Gå til innhold

Låser som fryser!


cmn
 Share

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre med låser som fryser? Hadde litt problemer i dag, da låsene i BEGGE dørene hadde fryst (2-dørs E30). Da var det bare å gå inn etter hårføner... Fikk faktisk opp til slutt, men det er jo fremdeles fuktig inni der tenker jeg, så det fryser vel igjen etter hvert. Har ikke garasje eller noe å parkere i... Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha rengjort låsene når vinteren slår inn. Det kan gjøres ved å spyle låsene, deretter bruke trykkluft til å tørke med og til slutt en tyntflytende olje, og da kan man egentlig ikke bruke for mye olje (til rengjøringen). Deretter er det jo greit å smøre godt med låsolje. Så skal det i prinsippet ikke fryse så lett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape over var ikke dumt...;)

låsolja nytter jo ikke, låsen sitter like fast fordeom :?

Låsolje i skitten/frosset lås fungerer overhodet ikke. Beskrivelsen jeg gav lenger oppe er ment til å forebygge. For å åpne en frosset lås kan man bruke såkalt låsspray. Det er mer hensiktsmessig enn føner eller f.eks. varmt vann. Låssprayen vil også virke delvis mot fuktighet i låsen, og det kan jo ikke skade....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville være å bruke noe som har lavt frysepunkt. Antar at låsolje har noe lavere frysepunkt enn null grader, ellers så fungerer den dårlig i minusgrader.

Kanskje en eller annet type av alkoholene vil fungere, f.eks sprit. Den har veldig lavt frysepunkt og ble brukt i kompasset på seilebåtene før i tiden.

Det er iallfall et tips.

C_Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...