Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror nok Biltema oljen er minst like bra som de andre oljene dere nevner. De jeg snakke om er IKKE billigoljer.

Er det API SJ/CF så er det snakk om veldig bra olje! Er stor sjangse for at det er akkurat samme oljen i de forskjellige merkene også. Jeg har ikke noe i mot å betale 1/3 for samme produkt i hvertfall.

Noen som vet API verdiene på Mobil 1 og Castrol SLX? Er de ikke høyere verdi så er det IKKE bedre olje enn det Biltema har.

Fint med produkter som har kvalitets stempel påskrevet.

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
ka olje bruker du da gaute, kjører 6000 på castrol slx eg. trur det er gode greier!
Akkurat nå kjører bilen min på denne: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6007944

Den kjøpte jeg nokså billig da jeg var i Tyskland i høst. Da kjøpte jeg nok til et par oljeskift. Ellers har jeg også kjørt på de andre oljene jeg nevnte tidligere. Tror nok SLX er mer enn god nok.

Grunnen til at jeg skifter olje så ofte, er selvfølgelig at jeg kjører en del på bane. Da blir motoren utsatt for litt mer ekstrem behandling, og for at jeg skal slippe å skifte kammer og drive med vanosovehaling, velger jeg å skifte oljen veldig ofte. Det oppstår veldig fort avleiringer når oljen blir veldig varm, og dette kan tette til kanaler som fører oljen rundt i motoren. Da går det veldig fort noe i stykker, og siden jeg foretrekker å kunne kjøre bilen hele tiden, så er det en prioritet å ikke risikere at motoren får problemer p.g.a. at oljen ikke holder.

Skrevet

Viss du ikke skifter olje før 30000km så ville ikke jeg kjøpt bil av deg i hvertfall......Jeg skifter på 10-12000km.

Hvem har sagt at jeg skifter olje på 30 000 intervaler? Sier bare at nye biler er laget for dette.

Tidligere skiftet jeg olje hver sommer. Plukket ut den duste Service indikatoren rimelig fort på E30'en. Kjørte mellom 5-8 tusen km mellom hvert skift da.

Nå lurer jeg på å skifte når bilen sier i fra at oljen skal skiftes. Den regner jo selv ut dette. Nå har det gått 12 000 km siden sist gang. Har sett i service boka og det varierer mellom 10 og 20 tusen km mellom hvert oljeskift. Lurer på om forrige eier byttet når han skulle når det var så langt intervall som 20 300 km. Hva er normalt interval hvis man følger SI indikatoren på BMW?

Noen som har API spesifikasjoner på flere oljer? Er kun det som teller her!

Skrevet
Den oljen som jeg bruker på min bil (Mobil 1 SuperSyn 0W-40) har disse spesifikasjonene:

- ACEA: A3, B3, B4

- API: SL, SJ, EC, CF

- ILSAC: GF3

API SL er jo bedre enn SJ så da er jo oljen bedre. 0W er jo også ganske bra da flyter den godt når det er kaldt. Spørs om det er verdt den ekstra kostnaden da. Kan jo bytte Biltema oljen 2 ganger for hver gang man skifter Mobil1. Det tror jeg er bedre faktisk!

Skrevet

Billige/uorginale ojlefilter har ofte ikke tilbakerenningdventil, noe som resulterer i at ojlen renner ut(visst det er montert på skrå, varierer fra bil til bil) noe som igjenn resulterer i at når du starter bilen tar det mange sekunder før motoren får full smøring grunnet at der tar tid å fyll opp oljefilteret.

Skrevet

Brukte alltid orginalt filter til E30'en selv om det var kjøpt på Biltema. Akkurat samme delen som selges hos BMW. Tror nok oljefilteret som Biltema har til E36 er orginaldel også.

På E36 er filteret bare en innsats. Det er ikke noe tilbakerenningsventil greier der i hvertfall.

Skrevet
Akkurat nå kjører bilen min på denne: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6007944

Den kjøpte jeg nokså billig da jeg var i Tyskland i høst. Da kjøpte jeg nok til et par oljeskift. Ellers har jeg også kjørt på de andre oljene jeg nevnte tidligere. Tror nok SLX er mer enn god nok.

Jeg har dårlig erfaring med Castrol RS 0W-40. Den renner jo rett gjennom, og er altfor tynn til norske forhold. Ihvertfall Rogalandske. Hadde vært småredd for å kjøre på den olja om sommeren...

hagenisse sliter forøvrig også med stort forbruk på Castrol SLX, og jeg har hørt om veldig mange andre som har samme problemet med Castrol. Bare se på BMWCCN-forumet og her inne. Har blitt ganske skeptisk til Castrol de siste to årene...

