Gå til innhold

Forhold mellom størrelse på dekk og felger?


Desloch
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå 17" felger med gode sommerdekk (215/45/17 framme, og 235/40/17 bak), men skal investere penger i nye felger til våren. Tror ikke jeg setter på 18" (vet ikke om jeg får plass en gang) eller 17", men det blir nok 17". Har jo allerede gode sommerdekk. Et problem er at de lekker litt luft, men det kan jo kanskje være fordi noen av felgee er litt skakke? Hvem vet :). Felgene med dekk kan vel bare leveres inn til en bensinstasjon, så fikser dem dekkene? (hvis det går an)

Så tilbake til hovedspørsmålet; dekkdimensjonen er forskjellig framme og bak. Felgene jeg har nå er 8" framme, og 8,5" bak. Må jeg kjøpe tilsvarende størrelse på de nye for at dekkene skal passe? Går det med 8,0" framme og bak? Hvordan blir veigrepet hvis man går fra 8,5" til 8,0", men med samme dekk? Litt vanskeligere å finne felger som både er i 8,5" og 8,0"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge dimensjonene du nevner går fint på en 8" felg. Eneste som kan se litt rart ut, er at 215 dekket blir litt mere strukket enn 235 dekket.

Det at dekkene dine lekker luft, er jeg ganske sikker på at er ventilene (så fremt felgene ikke har store bulker ved dekkanten). Ventilen blir skiftet ut viss du skal legge de om på nye felger, så da er sikkert problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalest mulig dekk på brede felger gir som regel best kjøreegenskaper.

Gir ikke beste kjøre egenskaper! Hvis du har så smale dekk på felgen at de blir "strukket" over felgen vil ikke dekk-ryggen/kanten ha kontakt med veibanen! Dette kan være direkte farlig på våt veibane da denne delen av dekket er viktig for å lede bort vannet... Men det kan se fint ut... Ja! :D

Brede felger og riktig tilpasset dekk gir best mulig sportslige kjøreegenskaper på en bil ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalest mulig dekk på brede felger gir som regel best kjøreegenskaper.

Ulempen er at felgene blir lett ødelagt av kantsteiner ved parkering.

Du, det nekter jeg å tro på :) Dessuten ser det himla teit ut.

Det tviler jeg også veldig mye på! Merkelig at man ikke kjører med smale dekk/breie felger i baneracing/asfalt rally.. Og hvis noen husker autofil for ei veldig god stund sia der Tommy Rustad testa en styla/trimma? golf var det han klagde mest på at bilen hadde for smale dekk på breie felger!

Er også helt enig i at det ser forferdelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange kjappe svar :)

Hva bør jeg da kjøpe?

- 2 x 8"-felger og 2 x 8,5"-felger?

- 4 x 8"-felger?

- 2 x 7,5"-felger og 2 x 8"-felger?

Eller, hva anbefales til min dekkdimensjon? Litt vanskeligere å skaffe 8,5"-felger kontra 8"- eller 7,5"-felger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 235 30 19 på 8,5 felg, og da stikker felgkaten utenfor dekkene, noe som ikke er noe fint(synes jeg) so anbefaler ihvertfall ikke mer enn 8" felg på 235. Så da ville jeg gått for 7,5 og 8 evt 4x8.. (Helst 7,5 + 8 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 235 30 19 på 8,5 felg, og da stikker felgkaten utenfor dekkene, noe som ikke er noe fint(synes jeg) so anbefaler ihvertfall ikke mer enn 8" felg på 235. Så da ville jeg gått for 7,5 og 8 evt 4x8.. (Helst 7,5 + 8 )

Tror det er vanskelig å sammenligne 19" med 30-profil og 17" med 45-profil. Jeg har jo 205/55 på mine 16x7.5", og det ser helt normalt ut. 235 på 7.5" hadde blitt ballong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...