Gå til innhold

HJELP! 325i E30 med bankelyd i motor


cmn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig en bankelyd i motor´n på min 325i M20B25. Her er litt info om saken:

-går jevnt og normalt på tomgang, men lyden er der hele tiden og forværres KRAFTIG ved ca 4000rpm

-kompresjon på ca 8 på alle sylindre utenom én som hadde ca 10(!???!?!?!?) målt flere ganger.

-alle ventilløftere er hele

-ingen ventiler har satt seg e.l.

Har mistanke om rådelager men tør ikke si det sikkert selv. Bankingen blir ganske kraftig fra ca 4000rpm. Har ikke tatt sjansen på å kjøre for å sjekke om den går tyngre enn vanlig. Stoppet motor´n så fort jeg hørte lyden, og tauet hjem. Noen som kan hjelpe meg??? Alle tips tas imot med STOR takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom den lyden plutselig?? Hvis lyden er der hele tiden går det an å prøve å lokalisere den imens billen står på tomgang. Bruk en lang jerndings av noe slag, sett den mot øret, så plasserer du den mot motoren på ulike plasser. Rådebanken ska vell høres best med det samme du slakker av gassen. Feks : Du ruser den opp mot 5000 omdr. Når du da slipper gassen ska det banke litt ekstra høyt/stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som rådebank ja. Har hatt det på den Fiat vi hadde tidligere... 2 ganger... Ikke noe særlig akkurat.

Dette høres best ved å ruse motoren i fri opp til ca 3500 o/min. I dette turtallsområdet vil lyden være sterkest. Så når du sier 4000, kan nok det stemme.

Men kompen din var jo litt rar... 8 er jo lavt uansett hvilken "epoke" motoren din kommer fra, og 10 er for høyt. Skal ligge på de tidligste motorene på 9.7:1 og 8.8:1 på de siste. Dette vil jo selfølgelig variere til mer motoren din blir slitt, men avviket var jo stort her da.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg snakket med sa det med kompresjon på 10(!?!?!?!!!) kan være en ventil som "henger litt". Hva kan jeg gjøre med det? Er det bare å justere ventilene igjen, eller må noe skiftes i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er ventilen som er skylden i lyden, så må du nok belage deg på mye skruing. Pgs lyden kan du med stor sikkerhet si at stempelet har truffet ventilen, og da må den byttes(og muligens andre ting i toppen). pluss kanskje du har fått skade på stempelet.

Men som andre sier kan det sikkert være rådebank også...

Uansett mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...