Gå til innhold

Bilvarme?! Dekk?!


napapakkis
 Share

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har en bmw 316 92 modell, og har litt dårlig varme i bilen selv om jeg tar på fullt så blir det aldri fullt så varmt, er det noen som har peiling på hva det kan komme av? burde jeg skifte frostveske? eller noe annet? og isåfall hvordan? og en ting til hvilken dekk burde jeg kjøre med om vinteren her i oslo da med bakhjulstrekker som jeg har? er det best med piggdekk eller uten? Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk i oslo ja...Jeg har min første BMW nå - 523iA - , kjøpt for litt over en mnd siden. Bakhjulstrekk, automatgear og piggfritt er en ny opplevelse for meg. Kjørte i fjor en Omega, også den med bakhjulstrekk, men med pigg og manuell giring. Det gikk veldig greit. Før den igjen hadde jeg en Audi (Auda, som det kalles her), A4 med piggfritt (ikke quattro). Det gikk også bra. Så, jeg prøver med piggfritt enn så lenge, i alle fall til jeg evt. bulker første gang (bank i bordet!!!). Min fetter kjøpte en 520iA rett etter meg, og han kjøpte piggdekk med en gang, turte ikke prøve med piggfritt!

Jeg må si jeg vegrer meg for å støtte kommunen med enda 1000kr i piggdekkavgift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig ikke det burde væretvil om det med piggfritt eller ikke.

Har forståelse for at noen syns det er vemmlig med piggfritt på is føre, men etter flere år i Østfold hvor det er mye is og slafs om vinteren har jeg en klar mening om dette:

Bruk piggfritt. er det fare for is, så ta hensyn til dette.

Men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk er udiskutabelt langt langt bedre enn piggfrie dekk. Mennesker som påstår noe annet er enten hjernedøde eller politikere. Går kanskje ut på det samme......

At komunepolitikere tyr til virkemidler som piggdekkavgift for å tvinge befolkningen over på livsfarlige, såpeglatte piggfriedekk er for meg en stor gåte. Tydeligvis vil de oss vondt. Rart at ikke innvolverte i trafikkulykker på glatten i kommuner hvor slike gebyrer er innført, går til sak mot kommunen. Disse kommunepolitikerne har blod på hendene!

Det er kunn et punkt hvor piggfrie dekk er bedre enn piggdekk. Og det er at de støyer mindre. Men jeg legger ikke dette til grunn ved valg av dekk.

Miljøsaken er heller ikke et argument for å kjøre piggfritt.

I de fleste byer stammer rundt 70% av svevestøvet om vinteren fra vedfyring. En annen stor andel kommer fra utslipp fra båter ved havnen. (dette gjelder naturligvis havnebyer) Så står busser og lastebiler, med svært primitive dieselmotorer for en stor del......piggdekkene sitt bidrag er ytterst begrenset.

Jeg vil påstå at dette er en sleip, utspekkulert og ufin måte å snikinnføre skatter på. Svina vet at svært mange er avhengig av piggdekk for å komme frem. Og hva gjør kommunen når piggandelen går ned som følge av avgiftene? Jo- de kutter ned drastisk på vintervedlikeholdet av veiene....slik at flere finner frem piggdekkene igjen.

Kan bli irritert av mindre :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P. Felgen: Her var det mye bra! :D

Enkelte mener også å se en sammenheng mellom svevestøv og oppblomstringen av astma og allergi hos unge. Mulig den sammenhengen finnes, men vel så viktig er inneklima forøvrig.

Det ingen ennå har vurdert (så langt jeg har sett i alle fall) er følgende: Piggfrie vinterdekk slites mye raskere enn piggdekk og sommerdekk. Dette medfører gummipartikler i lufta, som helt sikkert ikke er bra for helsa det heller. Etterhvert vil folk begynne å utvikle gummiallergi. Hva skjer da med spredningen av kjønnssykdommer??? :shock::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en 93mod 320i og med piggfritt.... bor på "landet" og her er det ofte myyyyye snø og veldig glatt... kjører selvsagt på piggfritt siden det blir litt sladding nå og da :) Piggdekk uten pigger blir jo omtrendt som sommerdekk.... Dekkene er av merke Bridgestone og er storfornøyd med de! Slipper bare når jeg vil at de skal :D Kjempedekk..... Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm....

Mitt tidligere innlegg her ble skrevet i affekt, og det er vel på en plass med en liten unskyldning. Man er selvsagt ikke hjernedød selv om man foretrekker piggfrie dekk. Det er opp til hver og en å velge de dekkene man føler seg mest komfortable med.

Ang. piggfrie dekk og svevestøv, så mener jeg å ha lest en sintefrapport hvor det ble påvist frigjøring av latex partikler. Piggfrie dekk har et høyt innhold av latex, for å oppnå dets mykhet. Latex partikler kan være helseskadelig.

Forøvrig kan interessert lese mer om problematikken pigg/piggfritt her:

http://www.ntnu.no/gemini/1999-01n/4.html

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/13/232834.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at piggdekk er meget bra så lenge det faktisk er is/snøføre, men at de er håpløse på asfalt. Da seiler det bare avgårde, med piggene som meier.

De piggfrie vinterdekkene mine sitter bedre på våt asfalt enn sommerdekkene mine gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at piggdekk er meget bra så lenge det faktisk er is/snøføre, men at de er håpløse på asfalt. Da seiler det bare avgårde, med piggene som meier.

De piggfrie vinterdekkene mine sitter bedre på våt asfalt enn sommerdekkene mine gjør...

Da bør du vertfall kjøpe nye sommerdekk. Det er vanli at gode piggfrie vinterdekk har 2 til 3 ganger lengre bremselengde enn gode sommerdekk!!

Kjører piggfritt eg og det går veldig fint!! Bortsett fra opp bratte bakker med is i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok sommerdekkene er bedre på tørr asfalt, for da blir de piggfrie litt myke, men på våt asfalt er nok sommerdekkene for harde...

Og er vel en fare for at det blir nye sommerdekk. Det er noe billig ræl som sporer bra. Kelly Charger eller noe. Vinterdekkene er Continental.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...