Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig med poenget ditt her, Gunnar. Jeg liker allikevel at utviklingen av olje har gått fremover, og har ingenting imot tyntflytende oljer enda....

Derfor vil jeg litt tilbake til dette:

Jeg har aldri helt forstått hvorfor det er sååå farlig med tynn olje. Så lenge den tåler driftstemperatur godt, er det vel bra?
Regelen er at jo tykkere oljen er så jo bedre smører den! Dvs. mindre slitasje på motoren med TYKK olje.
Hvorfor skal tykkere olje smøre bedre?
  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Castrol SLX blir ihvertfall brukt hos BMW forhandlere. (Ihvertfall på Sulland Auto på Gjøvik da) Og når de bruker den på nye biler og på service burde den vel være bra. Ble anbefalt og bruke den og kjører nå på den, selv om bilen står på lagring.

Skrevet

Heftige diskusjoner her gitt. Det er moro. Men ikke bli for provoserte kara, vi har jo alle den felles-nevneren at bil er moro!

Apropos Sulland Auto på Gjøvik så er erfaringene jeg har med dem gode. De har vel han derre Øveråsen eller hva han heter som har vært med i VM i BMW-mekking. Flink kar ja. Heller han på Castrol på bilen min så protesterer ikke jeg på det. :roll:

Skrevet

Min erfaring er at olje ALLTID skaper heftige diskusjoner. Desverre er ikke nettet alltid det beste stedet å videreformidle følelser, og det er liten terskel mellom å oppfattes som i "normalt" humør eller som hissig. Det skal liksom bare to tegn til eller fra, f.eks en smily. ... ;)

Får presisere at det aldri var min hensikt å verken være hissig på eller henge ut bimmerdude for å stille spørsmål ved det jeg sa, så jeg håper ikke du tok det ille opp. Jeg hadde jo med den ekstra lille smilyen og alt der oppi... :)

Skrevet
Forstår at det har blitt en engasjerende diskusjon nå....

Men, Bimmerdude. Her sier du litt rare ting. Først sier du:

Glemte å si det men tynn olje har den fordelen at det senker friksjonen og gir lavere drivstoff forbruk.
Det er jeg enig i.

Men så sier du:

På bilen min har de brukt Castrol SLX 0W-30 tidligere! Kan ikke gi noe særlig bra smøring så tynn olje.
Jeg vil nå påstå at lavere friksjon = bra smøring. Er du ikke enig i det?

Det er i hvertfall sånn at tykkere olje som regel har bedre smøreevne og at tynnere olje gir lavere drivstoff forbruk. Da er det vel også lavere friksjon hvis drivstoff forbruket er lavere. Om lavere friskjon = bedre smøring den er jeg litt usikker på faktisk.

men hvis man tenker seg ett kulelager som er dynket i fett som de pleier å være så vil det gi bedre smøring men er tyngre å dytte rundt. Hvis man har tynn olje på! Eller vann for den saks skyld så vil det gå mye lettere rundt men smøringen er jo mye dårligere. Så det er vel mye av denne logikken som også fungere på bilmotorer. Ove Kvam har utalt seg om dette på BMWCCN forumet og han fortalte at tykkere olje lettere beholder en slags hinne som skal opprettholde smøringen. Husker ikke akkurat ordrett hva han skrev men er hvertfall flere enn meg som mener at tykk olje smører bedre.

Skrevet
Ehh hva? :shock:

Bare spør jeg siden det var det de har brukt på min og siden den er vanligvis brukt av BMW og fordi du sa at den var tynnere enn en 10W-40 når den er varm noe den ikke skal være. Men samme det.. bare glem det..

Du stiller hele tiden spørsmål ved det man sier, og det kan være en smule irriterende. Når jeg sier at det var RS 0W-40 jeg hadde på den, så var det det. Hadde jeg ikke vært sikker hadde jeg holdt kjeft. Jeg kjøpte og helte den jo på selv. Og det var ikke en BMW heller... ;)

Det er fordi jeg går virkelig grundig til verks når jeg skal finne ut av ting det. Kan sikkert være irriterende for enkelte. Men jeg tror veldig lite på rykter og det "folk" sier. Jeg spør hvis jeg lurer på ting og så tenker jeg på det og vurderer om det passer med det jeg vet fra før av og tenker etter om det er logisk så spør jeg litt mere. At jeg kan spare endel penger ved å kjøpe en olje på ett billigere sted når oljen der er like god betyr faktisk mye for en med student økonomi. Ikke dumt at andre kan dra nytte av det vi finner ut heller.

Eller så var det bare det at jeg ikke fulgte helt med fordi jeg drev med masse annet samtidig og glemte det du hadde sagt tidligere! :P

Skrevet
Castrol SLX blir ihvertfall brukt hos BMW forhandlere. (Ihvertfall på Sulland Auto på Gjøvik da) Og når de bruker den på nye biler og på service burde den vel være bra. Ble anbefalt og bruke den og kjører nå på den, selv om bilen står på lagring.

