napapakkis Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 hey hva er diffbrems? jeg fant ut at bilen har det men veit ikke helt hva det betyr? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 Diffbrems er helt konge på glatt føre. Det er egentlig eneste grunn til at jeg godt kunne tenkt meg diffbrems. Har ikke akkurat problem med å få kreftene ned i bakken når det ikke er glatt uansett... Det er der jeg er også. jeg bor i bunnen av en 100m lang bakke som skjelden blir brøytet. Med diffbrems kommer jeg fint opp men ikke uten (vel å merke på blåisen). Nå har jeg endelig fått bestilt en diffbrems, så forhåpentligvis dukker det opp en på nyåret hey hva er diffbrems? jeg fant ut at bilen har det men veit ikke helt hva det betyr? Det betyr at ett hjul ikke kan overføre mer enn 25% større moment enn det andre (i BMW's tilfelle). Dvs at når du har fart og det ene hjulet begynner å spinne, vil kreftene bli delvis overført til det andre som forhåpentlig har bedre feste. Dermed slipper man at man står i en bakke og spinner med ene hjulet, mens det andre står i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 hey hva er diffbrems? jeg fant ut at bilen har det men veit ikke helt hva det betyr? diffbrems og diffsperre er 2 forskjellige ting. du har diffsperre ikke brems.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 diffbrems og diffsperre er 2 forskjellige ting.du har diffsperre ikke brems.. Vil nå tro det er diffbrems han har... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 My Fault..hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 2, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2004 Har BMW diffsperre? Viste ikke at BMW lagde traktorer men? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 2, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2004 Det betyr at ett hjul ikke kan overføre mer enn 25% større moment enn det andre (i BMW's tilfelle). Dvs at når du har fart og det ene hjulet begynner å spinne, vil kreftene bli delvis overført til det andre som forhåpentlig har bedre feste. Dermed slipper man at man står i en bakke og spinner med ene hjulet, mens det andre står i ro. Har hørt denne forklaringen før også men det høres helt ulogisk og feil ut for meg. Da ville de kaldt det en 75% diffbrems. 25% vil vel si at den overfører 25% til det andre hjulet. Tror du hadde fått problemer i skarpe svinger også hvis det var snakk om 75% diffbrems. Mulig jeg tar feil men.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 Det betyr at ett hjul ikke kan overføre mer enn 25% større moment enn det andre (i BMW's tilfelle). Dvs at når du har fart og det ene hjulet begynner å spinne, vil kreftene bli delvis overført til det andre som forhåpentlig har bedre feste. Dermed slipper man at man står i en bakke og spinner med ene hjulet, mens det andre står i ro. Har hørt denne forklaringen før også men det høres helt ulogisk og feil ut for meg. Da ville de kaldt det en 75% diffbrems. 25% vil vel si at den overfører 25% til det andre hjulet. Tror du hadde fått problemer i skarpe svinger også hvis det var snakk om 75% diffbrems. Mulig jeg tar feil men.. Men du tenker rotasjonshastighet! Diffbrems vil ikke si at forskjellen i rotasjonshastighet er 25% men forskjellen i MOMENT (meget forenklet sagt). Det ene hjulet kan ikke overføre mer enn 25% MER krefter enn det andre. Forskjellen i rotasjonshastighet kan være 100% dersom ene hjulet står i ro og det andre spinner. I det tilfellet vil ikke bilen utøve krefter mot bakken og dermed spinner hjulet. Man må altså ha litt fart for at man skal få effekt av bremsen. Grunnen til at begge hjulene går samme vei når begge hjulene er av bakken er pga forspenningen til diffen. Er friskjonen derimot stor (f.eks. tørr asfalt) vil man få tilnærmet sperrevirkning, og man kan dra to feite streker etter bilen (om man har motor til det ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 2, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2004 Ble litt for komplisert for hjernen min så sent ! Så bilen min kan ha diffbrems selv om den spinner med ett hjul på isen? Prøvde dette nemlig i en litt oppoverbakke og jeg fikk bare spor etter det ene hjulet så jeg konkulderte med at jeg ikke har diffbrems! Så bilen må være i litt fart for at den skal virke? Begge hjulene må gå rundt først? Hadde en RS Turbo en gang og denne spant også bare på det ene hjulet når jeg kjørte meg fast en gang. Den skulle jo ha diffbrems og fikk ikke helt det til å stemme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 2, 2004 Share Skrevet Desember 2, 2004 Er du sikker på dette, iSmannen? 25% er jo normalt på standard BMW diffbremser, men på løpsbiler er det jo ofte f.eks. 75%. Det kan jo ikke bety at kraftforskjellen kan være 75%?! Da blir det jo helt motsatt. 100% må jo være total sperrevirkning? Samtidig har jeg et nytt spørsmål, peugeoten jeg snakka om tidligere mener jeg skulle ha "elektronisk sperr", på BMWer er den vel mekanisk? Kan det være tilfelle at den er elektronisk, og hva er i så fall forskjellen? Får håpe noen har kontrollen og kan forklare alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 2, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2004 pegouten tenker nok på antispinn han da! sikkert hørt om ASC+T og da tror han vel at alle BMW'er har det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iSmannen Skrevet Desember 3, 2004 Share Skrevet Desember 3, 2004 Er du sikker på dette, iSmannen?25% er jo normalt på standard BMW diffbremser, men på løpsbiler er det jo ofte f.eks. 75%. Det kan jo ikke bety at kraftforskjellen kan være 75%?! Da blir det jo helt motsatt. 100% må jo være total sperrevirkning? Nei og ja. Les mer i denne tråden der vår alles Ove Kvam tenker litt høyt rundt temaet. Racingdiffer har en MYE høyere forspenning som gjør at diffen er praktisk talt låst for det meste. BMW's differ har forspenning på 50nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 3, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2004 Er nok ikke diffbrems på min nei! Det er den for ny til! http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/diskusjon_gren.asp?IdNr=182767 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 3, 2004 Share Skrevet Desember 3, 2004 Er nok ikke diffbrems på min nei! Det er den for ny til!http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/diskusjon_gren.asp?IdNr=182767 Jeg får opp LSD som et valg i ETK selv til '98 328i... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Desember 3, 2004 Share Skrevet Desember 3, 2004 Er nok ikke diffbrems på min nei! Det er den for ny til!http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/diskusjon_gren.asp?IdNr=182767 Jeg får opp LSD som et valg i ETK selv til '98 328i... Se her:http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=15 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå