Gå til innhold

Sikkerheten i felles garasje.


///M power
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om at jeg har tatt det opp før her eller nei.

Men det har vært masse vis av hærverk i garasjen vår,folka bulker biler,knuser ruter,steler felger,lager riper osv

Jeg fikk en heftig bulk på BMW'en og mistet stjernen på MB.

Det med stjernen så skjedde det med mange andre MB eiere i garasjen vår :oops:

Så det jeg lurer på hva slags sikkerhet har dere i garasjene deres for å ungå det dere.

Jeg er nå dritt lei det here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en alarm der, får kjøpt en på biltema som uler når dører åpnes etc, sitt klar med ett balltre å slå de ned, hadde jeg gjort... har heldigvis ikke det problemet her hjemme. Her trenger man nesten ikke låse bilen her hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om at jeg har tatt det opp før her eller nei.

Men det har vært masse vis av hærverk i garasjen vår,folka bulker biler,knuser ruter,steler felger,lager riper osv

Jeg fikk en heftig bulk på BMW'en og mistet stjernen på MB.

Det med stjernen så skjedde det med mange andre MB eiere i garasjen vår :oops:

Så det jeg lurer på hva slags sikkerhet har dere i garasjene deres for å ungå det dere.

Jeg er nå dritt lei det here.

Skaff ett overvåkningskamera. Ta også å heng opp skilt der det står at området er tv-overvåket. Hjelper ikke dette så får du sikker låne balltreet til Sperre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff ett overvåkningskamera. Ta også å heng opp skilt der det står at området er tv-overvåket.

For å kameraovervåke et område så må man ha tillatelse fra datatilsynet, og det er ikke så veldig lett å få, ihvertfall ikke som privatperson. Det er heller ikke lov å henge opp skilt som sier det er overvåket dersom det ikke er det.

Men hvis dette er et stort problem så kan du jo gå til borettslaget/sameiet med saken, så kan de søke om overvåking. Dette vil selvsagt bli en ekstra kostnad for sameiet, noe som fører til at leie av garasje sannsynligvis blir dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff ett overvåkningskamera. Ta også å heng opp skilt der det står at området er tv-overvåket.

For å kameraovervåke et område så må man ha tillatelse fra datatilsynet, og det er ikke så veldig lett å få, ihvertfall ikke som privatperson. Det er heller ikke lov å henge opp skilt som sier det er overvåket dersom det ikke er det.

Men hvis dette er et stort problem så kan du jo gå til borettslaget/sameiet med saken, så kan de søke om overvåking. Dette vil selvsagt bli en ekstra kostnad for sameiet, noe som fører til at leie av garasje sannsynligvis blir dyrere.

''

Du får jo kjøpt billige overvåkningscamera nå til dags. Du får også kjøpt skilt der det står at området er TV overvåket. Ja jeg vet at det er forbudt med slike camera og skilt så lenge du ikke har fått tillatelse for det men det er vell og forbudt å "ramponere" biler da..........

Så da så..............

Her er en litt alvorligere sak men den det gikk utover hadde vell "neppe" godkjent overvåkningsutstyr :)http://www.tronderbladet.no/frapapirutgaven/article.jhtml?articleID=493118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell på å overvåke eget hus/eiendom, som i dette tilfellet fra Soknedal, i forhold til å overvåke et offentlig område. Et felles garasjeanlegg i et borettslag vil vel være i grenseland mellom disse vil jeg tro, siden det ikke er privat eiendom, men heller ikke tilgjengelig for gud og hvermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult lovelig å overvåke din egen eiendom. Men man kan ikke overvåke slik at en får med seg "naboen" sin eiendom eller gata på utsida lissom. Hvis dette ikke er satt opp riktig så holder det ikke til bevis i en straffesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en kar på Flatåsen (tr.heim) som monterte ett slikt kamera nede i en felles kjellergarage. Dette gjorde han etter at han hadde hatt ca. 5 innbrudd i bilen sin. Han anmeldte jo disse innbruddene men det var til ingen nytte. Men da han fanget opp folka som som drev med dette på "tape" kontaktet han politiet på nytt og sa at nå hadde han de som sto bak alle disse innbruddene på film. Politiet tok turen å så opptaket av innbruddet og de klarte å finne denne innbruddsbanden ganske så kjapt.

Mer om den saken vet jeg ikke men han hadde i allefall ingen tillatelse på å TV overvåke området.

Jeg er glad jeg slipper å bekymre meg for slikt her på landet hvor jeg bor. Sjeldent slikt her i området. Er vell ikke så mye slikt der Einum er i fra heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff ett overvåkningskamera. Ta også å heng opp skilt der det står at området er tv-overvåket.

For å kameraovervåke et område så må man ha tillatelse fra datatilsynet, og det er ikke så veldig lett å få, ihvertfall ikke som privatperson. Det er heller ikke lov å henge opp skilt som sier det er overvåket dersom det ikke er det.

Men hvis dette er et stort problem så kan du jo gå til borettslaget/sameiet med saken, så kan de søke om overvåking. Dette vil selvsagt bli en ekstra kostnad for sameiet, noe som fører til at leie av garasje sannsynligvis blir dyrere.

Hadde årsmøte i borettslaget og da tok jeg opp det med garasjen.

Og styreren lovte å gjøre noe med det.Dem mener at Overvåknings system ikke er noe særlig lurt pgav lav tak høyde i garasjen.

Men vi kan jo ha kamera gjemt i ett eller anen gjørne.

Styreren vill se om hva han for gjort med å skaffe overvåknings system.

Men han hadde et atet forslag at vi kunne shifte lås.

Nye måten for å komme seg inn skal være kort.

Og korten skal automatisk bli sperret hvis den ikke har vært i bruk i lang tid.

Og kan sperres hvis man har mistet den.

Det høres litt intressant ut,Menn for se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fellesgarasjen til kompisen min har dem Secruitas vaktopphold sånn at flere ganger om natta kommer secruitas inn i garasjen og sjekker om alt er som det skal være.

Og noen fellesgarasjer i området der vi bor har ikke port , der kan man bare kjøre inni garasjene men det er kameraovervåkning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg slipper å bekymre meg for slikt her på landet hvor jeg bor. Sjeldent slikt her i området. Er vell ikke så mye slikt der Einum er i fra heller??

Hverken fellesgarasjer eller borettslag er tema ute på landet! :)

Heldigvis minimalt med hærverk også. Det lille som er blir gjort mot kjøretøy eller bygninger som står bortgjemt til, og som ikke er i daglig bruk. Ulåst privatgarasje, ulåste sykler, null panikk om man glemmer å låse bilen om kvelden, eller t.o.m. glemmer nøkkelen i tenningen. Bilen på tomgang mens man er en snartur innom kiosken midtvinters. Egentlig veldig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Sånn er er det her også :) Jeg sover likegodt godt fordi om nøkkelen står i tenninga om natta.

Vi har vell hatt noen "tyveriraid" i området men det er lenge siden. De var ute etter stereoanlegg og fikk med seg en god del på raidet sitt. Endel folk jeg kjenner fikk da frastjålet CD spillere og forsterkere. Noen av bilene som ble "rammet" var u-låste og det viste seg å ikke være så dumt for de andre bilene som var låste var jo direkte ramponerte. De hadde brutt opp dørene med spett e.l og slått inn ruter m.m bare for å få åpnet bilene. Det er det som er værst med slike innbrudd at de ødlegger bilen så mye bare for å få "rappa" en CD spiller til 1000,-

Nå er vell ikke forsikringen så ivrig på å gi tilbake penger hvis bilene var ulåste da men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...