Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 brodern har betalt det når han har handlet på det lokale vekrstedet! Veit du om en meir fornuftig pris?
hagenisse Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Hørtes mye ut bare. Bilextra skal ikke være så ille, uten at jeg vet hva det koster der. Gunnar?
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 Det er nok litt overdrevet av noen. Det kan jo umulig være farlig å bruke oljen som BMW anbefaler? På Bavaria selger de Castrol, og anbefaler ikke noe annet. Castrol er også et merke som er meget utbredt innen motorsport. Forhandlerne og motorsporten styres jo kun av sponsing og gode avtaler. De som styrer skuta helt selv, uten noe særlig sponsing (typisk mange i Norge), har jeg fått inntrykk av at stort sett kjører på små og ofte ukjente merker. Helt riktig Gunnar! At BMW bruker Castrol har ingen verdens ting med kvaliteten på oljen. Klart den kan ikke være dårlig når de bruker den men det betyr ikke at den er noe bedre enn det andre. Stort sett er det akkurat den samme oljen på alle merkene. Kommer fra samme stedene. Noen ganger kommer oljen fra raffineri 1 som en Shell olje og en annen gang som en Mobil eller Castrol olje.. eller Biltema for den saks skyld. Personlig har jeg lang erfaring med Biltema oljer. Ikke brukt noe annet de siste 10 årene og det er ingen ting som tyder at det er noe dårligere. Biltema har også solgt Castrol og Mobil1 før. Da fikk man de oljene billig da!!! Nå selger de ikke det for det er sikkert akkurat den samme oljen i det de selger som sitt eget merke.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er sååå farlig med tynn olje. Så lenge den tåler driftstemperatur godt, er det vel bra? Regelen er at jo tykkere oljen er så jo bedre smører den! Dvs. mindre slitasje på motoren med TYKK olje.
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 det er nok forskjell på oljer til 200 kr litern og 100 kr for 4 liter dette er det ingen tvil om! Du kan jo bare ta to prøver og sende inn til ett laboratorium!
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Hørtes mye ut bare. Bilextra skal ikke være så ille, uten at jeg vet hva det koster der. Gunnar? Mener jeg betalte rundt 350,- for en 5-literskanne hos BilXtra. Det er *egentlig* en 4-liter (og prisen for en 4-liter), men sånn +1L bonus-greie (så det blir jo prisen for en 5-liter, dustete hele greiene egentlig). Ligger nok ikke mange kronene fra SLX i pris på literflasker.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 det er nok forskjell på oljer til 200 kr litern og 100 kr for 4 liter dette er det ingen tvil om! Du kan jo bare ta to prøver og sende inn til ett laboratorium! Det hender faktisk at en vare kan koste 10 ganger mer ett sted enn ett annet og kvaliteten er den samme jo! Det er ikke nødvendig for meg å ta noen prøver å sende inn til ett labaratorie. Det er allerede gjort flere ganger. Derfor vi har API standarden. Hvis du lærer deg å forstå hva de verdiene står for så skjønner du at Biltama oljen holder veldig bra kvalitet. API SJ er langt over det BMW har som krav på oljen. BMW krever API SG! For de som ikke skjønner disse bokstavene så er det sånn at jo høyere i alfabetet siste bokstav er jo bedre er oljen. Som dere ser kommer J langt etter G i alfabetet.
bimmerdude Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Skrevet Januar 6, 2005 ....0W er utrolig tynt... Helt sikkert greit på vinteren, men stiller meg tvilende til den på sommeren. NÅ surrer du fælt her Gunner; 0W betyr jo at den er tynn om vinteren. Ikke at den er tynn om sommeren ved varm motor. Da skal du se på det siste tallet som 30, 40, 50, 60. Som sagt så smører tykk olje best så det siste tallet bør være høyest mulig. Eneste ulempe med tykkere olje er at man kan få mere ventiltikking fordi den ikke kommer like lett inn i de hydrauliske ventiløfterne. Den beste oljen er den med lavest første tall og høyest siste tall og høyest API verdi. F eks 0W-60med høy API verdi er best. Mulig jeg tar Biltema sin 5W-50 API SG og heller satser på kortere skifte intervaler fordi den ikke har like bra API verdier. Noen som vet om oljer med 50-60 i siste tall og med høyere API verdier enn SG?
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 NÅ surrer du fælt her Gunner; 0W betyr jo at den er tynn om vinteren. Ikke at den er tynn om sommeren ved varm motor. Da skal du se på det siste tallet som 30, 40, 50, 60. Nei, jeg surrer ikke i det hele tatt. Og ja, jeg vet hva viskositeten står for, og står fortsatt for det jeg sa. Jeg kan vedde en hundrelapp på at RS 0W-40 er tynnere enn en 10W-40 under alle forhold. Den er nesten vann når man heller den (og det har jeg jo gjort med noen liter). Det trenger man ikke være rakettforsker for å se.
RAS612 Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Jeg er enig med Gunnar her. 0w-40 er veldig tynn. Varm 10W-40 blir ikke like tynn
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 ja det skulle vi prøvd, tester på bilen din du og så gir du detaljerte tilbakemeldinger etter noen km!
hagenisse Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Hm ja jo, det er bare det at jeg ikke aner hvordan man lager tjukk brun saus. *vente på nok en ferdig-pizza *
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 Du bruner smør og mel\ tilsetter melk og negro kulør farge blir heilt konge!
jwschenk Skrevet Januar 6, 2005 Skrevet Januar 6, 2005 kan huske jeg leste en plass at biltema olja er texaco olje(havoline)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå