Gå til innhold

Oppkobling av sub/forsterker E30


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå montere en 2x12" rockford sub, og en kicker forsterker. Batteriet er plassert i bagasjerommet, så eneste som skal gå frem til spilleren er vel signalkabler og lignende. Det jeg lurer på er hvordan jeg best mulig skal legge kablene fram. Høyre eller venstre side? La merke til at det var et lite hulrom under der med rattet og opp bak mot spilleren...er dette plassen jeg skal legge kablene opp til spilleren? sjekka ikke om det gikk helt opp, la bare merke til at det var et hulrom bak der..

Tenkte å kjøpe kabler på biltema (har alltid ment at biltema er noe ymse greier, men de jeg har snakket med mener kablene der er av bra kvalitet..), noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå støy i signalet fra spilleren legger du alle strømførende ledninger på samme side som ledningsnettet som går til baklyktene og signalkablene på motsatt side, strømførende kabler og signalkabler skal helst aldri krysse hverandre. Du kan godt pakke inn signalkablene i vanlig sølvfolie for du legger dem opp i bilen, da er de extra godt skjermet. Har ikke noen kjennskap til kablene til biltema men de funker sikkert godt til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en E30 tror jeg ledningsnettet ligger på førersiden hvis jeg ikke husker feil, legg da signalkabler på venstre side. Hvis det imidlertid ligger noen ledninger der oxo, legg signalkablelen minimum 30 cm unna hvis mulig og pakk den inn i sølvfolie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emmm... Du sier ledningsnettet ligger på førersiden... da skal jeg ligge signalkablene på den siden og??? blir vel litt feil?

Ehhm....sorry, min feil, tenkte ikke over hva jeg skrev :oops:

Signalkablene skal la legges på høyre side selfølgelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnettet finner du ved å ta vekk innstegslisten å brette fram matten like innom døren. Ledningene skal ligge helt ute ved siden. På min e30 ligger ledningsnettet på venstre side, men jeg mener å huske at det ligger noen ledninger på høyre side. + ledningen til batteriet ligger på høyre side. Jeg la signalledningene langs midten av bilen. Har også hørt mange anbefalt å legge signalkablene langs taket, men dette er da mye mere arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg må jo ned med baksetet for å strekke kablene frem, så da vil det vel gå ann å se hvilken side jeg skal ha kablene på..

Har som sagt bare en ledning som skal fra, signalkabelen med remote kabelen. kjøpte en pakke med alle kabler osv. men problemet er jo det at jeg sitter igjen med 5,5 meter med strømkabel, og en hel del meter av andre kabler for jeg har batteri bak...sløsing av penger, men de solgte ikke mindre enn 6 meter, så da ble det vel bare sånn.

Noen som kan si meg hvordan jeg enklest mulig kan ta ut baksetet? glemt det... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle heller dratt på torshov bilrekvesitta å kjøpt strøm kabel i og med at du bare trengte 1m totalt!hadde kosta deg maks 50 kr i steden for de 200+ det koster på biltema for 30mm2 a 6 meter!å du trenger såppas som 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg signalkablene i midten av kupeen som Remi har gjort. Strømkabelen fra motorrommet til batteriet bak ligger på passasjersiden, og kablene til lykter og div. er på førersiden.

Men hvis du har litt mot i deg legger du dem i taket. Beste plassen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg heiv nå i forsterker og sub, kobla opp på venstre side. Funka bra og ingen forstyrrelser. Eneste problemet nå er at jeg har litt små problemer med å få signalkablene opp bak spilleren. Ser hullet/åpningen nedenfor rattet, kan se lys fra andre siden, men det er så forbanna trangt nedi der, er det sånn at man må være ekstremt oppfinnsom her, eller er det en lett måte som jeg ikke ser for jeg ble lei av å sitte å trikse under der..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...