jpg

http://www.jlaudio.com/stealthbox/3series2.html

To 8" basselement som erstatter originale hattehyllehøyttalere.

PS! Siden er nede når jeg skriver dette innlegget, så jeg hentet bildet fra cachen og la det i eget album, men siden kommer vel opp igjen snart :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. spiller så er det monteringsbraketter som man setter inn som dekker det store originale hullet. For å få ut spilleren må du vippe av pyntelisten som er under passasjerairbagen. Så må du ta av listen som går rundt spilleren. Da ser du to skruer som holder spilleren på plass. Husk at du må har en kabelovergang fra BMW til standard ISO. Denne får du nok tak i hos den lokale BMW forhandleren. Kjøper du en japansk spiller må du også har en antenneoveragng (untatt Alpine).

Høyttalerne framme er 13cm. Diskantene i speilhuset er det bare å klemme på plass. Her passer det meste. Når det gjelder mellomtonene i døren, må du ha noen monteringsringer for å feste ettermarkedselementer. Originale høyttalerne er festet med 3 skruer. Ikke bra.

Høyttalerne i hattehyllen er det samme prinsippet. Monteringsringene trengs her også. Men ikke spør meg hvordan man fjerner hattehyllen. Har aldri prøvd. Driter egentlig i høyttalere bak. Jeg sitter framme og skal ha lyden forfra. Man snur ikke ryggen til en konsert vet du.

Bruk heller penger på et bra frontsett og klabb på ern bra forsterker.

Hvis folk som sitter bak klager på at du ikke har lyd der, kan du foreslå at de betaler for høyttalere :)

Men en ting du IKKE skal begi deg ut på er å sette inn 17cm. i fremdørene. Det har jeg gjort. En sinnsyk jobb. Måtte kappe de originale festene til høyttalerne, og kappe hull i metallet i dørene for å få inn de høyttalerne jeg ville ha.

Av merke å anbefale er det vel en ting å si: ALPINE!!!!!

Jeg er totalt solgt når det gjelder dette merket. Skal du ha lydkvalitet og drotgod radio, går du for dette. Ellers så kan jeg anbefale Pioneer sine nye spillere. De store modellene til Clarion er også bra. Driter du i lydkvalitet og vil ha et fancyschwancy utseende på fronten går du for Sony. De er daffe i lyden og har en dårligere radiodel enn Pioneer og Alpine.

Er MP3 et must skal du i alle fall får for årets modeller til Pioneer. De er kjappe som fy når de leser platen. Fjorårets modeller var litt for trege,. Da var det Sony som gjalt når det er snakk som brukervennlighet og hustighet på MP3 leseren.

Håper dette hjelper deg på vei. Bare sleng meg en mail hvis du lurer på noe mer. Hjelper gladelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Stream!!! En som virkelig har skjønt det. Man får bedre sluttrinn, høyttalere og tilbehør en Alpine, men spillerne er i en klasse for seg selv. Har selv kjørt Alpine i over 11 år nå. Absolutt ingenting å klage på, men det skal man også kunne forlange når man betaler såpass mye for ett produkt.

Har nå en ren radio med tilhørende skifter. Den må ha noe av det råeste av strømforsyninger som finnes til så små enheter. Allle leverandører av bilspillere oppgir utgangseffekter som ikke er oppnåelig, men denne er nok ganske nært sin oppgitte 4x30W (20A) nom.effekt. Har sett flere oppgi sine spillere til 4x40-50W, med 10A sikring??? Bryter med de regler og formler jeg har lært ihverfall. Kan vell stemme bedre med 14-18W da? Rart det er lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at jeg har skjønt det :)

Men jeg er tilhenger av komplett Alpine oppsett. Når jeg er ferdig med min bil, vil det være bare Alpine produkter. Og Stinger kabler og koplingsutstyr. Ville helst brukt Monstercable, men vil fører bare Stinger.

Hvilken spiller er det du har? er et 9812, 13 eller 15? Disse har som du sier en større inebygget forsterker på 4x60w max. Ingen andre spillere som kan måle seg med disse. Her holder ikke strømkablene som er originalt i bilen. Må legge opp egen strøm direkte fra batteri hvis man skal ha full utnyttelse.

Jeg kjører selv toppmodellen CDA-7998R. Denne har alt av finesser men har ikke intern forsterker. Kjempespiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...jaja, jeg må virkelig si jeg blir provosert av å lese dette her!!

Om en spiller klareer å levere 4x50watt eller 4x10watt har da vel INGEN verdens ting med om spilleren er bra eller ikke. Om strømforsyninga på en cdspiller er jævlig bra eller ikke forhold til hvor mye watt du klarer å dra ut pr. kanal kan da for all del ikke påvirke om du skal kjøpe den eller den. Mulig alpine leverer bra head-uniter, men det må vel komme helt ann på hvilken klasse du snakker om.

