Gå til innhold

BMW og PSA med turbo-samarbeid


BalleKnalle
 Share

Anbefalte innlegg

BMW og PSA-gruppen samarbeider om å utvikle nye turbomotorer.

147926.jpg

Nå har også BMW og PSA annonsert at de vil gå sammen om å utvikle nye motorer - nærmere bestemt bensinmotorer. Dette er interessant, fordi BMW ikke har for vane å samarbeide med andre produsenter. Det som gjør saken enda mer interessant, er at de nye motorene skal være turboladede. Det er som kjent svært lenge siden BMW har befattet seg med turboladede bensinmotorer.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=114331

Gunnar-edit: Endret til nyhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men tipper det i hovedsak blir til at Cooper S går fra 1.6-liters kompressormotor til turbomotor, og kanskje de mindre modellene også får turbo for mer effekt. Miniene har jo som kjent Chrysler-motorer i dag, men jeg vil tippe at det kan være et samarbeid som er på vei ut, og at det derfor nå blir et PSA-samarbeid.

Men jeg klager ikke om det dukker opp en fin turboladet utgave av 1- og/eller 3-serie også. Da kan endelig BMW-entusiaster også få billige hester (les: økning av ladetrykk med chip), samt at det sannsynligvis vil bli lettere å få godkjent turbokonverterte BMWer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at BMW var en av de første europeiske bilene med turbo (2002 turbo). Alle diesel-BMWene har jo også turbo, og 745i på 80-tallet må heller ikke glemmes; 3.5-literen fra 735i, bare med turbo. Hører ingen si fysj og føy om de bilene.

Ellers skal man ikke kimse av PSA. Hvilken produsent er det som har hatt de desidert mest holdbare bilene de to siste WRC-sesongene? Hvilken produsent er det som de siste årene har ligget lengst foran på dieselmotorer og partikkelfiltere? Hvilken produsent har gått fra å selge moderat med biler på 80- og tidlig 90-tall, til å være blant de aller største bilprodusentene i verden (Peugeot er vel det bestselgende bilmerket i Norge for tiden)? Svaret er PSA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M102 motoren (les: E23 745i Turbo) var som Gunnar sier en turbovariant av M30 (les: E23 735i), men dog med volumet redusert til 3,3 liter og senere 3,4 liter.

PSA (Peugeot & Citroën) produserer på ingen måter dårlige biler og sammen med Renault er franskmennene blandt vinnerne i den internasjonale kampen for konsolidering mellom bilfabrikantene. Fiat i særdeleshet, men også Opel, Saab, Rover og Jaguar ser ut til å være direkte tapere (de kjemper for bilmerkenes eksistens) hvis ikke noe ekstraordinært skjer i tolvte time. Peugeot har utover de positive fraser Gunnar beskriver mange fine og kjøreglade standardbiler på samvittigheten...205 (1,6/1,9 GTi), 405 (Mi-16/4x4/Turbo), 106 (GTi/Rallye), 306 GTi-6 og div. 406 modeller. Renault har egenhendig oppfunnet meget vellykkede bilkonsepter som Scenic og Espace...og Citroën har fine og billige biler i modeller som C2, C3, C4 og C5. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg oppfatta det riktig så er altså PEUGEOUT og BMW partnere snart.

Ahhhhhhhhhhhhhhhhh...faen, kompisen min som har peugeout,jeg disser han hele tida om peugotene, og han jobber jo hos peugeout som bilmekaniker.

Hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo bare et samarbeid om visse motorer. Det foregår da i stor grad allerede. Mini har jo Chrysler-motorer, på tross av at det er BMW som styrer skuta, og Range Rover og Opel bruker BMWs dieselmotorer. Slik er det med masse rare greier... Ikke noe å grine over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at BMW var en av de første europeiske bilene med turbo (2002 turbo). Alle diesel-BMWene har jo også turbo, og 745i på 80-tallet må heller ikke glemmes; 3.5-literen fra 735i, bare med turbo. Hører ingen si fysj og føy om de bilene.

