Gå til innhold

Mer bass i kupeen i E36!??


goranimo
 Share

Anbefalte innlegg

Har 2 stk 10" i bagasjerommet, men det blir veldi lite lyd i kupeen, siden E36 er veldig tette, noen forslag? Vet noen borrer mange hull i blekket bak baksete ryggen, men er det noe lurt siden det kan være bærende konstruksjon? Åpen for alle forslag, på forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står subbene å slår mot seteryggen eller står de vendt bakover?? På min forrige E36 Coupe hadde jeg en stk. 12" . Ble mye mere trykk i coupen når jeg etterhvert snudde kassen slik at subben sto vendt bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær ut hull i hatthylla og sett konene i fra kasse rett inn i kupe'en.. Det gjorde jeg, ble bra lyd da. Jeg hadde 2stk 12.. Da også vendt mot seteryggen.. Men, som Goranimo skriver tror jeg det blir bedre lyd om du har basserene vendt bakover. Vet ikke å mye dette har å si når du skjærer hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borre hull er ikke vits, du kan bare slå ut hele plata som står i skiposehullet.

Det gjorde jeg:

http://www.bmwguiden.no/modules.php?se...e=index&include=view_album.php

Du ser både hullet og plata der. Den ligger på bakseteryggen på det ene bildet. Etterpå mekka jeg den treplata du ser, som jeg kledde i filt og "isolerte" på innsiden for å få den helt tett mot bakseteryggen (skrudde den fast i metallryggen), og skrudde fast subben i plata slik at det ikke kom noe luft ut i bagasjerommet. Det ble ok, men det er aldri optimalt å spille gjennom bakseteryggen dersom man ikke har armlene. Seriøs ryggmassasje ble det ihvertfall. :o

Har du armlene blir det helt sikkert bra.

Andre alternativ er de som de andre har nevnt. Det kan godt være det funker greit å vende elementene bakover og slå ut skiposeplata. Hvis ikke må du nok til å mekke i hattehylla. F.eks bassrefleksrør opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk logisk at subben skal vende bakover. Hvis subben står og slår mot en vegg får man vell interferens(er det ikke det de kaller det?)

Det betyr vell at lydbølgene returnerer og "dreper" masse effekt i ett element som kan bevege seg friere med større plass framfor seg. Det samme gjelder vel volumet i kassen som er like viktig av samme årsak.

Jeg skulle tro at alle element burde vende mot ett fritt volum og ikke stå og stange mot en vegg? Med mindre man har mulighet til å skape ett hull inn til kupeen på samme diameter som elementet.

Det er mitt "syn" :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ved å snu bassene bakover, så vil du høre mer av den dype bassen.

Altså du vil i mange tilfeller oppleve en helt annen lyd, men hvis du spiller musikk med kunn bass som ligger litt høyere på Hz skalaen kan det hende det ikke blir noe forskjell. Dette fordi at dyp bass trenger større "område" for å bli hørbar. Har vært borti biler som du ved å bøye deg helt frem i frontruta hører merkbar forskjell i bassen.

Dette skal stemme i teorien da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øøø glemte en ting.

Det er anbefalt å ha bassen og bassrefleksen i samme retning, dette på grunn av at 2 lydbølger vil gi områder hvor lyden blir forsterket eller dempet. altså områder med med mye mindre bass og områder med mye mer bass. Og det etter noen nasca dommere jeg hadde en prat med, var det anbefalt å ha alt i samme retning......

Har vel personlig aldri hatt noe problem med dette.....

og det skal vel en del til at dette skal oppstå i bil ( litet område )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...