Gå til innhold

Chiptuning og bot


sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått bot for å chippe bilen sin, evt kjenner noen som har fått det? Hvordan beregnes i såfall boten? Tenkte jeg skulle chippe min, noe som gir ca 45-60hk ekstra. Men tenkte litt på hvor kjedelig det må være å få bot for noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat fikk for noen år siden besøk av 2 karer i verkstedet der han skrudde på RS2'en sin. Etter at de hadde spurt litt om bilen, hvor mye hester det var i den og slikt, presenterte de seg. Han ene var fra biltilsynet og han andre var fra tollvesenet. Dette var gutter som visste hva de holdt på med og de brukte over 1 time på å måle div. ting og ta mange bilder av motoren. Grunnen til at de dukket opp var at de egentlig var på jakt etter A4 1.8T'en til far hans. Denne bilen hadde akkurat blitt avertert i lokalavisen og det sto i annonsen at bilen var chippet. Litt dumt kanskje å skrive det i annonsen men de tenkte nok aldri tanken at tollvesenet skulle dukke opp på døren. Det endte med effektmåling på begge bilene og faren måtte betale for ca. 25hk ekstra. Siden RS2'en hadde 4-hjulstrekk og måtte østover for effektmåling fikk han litt bedre tid på seg til å "trylle" tilbake de 315 orginale hestene og han slapp unna uten noe ekstra avgift.

Å troppe opp i andre folks lokaler på denne måten som tollvesen og biltilsyn gjorde her synest jeg er helt forkastelig og jeg har vel aldri hørt om noen liknende historier heller. Er det penger de er ute etter kan de vel bare stenge portene på et stort VW-Audi treff? Med så mye chipping som det er i det miljøet der så skulle det bli en lønnsom aksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bli tatt:

Bil blir beslagelagt og kjørt på benk.

Pris:

Bilen blir avgiftberegnet på nytt og differansen mellom gammel og nytt blir innkrevd. (antall år i Norge er grunnlaget for alder på bilen, er den over 10år er fradraget på avgiftsberegninen 86% IIRC)

I tillegg må du regne med bøtleggelse fra påtalemyndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde et eller annet rart med innlegget ditt, BalleKnalle. Fikk plutselig ikke loadet denne tråden mer. Den bare hang, mens andre fungerte fint.

Jeg måtte inn i SQL-basen, finne posten din (som jeg ikke ante hvem som hadde skrevet eller hva som stod i) og redigere bort bilde-greiene manuelt, så funka det plutselig igjen. Weirdoting.

Her er bildet BalleKnalle la inn:

bsr_ppcmodul.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett på en slik boks. koster vel 8k. Men er det slik at man kan gå i sammen 3-4 vag-eiere å spleise på en slik tuningboks for så å tune opp alle bilene? eller må tuningboksen sitte i bilen hele tiden?

Og hvis jeg bruker en slik en, så kan jeg vel bare "tune ned" bilen igjen før den blir tatt på benk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...