Gå til innhold

Innebygget effektforsterker i E34?


 Share

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn så suser det ganske kraftig i ihvertfall en av høyttalerne i E34en min, og det uten at det er noe stereoanlegg tilkoblet. Det er vel typisk at det kommer susing hvis det ligger en effektforsterker der et sted og ikke er tilkoblet noe annet enn høyttalere. Noen som vet om det kan være en original effektforsterker noe sted?

Tenkte å se om jeg får kobla på en Sony CD/MP3-spiller nå (tror jeg er en stor trafikkfare hvis jeg skal kjøre 2x45 mil uten musikk den neste uka), men det er vel ikke helt bra å kjøre høyeffektssignaler inn på en eventuell effektforsterker...

Og grrr. En eller annen luring har selvfølgelig kutta av den originale stereokontakten, uten å sette på vanlig ISO-kontakt, så nå ligger det bare masse løse umerkede ledninger. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Fant ikke forsterkeren, men det ble så mørkt at jeg fikk ikke sett stort. Får ut igjen i morgen.

Takker for skjemaet, men jeg tror ikke det stemmer med min bil. Jeg har koblingsskjema i Haynes-boka jeg kjøpte i dag, men ble ærlig talt ikke så veldig mye klokere av det heller. Er ikke alt som stemmer.

Fikk med noen kompiser her til å titte, og han ene hadde multimeter, så vi fikk målt oss frem til et oppsett vi tror kan funke (fant R+/-, L+/-, 12V, jord, tenning). Men det var tre kabler igjen som vi ikke fant noen funksjon på. To av de gav 0 hele tiden, mens den ene gav 2V når tenninga var av, og 7V med tenninga på. Kan jo bare drite i de, men jeg lurer også litt på hvordan R/L skal kobles til, for det er jo høyttalere både foran og bak, og hvis R/L går rett til en effektforsterker som igjen fordeler til høyttalerparene, så burde vel strengt tatt signalkablene gått på line out på spilleren min?

Eller er forsterkeren kanskje en slik som går på høyeffektssignaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javelja...

Nå har jeg koblet på ISO-kontaktene, og testet spilleren. Den funker helt greit, men så lenge den er koblet til funker ikke dashbordlyset, og når jeg skrur opp volumet skikkelig begynner det å flimre i displayet på spilleren. Når jeg tar kontaktene utav spilleren er dashbordlyset helt fint igjen... Det tyder vel på jordingsfeil et eller annet sted...

Men så var det å finne den før jeg skal kjøre langtur. Trenger musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig. Den ene er kanskje el.antenne (antenneforsterker?) også? Det så slik ut på koblingsskjemaet i Haynes-boka, men fikk ikke alt til å stemme overens. Spesielt ikke med farger... Skulle bare fem kabler på spilleren i følge Haynes: L, R, +, -, El.antenne. Nå har jeg to par høyttalerkabler på spilleren, og de går til den innebygde BMW-kontrollersaken for å justere balansen mellom front/rear. Alt funker greit bortsett fra det med dashbordlyset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror ikke spilleren min har støtte for det, desverre. Den har et vanvittig lys. Har sota displayet på den, og allikevel er den litt slitsom... forøvrig Sony MP-30 eller noe slikt.

Har forøvrig fått orden på alt med jordingsfeil og greier. Ting skal være riktig koblet nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men den funker som bare juling. Var billig, er over 2 år gammel, og har allikevel passe rask og god mp3-støtte, og det man måtte trenge av line-out og slikt. Og ikke minst fjernkontroll, for den bruker jeg jo så ofte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...