Dere skriver at spilleren deres klarer å levere 4x50watt...

Jeg har en fire kanals forsterker som leverer 4x50watt, jeg skal love deg at den spiller rævva og litt til av headuniten til alpine;)

Kjøper du en Pioneer DEX-P9 + en Pioneer DEQ-P9 signalcpu + en dabtuner og bor på østlandet :!: så er det vel få headuniter i den prisklassen som kan konkurere.

Går du ned noen pris hakk (noen = 10hakk) så er jo ikke Pioneer sin

DEH-P 9600MP så aller verst heller.

Skal man bygge bilstereo er det KUN elektronisk deling av freq. som gjelder samt tidskomp (time-delay) på alle kanaler du har.

Da er det 3-veis komponentsett (midbass - mellomtone - diskant) + sub som gjelder. 4-veis dsp altså:) hehe..kan vel få det til med litt aktiv deling på forsterkerea og 3-veis dsp også da..

Poenget var værtfall at når dere skal skryte en cdspiller opp i skyene så ikke si at den er så bra fordi den klarer å levere ærligere watt enn ett annet produkt da.

Er vel ikke til å legge skjul på at jeg er litt pioneer fan.

Ett produkt jeg sikler litt på nå er feks:

AVIC-X1.. the dream of any car:p

Litt overprisa da men...hehe:)Kommer vel til å synke litt med tiden :roll:

Kom igjen da...få litt motangrep her :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke akkurat si motangrep. For du har helt rett i det du sier. den forsterkeren din på 4x50watt er nok i RMS. Ikke sant? En spiller som er oppført med 4x50watt er selvsagt MAX med x,xx% forvrengning. Kommer litt an på produsenten. Nominell effekt på "normale spillere" ligger vel rundt 4x15-17watt. Alpinene kryper vel opp mot 20 hvis ikke like over.

Det jeg ville fram til er at hvis du tar en Alpinespiller som er oppgitt til 4x60watt MAX og en Sony eller Pioneer eller et annet merke med 4x50watt MAX, vil nok Alpinespilleren takle mer tungdrevne høyttalere enn de andre. Jeg skryter ikke av Alpinespillerene pga. 60wattene. For jeg tror ikke Alpine driver med bullshit når det gjelder å skryte på seg mer enn det de lover. Det som er flott med disse spillerne er innebygget delefilter, eq, tidskomp, og ikke minst liker jeg lyden av dem. Alt du trenger for å få bra lyd. Liker også brukervennligheten og designet på dem. Eneste er at det kunne vært litt flere bånd på eq'en og linjeutgangene kunne gitt litt mer (4V).

Men for all del, ikke dra P9en inn i denne diskusjonen. Den stiller i en helt egen klasse. Med den er det jo snakk om en pris på rundt 30 000 med det tilbehør du nevner. Stemmer? Alpinespillerne det snakkes om her ligger under 7000. Da er det mer normalt å sette opp 9600MPen opp mot disse.

Spilleren jeg selv har ligger til 14 000 veil. og den kan heller ikke måle seg med P9en. Skal vi ta en Alpinespiller som måler seg med P9en må det bli F1 Statusen. Men så koster den 100 store også da.

De nye større spillerne som 9600 og 8600 er meget bra disse også. det jeg ikke liker med disse er det forbanna OEL displayet. Mykje lys og mykje varme. Og det at en eller noen av Pioneerspillerne (husker ikke hvilke) kan brokople to av kanalene for å drive en sub, synes jeg er litt drøyt. Da må det i tilfelle være en liten og en svært lettdrevet sub. I alle fall hvis det skal bli noe effekt av det.

Men det er jo masse bra finesser med disse store modellene også. Delefilter og DSP med automatisk eq og tidskomp.

Ang. AVIC-X1 er jo genial den. Alt i ett. Enkel montering. En kollega av meg har fått seg en slik i sin A2. Vi har også en i demomonteret vårt.

Selv synes jeg den ikke er noe særlig overpriset i forhold til andre. Du får jo alt du trenger i denne pakken. Eneste jeg kan utsette på navien til Pioneer er kartet. De sa det var 100% dekning på den nye platen. Men har funnet mange adresser som mangler her i distriktet. Litt kjipt det. Men nedover i utlandet er det helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei, blitt litt for lenge mellom hver gang jeg er inne, men jeg tror spilleren min heter CTA eller CTR 1505 eller 1535??? Kan det stemme? Den har innebygd BBE og sjukanals EQ. Husker ikke eksakt oppgitt effekt, men tror det var rundt 4x20-25? RMS på 4x55-60 kanskje. Er offshore nå så jeg får ikke sjekket. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Gammel spiller da, fra 96-97. Knakende god radio og en helt grei CD skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...