Gå til innhold

Dårlig varme - E30


cmn
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Leste litt om det en gang i tiden. Tror det heter cosmoline. Leste at det sprayes over *hele* bilen når den triller ut fra fabrikken, men at det utvendig vaskes av/fjernes før den når forhandleren. Skal med andre ord være mulig å få bort fra motoren også, men det hardner litt med årene, og blir dessuten gult, og det er ikke pent...

Søkte på Cosmoline...

Cos´mo`line (k?z´m?-l?n)

n. 1. (Chem.) A substance obtained from the residues of the distillation of petroleum, essentially the same as vaseline, but of somewhat stiffer consistency, and consisting of a mixture of the higher paraffines; a kind of petroleum jelly.

Ble vel egentlig ikke så mye klokere av det... :?

Hmm.. litt mer, er visst en spray å få kjøpt, kan høres ut som det er den greia:

Cosmoline® (#24-3160)

The rust preventive with 1000's of other uses.

Cleans and protects all metals with a colorless, thin film.

Penetrates to free frozen, corroded parts.

Lubricates to stop squeaks.

Displaces water from surfaces of electrical components.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått termostaten! Jeg har også forklaringe på hvorfor den er mye dyrere enn det som stod på siden: i delekatalogen til GS bildeler står det 161+mva for termostat. Denne var 80 (!) graders og derfor selvfølgelig ikke å anbefale. Den jeg bestilte var 92 graders (pga vinter) og kostet da i utgangspunktet litt mer enn 80graders-termostaten. Pakningen kom i tillegg til dette, og gjorde det litt dyrere igjen. Til slutt ble frakt på 110 (?) kroner lagt til. Total sum 431kroner. Uansett er det ikke sikkert det ble noe særlig dyrere enn å kjøpe hos nærmeste BMW-forhandler ettersom det er 6-7 mil dit. De sender vanligvis ikke heller, så det hadde fort blitt 150 kroner i bensin + sikkert 200 kroner hvertfall for termostaten hos BMW. Men men... Da er det bare å gå ut å skifte! Rapport kommer! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med femmeren min faktisk. Har bare kjørt den 2km-distanser i det siste, før i dag. Kjørte en sikkert over en time, og den fikk aldri opp tempen skikkelig. Synes det er litt rart, for forrige eier sa han byttet termostaten bare et par uker tidligere. Kan jo ikke ha satt på for kald termostat...

Snakket med Morris i dag (BMW-forhandleren her), og de sa termostaten de hadde til 520'n var 80 grader, og at det holdt lenge for norske forhold. Prisen var 390,- + o-ring til 20,- eller noe.

Hvis det fortsetter å være kaldt (ser ikke slik ut nå, tiner som bare juling ute), så smekker jeg nok en papplate foran litt av radiatoren og ser om det hjelper, så bytter jeg termostat i jula. Skal uansett bytte en slange i kjølesystemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått skifta termostaten nå. Det ble nok en del varmere ja, men skulle faktisk tro at det skulle kunne bli enda varmere! Skal prøve å lufte mer i morra. Det var et sant hælvete å få lufta systemet skikkelig, så jeg skal prøve litt til i morra (selv om jeg fikk ut mye luft men kan liksom ikke garantere at det var alt). Det ble i hvertfall en del varmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at E30 har ganske dårlig isolering også. Det har nok en del å si! Både lyd- og varmeisoleringen kunne nok vært en del bedre.. Men det hjalp i hvertfall ganske bra! Takk for hjelpa forresten, Remy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet kupe-vifte på E30'n til kvinnfolket for en tid tilbake. Varmeregisteret ligger horisontalt, og det er utsatt for blader, frø, gamle fugleunger og annet skrot. Det er ikke noe filter som skjermer for dritten, så varmeregisteret blir dekket til av dette og effekten på kalde dager blir dårlig. Jeg brukte trykkluft fra kompressor og en blåsepistol for å få ut dritten. Det tok meg ca 15 minutter før det ikke kom ut mere små-frø, men effekten av varmeregisteret steg med 30-40%.

Du må riktignok ta ut vifta og fjerne en liten bit av torpedoveggen (4 skruer og fire strips), men det er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...