Det er jo sikkert grunner til at de bruker den. Er vel den rimeligste oljen til Castrol og den de kan få mest fortjeneste på. De selger den jo til den sinnsyke prisen når du har bilen på verksted. Så på regningene.. der legger de også ofte på en liter ekstra også fordi kunden ikke sjekker hvor mye bilen egentlig skal ha. Var vel 165 kr literen de tok for den på siste oljeskift forrige eier hadde. På biltema får du en olje som jeg mener er bedre eller like bra i 10 liters kanner til 419 kr dvs 41,90 kr literen (må ta ett stort forbehold der siden jeg ikke vet API verdien på Castrol SLX enda, har den høyere verdi er den bedre).

Leste amerikansk DIY side der han ikke kalte verkstedet for "dealer" men stealer. Det skjønner jeg godt når man ser den prisforskjellen.

Skrevet
første tallet står for smøreevnen ved lav temperatur og de siste tallet står for smøreevnen ved høy temperatur. En 5w-50 skal være mere tyntflytende ved lave temperaturer. Men jeg tror det ervanskelig å se(merke) forskjell på en 5w-50 vs 10w-40 når den er varm. Selv om det sikkert er litt forskjell teoretisk. Eneste jeg vet er at en jeg kjenner hadde 20w-50 på motoren sin og den ble veldig tungstartet på vinteren.

Det står vel egentlig for viskositeten, altså hvor lett den flyter. Men det blir vel omtrent det samme.

Det som skaper forvirring som jeg har skrevet på bmwCCN forumet er at de bruker ett lavere tall for lav enn på høy temeretur. Det ser jo ut som at oljen er tynnere kald enn varm.. men det stemmer jo ikke! Gjør det vel? Oljen blir jo bare tykkere og tykkere jo lenger under minus grader det er. Skiftet olje i 20 minus grader engang. Oljen var jo tjukk som sirup så vidt den rant ut av motoren.

Skrevet

Fra en side jeg fant på nettet i dag!

Quality Counts! It doesn't matter what sort of fancy marketing goes into an engine oil, how many naked babes smear it all over their bodies, how bright and colourful the packaging is, it's what's written on the packaging which counts. Specifications and approvals are everything. There are two established testing bodies. The API (American Petroleum Institute), and the European counterpart, the ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles - which was the CCMC). You've probably never heard of either of them, but their stamp of approval will be seen on the side of every reputable can of engine oil.

litt lenger ned på siden!

If you can't afford the big-name players, you could look at own-brand oils. These are usually badged oils from one of the larger companies but sold without the name, they are cheaper. Check the standards and grade ratings on the pack first!!! And just make sure it isn't a 20W/50 oil (which a lot are because it's cheap) unless your car is old enough to warrant it.

Her er linken! Står masse fint der om viskositet og API godkjennelser også!

http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Jeg tok visst feil når det gjelder viskositet. Oljen er virkelig tynnere når den er kald enn når den er varm... merkelige greier :?

Viskositeten måles vissst ved at den helles ut fra noe greier så måler de tiden det tar. Verdiene er i antall sekunder. Kald verdi er målt på -18 grader C. og varm verdi er målt på 100 grader C.

Unntaket er 0W olje den har den verdien fordi den har ett hellepunkt på under -46 grader C.

Skrevet

De har 5W-40 API SL olje til 249 kr / 5 liter på Bilextra:-)

Var og sjekket ut endel oljer i dag. Falt litt for Castrol RS.

0W-40 API SL og bmw godkjenninger høres veldig bra ut. Noen som vet hvor man kan få tak i denne litt rimeligere enn Torshov som skal ha 149kr pr liter?

Skrevet

149,-/liter for Castrol RS er faktisk noe av det billigste jeg har hørt. Den ligger på 180,- hos Mekonomen og rundt 160,- hos BilXtra Stavanger og Bryne. Snakker da om literflasker. 4-literne blir naturligvis litt billigere.

Selv vil jeg ikke anbefale RS, spesielt ikke nå som det nærmer seg vår...

BilXtra sine egne oljer er forøvrig Esso-olje etter hva jeg har hørt av en som er daglig leder i en av BilXtra-butikkene i landet...

Skrevet

Jeg kjøpte RS til ca €35,- pr. 4 liter i høst. Det var i Tyskland. Skulle ønske vi kunne funnet slike priser her hjemme. Jeg kjørte førerkurset på Ringen i August på RS (tror jeg). Jeg vil anbefale den oljen til hvem som helst. Funker helt topp, og tåler mye varme og turtall. Bilen min fikk kjørt seg ca 12 timer på bane hver dag der nede. Og det uten så mye som en ulyd. Oljeforbruket var lik null.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...