Gunnar Skrevet September 23, 2004 Share Skrevet September 23, 2004 Er det noen som har erfaringer med hvilken olje som er bra på M20B20? Den har jo typisk litt tikking, så kanskje det er en viss olje som har redusert tikkingen på nettopp *din* M20? Er M20 for gammel til at det har noen hensikt å kjøre helsyntetisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet September 23, 2004 Share Skrevet September 23, 2004 BMW-verksted bruker vel Castrol SLX ihvertfall. Jeg er veldig godt fornøyd med den olja. Denne er jo litt dyr da, men den er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet September 23, 2004 Share Skrevet September 23, 2004 Har kjørt på mobil1 5w-50 en stund å er rimelig fornøyd med den. Ser også at enkelte anbefaler Castrol TSW 10w-60. Hvis motoren bare kjøres rolig og alltid har blitt det, kan det lønne seg å la vær å bytte til helsyntetisk. Dette blir mer gjeldende til eldre motoren blir. Helsyntetisk olje inneholder en del sterke rensestoffer som kan løse opp mye gammel skitt i en gammel motor. Gamle pakninger/tetninger kan også ta skade av disse rensstoffene. En av fordelene med helsyntetisk olje er at smørefilmen tåler høyere temperaturer, særs gjeldende ved aktiv kjøring. Den vil også holde motoren renere en en vanlig mineralsk olje. Men ønsker du å bytte til helsyntetisk olje må du regne med litt høyere forbruk den første tiden. Kjør heller ikke for lenge før du skifter oljen slik at du får ut skitten. NB! Dette vet sikkert flesteparten av dere men... Bytt ALLTID!! oljefilteret når du bytter olje! Hvis ikke er det nesten ikke vits i å bytte oljen i det hele tatt. - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet September 23, 2004 Share Skrevet September 23, 2004 Og for å legge til: M20 er i utgangspunktet ikke for gammel til å kjøre helsyntetisk.. - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 23, 2004 Forfatter Share Skrevet September 23, 2004 Takker. Så da er det egentlig bare å velge det en er komfortabel med? Ingen som har opplevd spesielt mye tikking med visse oljetyper? Liker egentlig best å kjøre på helsyntetisk, men olja som er i nå er skikkelig svart. Vil tro det kan være en viss fare for at det er en del avleiringer og slikt som kan løses opp om jeg hiver på helsyntetisk. Burde kanskje kjøre en Forte Motor Flush før jeg skifter olja. Vet jo ikke hvordan bilen/motoren har vært behandla før... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SE Skrevet September 24, 2004 Share Skrevet September 24, 2004 Har vel nesten alltid brukt Pennzoil og vært fornøyd med det. Husker ikke helt hva, men det var en grunn til at pappa brukte det på verkstedet isteden for Castrol. Sikkert en god grunn også, han hadde jo tross alt drevet med BMW i 25år, og hadde sinsykt god greie på BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet September 24, 2004 Share Skrevet September 24, 2004 Har en 91 modell 318i som det tikker så vidt i. Hva slags olje ville dere brukt på denne for å få bort det verste av tikkingen? merke? type? hel/delsyntetisk/mineral? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet September 24, 2004 Share Skrevet September 24, 2004 Liker ikke å linke til andre forum, men her står det mye fornuftig om oljetyper. Virker som "vrooom" karen har rimelig snøring på det han skriver om. Les her: http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... eadid=8734 - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 27, 2004 Share Skrevet September 27, 2004 Castrol TXT er den oljen som har gitt meg størst overbevisning om genial olje til motor.... På en god nummer 2 setter jeg en knapp på Mobil1 5w-50 olje. På desidert sisteplass (nå ser jeg bort fra Coop OBS olje til 29,-kr for 5 liter...) kommer Shell Helix. Langt nede på listen må jeg nok plassere Pennzoil også. Dette er basert på erfaringer jeg har gjort meg gjennom endel år, og på motorer som jeg har fulgt fast med på gjennom flere år... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 27, 2004 Forfatter Share Skrevet September 27, 2004 Etter å ha kjørt på Castrol RS 0W-40 er jeg ærlig talt litt skeptisk til å kjøre på oljer tynnere enn 10W. Har uansett kjøpt 5 liter delsyntetisk 10W-40 Valvoline Maxlife nå, så M20en skal få kose seg med den. Den koster rundt 100,-/literen, og har fått mye skryt. Tror det er gode greier på en gammel M20 gått 180k, men det gjenstår jo å se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet September 27, 2004 Share Skrevet September 27, 2004 Castrol TWS er vel mer for motorer med turbo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet September 27, 2004 Share Skrevet September 27, 2004 Ehh, TSW mener jeg.. Liten skrive leif der. Sånt skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 27, 2004 Forfatter Share Skrevet September 27, 2004 Turbo eller ei tror jeg er ganske urelevant, det er vel heller at den er for høyytelsesmotorer som teller. F.eks sugemotorer fra BMW M... Nå har forresten femmeren fått seg 4.3 liter Valvoline Maxlife, så man får se hvordan det går. Den har tydeligvis brukt en god del olje på turen fra østlandet (etterfylte før jeg dro, men det var ikke 4.3 liter som kom ut fra motoren...), så jeg håper oljeforbruket går litt ned nå, ellers blir det dyrt å være meg. Hva var det du fyllte på tanken på din, hagenisse? PS: mAZE, du retta deg selv feil, du hadde rett første gangen, den heter TWS. Og ellers kan du trykke på på innlegget ditt og redigere slike småfeil istedenfor nytt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Faktisk usikker på hva autopower bruker, men mener det er castrol txt. Tror ikke den maxlifen er noe dårlig valg, kamerat hadde den på en gammel audi han hadde, og da sank visstnok forbruket betraktelig. Men men, min er jo helt sær når det gjelder olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet September 28, 2004 Share Skrevet September 28, 2004 Maxlife'en er grei den og, scorer ganske høyt på min private skala iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå