Gå til innhold

Litt spørsmål omkring BMW 1987 318i


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Kjøpte meg akkurat en BMW 1987 318i på lørdagen. Med faceliften :) . Dokumentert gått 174 000km :D . Kliss orginal så og si. Kun greenfilter og en fake endetapp.

Vel, så er det et par ting jeg lurer på:

- Når jeg starter opp bilen da den er kald så lyser det en LITEN gul/oransje "oljeservice" lampe. Etterhvert da jeg kjører motoren varm kommer det opp en rød lampe på siden av den gule. Dette er oljesjekk lampe dette også...betyr dette at det er lite olje ellerno? Har sjekka og det var nok av olje. Men forrige eier hadde ikke bytta olje på 4 mnd.

Hva kan dette være? :?

- Skal skifte olje på den til helga. Men hvilken anbefaler dere til denne motoren? Vurderer Castrol. Noen synspunkter? :roll:

- Jeg har som sagt et konfilter på den. Er det noen forhåndsregler man burde ta på vinteren? Evt dekke til litt osv? :?:

- Er det vanskelig å motere på servo på denne bilen? Og hva koster det?

Takker for svar :)

Mvh

Oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg starter opp bilen da den er kald så lyser det en LITEN gul/oransje "oljeservice" lampe. Etterhvert da jeg kjører motoren varm kommer det opp en rød lampe på siden av den gule.

Har aldri hatt e30 serien, men det høres jo ut som varsel om at det er på tide med en liten service. Eller at service lampene ikke har blitt nullstilt etter forrige service. Burde no sjekke med gamle eieren når siste service var utført...

Skal skifte olje på den til helga. Men hvilken anbefaler dere til denne motoren? Vurderer Castrol. Noen synspunkter?

Et hvilket som helst kurrant olje merke burde vel holde. Men helsyntetisk og 5w-40w er vel en fordel.

Er det vanskelig å motere på servo på denne bilen? Og hva koster det?

Nei det er ikke vanskelig, men det er litt skruing. Pris... tja si det. du får nok det meste av deler hos en bilskrot for 3000-4000 kr. Men det har jeg aldri sjekket.

Du trenger:

Servopumpe, væskeholder, div slanger, tannstag (er vel ikke styresnekke på e30??) og servorem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter opp bilen da den er kald så lyser det en LITEN gul/oransje "oljeservice" lampe. Etterhvert da jeg kjører motoren varm kommer det opp en rød lampe på siden av den gule.

Det er nok service lampene som leker med deg ja.... :D

Skal skifte olje på den til helga. Men hvilken anbefaler dere til denne motoren? Vurderer Castrol. Noen synspunkter?

Har alltid holdt meg til Castrol... På min E30 320i brukte jeg mineralsk 15/40w. Helsyntetisk tynn olje kan det fort bli tikkelyder av (vertfall på 6-erne) På 80-tallet var gikk det vel på mineralsk stort sett...

Men det kommer jo ann på hvilke forhold det er der du bor da? Er det sinnsykt kaldt trenger du kanskje en olje med litt andre smøreegenskaper... 10/40w er det vel de fleste bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Var et par ting til: Forrige eier hadde heller ikke peiling på når det var skifet reg.reim. Så hva er vanlig interval på dette? Bilen har som sagt gått 174 000km og ble importert fra Tyskland i 96.

Og er det tannreim eller kjedereim?

Og hvor normalt ofte skiftes oljefilteret og hvor mye koster det?

mvh

Oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Var et par ting til: Forrige eier hadde heller ikke peiling på når det var skifet reg.reim. Så hva er vanlig interval på dette? Bilen har som sagt gått 174 000km og ble importert fra Tyskland i 96.

Og er det tannreim eller kjedereim?

Og hvor normalt ofte skiftes oljefilteret og hvor mye koster det?

mvh

Oddis

Etter min mening er det ingen mening i å skifte olje uten at filtere blir byttet, fordi all dritten ligger jo i filtre. Så lenge det ikke blir skiftet er jo skitten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Var et par ting til: Forrige eier hadde heller ikke peiling på når det var skifet reg.reim. Så hva er vanlig interval på dette? Bilen har som sagt gått 174 000km og ble importert fra Tyskland i 96.

Og er det tannreim eller kjedereim?

Og hvor normalt ofte skiftes oljefilteret og hvor mye koster det?

mvh

Oddis

Etter min mening er det ingen mening i å skifte olje uten at filtere blir byttet, fordi all dritten ligger jo i filtre. Så lenge det ikke blir skiftet er jo skitten der.

ok.

Noen som har peiling på registerreima og diverse andre reim...viftereim osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret koster rundt hundrelappen (50-60,- hos BilXtra), så bytt det også når du først bytter olje! Det er ikke stedet å spare penger...

Er vel registerreim på din motor, tror faktisk den skal byttes så ofte som hver 40.000km. Lurt å bytte hvis forrige eier ikke vet når den ble byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er service lampene, som Gunnar nevnte lenger oppe her så må de resettes manuelt. Olje kjøper du etter kjøremønster. Trenger ingen formel1 olje hvis du er av den bedagelige typen. Og oljeskift er som nevnt bortkastet uten at du skifter filteret samtidig!

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 318 fra 83 opp til 88 ser det ut som det er registerkjede.... Denne koster da 282,-

Register reim sats m/strammer 318I M40(88-->) 795,-

Olje filter til 318 --> M10(83 og oppover) 59,-

M40(88 og oppover) 75,-

Viftereim til 318 --> M10 48,- og M40 55,-

Tennplugger original BMW til 29,- pr. stk. u/kat og 34,- m/kat.

(alle prisene er hentet fra GS bildeler og er eks. mva.)

Hvis ingenting er gjort med motoren så bør du kanskje vurdere å skifte ut kjøle og luft slanger... Disse har en tendens til å morkne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 318 fra 83 opp til 88 ser det ut som det er registerkjede.... Denne koster da 282,-

Register reim sats m/strammer 318I M40(88-->) 795,-

Olje filter til 318 --> M10(83 og oppover) 59,-

M40(88 og oppover) 75,-

Viftereim til 318 --> M10 48,- og M40 55,-

Tennplugger original BMW til 29,- pr. stk. u/kat og 34,- m/kat.

(alle prisene er hentet fra GS bildeler og er eks. mva.)

Hvis ingenting er gjort med motoren så bør du kanskje vurdere å skifte ut kjøle og luft slanger... Disse har en tendens til å morkne..

Ok, takk :)

Skal sjekke de slangene nøye. Når vi er inn på slanger. Har lenge hatt lyst på sånn "pyntekit" av slanger, f.eks i blått.

Hvor får jeg kjøpt sånn?

mvh

Oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...