Ellers skal man ikke kimse av PSA. Hvilken produsent er det som har hatt de desidert mest holdbare bilene de to siste WRC-sesongene? Hvilken produsent er det som de siste årene har ligget lengst foran på dieselmotorer og partikkelfiltere? Hvilken produsent har gått fra å selge moderat med biler på 80- og tidlig 90-tall, til å være blant de aller største bilprodusentene i verden (Peugeot er vel det bestselgende bilmerket i Norge for tiden)? Svaret er PSA...

Leste her om dagen at BMW faktisk var den første som kom med serieprodusert bil med turbomotor. tror det var 2002 turbo. Var vel den motoren som satt i formel bilene til BMW da de herja på syttitallet. Hørt at de kunne trimmes til 1000hk.(men holdt kun et løp med den ytelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at BMW var en av de første europeiske bilene med turbo (2002 turbo). Alle diesel-BMWene har jo også turbo, og 745i på 80-tallet må heller ikke glemmes; 3.5-literen fra 735i, bare med turbo. Hører ingen si fysj og føy om de bilene.

Ellers skal man ikke kimse av PSA. Hvilken produsent er det som har hatt de desidert mest holdbare bilene de to siste WRC-sesongene? Hvilken produsent er det som de siste årene har ligget lengst foran på dieselmotorer og partikkelfiltere? Hvilken produsent har gått fra å selge moderat med biler på 80- og tidlig 90-tall, til å være blant de aller største bilprodusentene i verden (Peugeot er vel det bestselgende bilmerket i Norge for tiden)? Svaret er PSA...

Leste her om dagen at BMW faktisk var den første som kom med serieprodusert bil med turbomotor. tror det var 2002 turbo. Var vel den motoren som satt i formel bilene til BMW da de herja på syttitallet. Hørt at de kunne trimmes til 1000hk.(men holdt kun et løp med den ytelsen)

BMW E10 2002 Turbo kom på markedet i 1973 og var med det Europa´s første serieproduserte bil med turbo. Verdens første serieproduserte bil med turbo var imidlertid Chevrolet Corvair (1960-1969). :wink:

Apropos turbo og kompressor...begge konseptene har vært kjent siden tidenes morgen (i automobil sammenheng)...bl.a så ble motorer med kompressorer benyttet aktivt i racing allerede på 20-tallet. Mercedes-Benz kom f.eks med modellen "S" allerede i 1926 og den hadde en rekkesekser på 6,8 liter med kompressor. 225 HK og en topphastighet på 190 Km/t var nok til 1-2-3 plassen i Deutsche Grand Prix på Nurburgring i 1927 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke turbo i den forstand jeg er vandt med. Dette er vel små twinturboer som skal brukes for å få de små bensinmotorene mer effektive. Mener å ha lest i et sted at BMW er langt fremme på den fronten….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her om dagen at BMW faktisk var den første som kom med serieprodusert bil med turbomotor. tror det var 2002 turbo. Var vel den motoren som satt i formel bilene til BMW da de herja på syttitallet. Hørt at de kunne trimmes til 1000hk.(men holdt kun et løp med den ytelsen)

Det var M10-motoren de brukte i F1-bilene ja, men det var vel 80-tallet? Og de hadde opp mot 1350hk i kvallikmotorene. :)

I Sverige går det en løps-Z3 med en slik F1-motor. Tror han kjører den på noe over 700hk.

Ellers går det til tider en dokumentar på Discovery som tar for seg disse F1-bilene med M10-motoren. Verdt å få med seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her om dagen at BMW faktisk var den første som kom med serieprodusert bil med turbomotor. tror det var 2002 turbo. Var vel den motoren som satt i formel bilene til BMW da de herja på syttitallet. Hørt at de kunne trimmes til 1000hk.(men holdt kun et løp med den ytelsen)

Det var M10-motoren de brukte i F1-bilene ja, men det var vel 80-tallet? Og de hadde opp mot 1350hk i kvallikmotorene. :)

I Sverige går det en løps-Z3 med en slik F1-motor. Tror han kjører den på noe over 700hk.

Ellers går det til tider en dokumentar på Discovery som tar for seg disse F1-bilene med M10-motoren. Verdt å få med seg! :)

Litt informasjon (på tysk) + noen bilder :)

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... ster_1.jpg

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... ster_2.JPG

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... ster_3.JPG

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... ster_4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...