Skrevet
Jeg har dårlig erfaring med Castrol RS 0W-40. Den renner jo rett gjennom, og er altfor tynn til norske forhold. Ihvertfall Rogalandske. Hadde vært småredd for å kjøre på den olja om sommeren...
Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er sååå farlig med tynn olje. Så lenge den tåler driftstemperatur godt, er det vel bra?

Greit nok hvis bilen begynner å bruke mye olje. Men de sier at det skal gå seg til etter en stund. Min bruker overhodet ikke olje nå hvertfall.

hagenisse sliter forøvrig også med stort forbruk på Castrol SLX, og jeg har hørt om veldig mange andre som har samme problemet med Castrol. Bare se på BMWCCN-forumet og her inne. Har blitt ganske skeptisk til Castrol de siste to årene...
Det er nok litt overdrevet av noen. Det kan jo umulig være farlig å bruke oljen som BMW anbefaler? På Bavaria selger de Castrol, og anbefaler ikke noe annet. Castrol er også et merke som er meget utbredt innen motorsport.

Jeg er ikke opptatt av at jeg skal bruke Castrol selv, og synes kanskje den normalt sett er priset litt for høyt. Den oljen som har imponert meg mest, er vel Oilextreme. Den er ekstremt tynn, men kommer seg bra rundt i maskinen når man bruker den litt heftig. Tror jeg skal prøve den igjen, dersom jeg klarer å få den litt billigere enn sist gang (180,-/l)

Skrevet
Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er sååå farlig med tynn olje. Så lenge den tåler driftstemperatur godt, er det vel bra?

Problemet er at tynt = rasktrennende, noe som igjen betyr at olja renner veldig fort ned igjen fra alt slags i motoren. Kan ikke helt se for meg at det er så bra. Det er jo en grunn til at man bruker fett når man smører og det skal vare over tid.

Greit nok hvis bilen begynner å bruke mye olje. Men de sier at det skal gå seg til etter en stund. Min bruker overhodet ikke olje nå hvertfall.

Ok, det er jo bra. Min 2-liter Chrysler gått 115k brukte ganske mye med RS, og lagde ihvertfall ikke mindre lyder enn med 10W-40 delsyntetisk. hagenisse sin er også like gammel som din/Chrysleren, og gått 110ish.

Det er nok litt overdrevet av noen. Det kan jo umulig være farlig å bruke oljen som BMW anbefaler? På Bavaria selger de Castrol, og anbefaler ikke noe annet. Castrol er også et merke som er meget utbredt innen motorsport.

Forhandlerne og motorsporten styres jo kun av sponsing og gode avtaler. De som styrer skuta helt selv, uten noe særlig sponsing (typisk mange i Norge), har jeg fått inntrykk av at stort sett kjører på små og ofte ukjente merker.

Solgte ikke Bavaria bare Mobil1 tidligere? De anbefalte neppe Castrol da... ;)

Tror heller ikke det er farlig å bruke oljen BMW anbefaler, men de anbefaler da heller ikke RS/0W-40 noe sted? Det er vel TWS på M-motorer (10-60W) og SLX/TXT på andre ting? 0W er utrolig tynt... Helt sikkert greit på vinteren, men stiller meg tvilende til den på sommeren.

OilExtreme har jeg ikke prøvd.. heftig pris ihvertfall.

Skrevet

Det er greit nokk at tynn olje renner fort ned! Men det er jo det som er litt av poenget, den kommer fort oppigjen og! Og det vil altid vere olje der! Det er stort trykk inni bildet!

Men det som er med tynn olje er jo at bilen bruker lettere en del olje da! fordi den kommer lettere fordi skraperinger\ventiltettninger osv

Problemet er vel at olja blir for tykk for da klarer ikkje motoren og forflytte den i systemet!

Eg kjører castrol slx, og lurer på om eg skal gå over til Valvoline max life 10\w40 fordi eg lurer på om litt av tikkingen vil forsvinne og om det er bedre for en gammel motor!

Skrevet

Jeg planlegger og å prøve maxlife. Jeg kjører jo som en gammel dame så lite forbruk og lav innkjøpspris er jo ting jeg setter høyt ;)

Har ingen tikking eller noe annet galt med slx-en og forbruket er jo ikke ekstremt, men selv med 0.2-0.3 pr 1000km blir det jo dyrt med disse dyre oljene :?

Skrevet

Jeg prøver RS0W-40 nå i vinter. Bilen er forøvrig særdeles lettstartet i forhold til med TSW 10-60 som den fikk i sommer. Jeg går nok over til 10W-40/50/60 til sommeren. Som Gaute er jeg villig til å prøve litt forskjellig, så lenge jeg veit hva det er. Det gjør jeg ikke med Feiltema, så de styrer jeg glatt unna. Vi får dessuten 20% på oljer hos Vest Bilutstyr, så så veldig dyrt blir det ikke. Til sammenligning har jeg brukt rundt 3000 på div smådeler nå i julen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...