Fredrik Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Jeg fant en ganske artig dansk undersøkelse som viser hvordan bl.a BMW eiere ser på seg selv. Undersøkelsen viser bileieres holdning til verksteder, forhandlere og merkeloyalitet. Undersøkelsen bygger på utsagn fra 16000 danske bileiere som er representert med 22 forskjellige bilmerker. BMW og Alfa-Romeo eiere skiller seg litt ut fra de andre...på godt og vondt Jeg tror undersøkelsen uten videre direkte kan overføres til norske forhold http://www.fdm.dk/motor/pdf/01-2005/22-24.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 9, 2005 Share Skrevet Januar 9, 2005 Morsom sak! Ser at BMW, Alfa, Audi og Saab går hånd i hånd, med MB rett bak. Spesielt morsom den med at Audi-eierne er de som er mest redde for hva andre tenker om de... Men noe som forundra meg litt - "Jeg vil ikke købe en bil med et image der siger, at ejerne er arrogante og egoistiske" - Der ligger BMW og Alfa nok en gang der man skulle trodd, altså sier de seg uenige i den setningen der, men plutselig er Saab helt i andre enden! De er de som sier seg mest enig av alle eiere, mer enn Suzuki, etc. Den der tar jeg ikke helt for god fisk! Saab er da blant merkene som kan oppfattes som statusmerker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2005 Morsom sak!Ser at BMW, Alfa, Audi og Saab går hånd i hånd, med MB rett bak. Spesielt morsom den med at Audi-eierne er de som er mest redde for hva andre tenker om de... Men noe som forundra meg litt - "Jeg vil ikke købe en bil med et image der siger, at ejerne er arrogante og egoistiske" - Der ligger BMW og Alfa nok en gang der man skulle trodd, altså sier de seg uenige i den setningen der, men plutselig er Saab helt i andre enden! De er de som sier seg mest enig av alle eiere, mer enn Suzuki, etc. Den der tar jeg ikke helt for god fisk! Saab er da blant merkene som kan oppfattes som statusmerker. Jeg tror forklaringen er at mange Saab eiere tilhører en slags snobbete intellektuel subkultur der de ønsker å få i både pose og sekk. På den ene siden kjøper de en Saab som er en kostbar bil med en ofte kraftig motor (som de jo sier de utnytter potensialet av både fysisk og psykologisk), men på den annen side kjøper de bevisst en bil som bygger opp rundt et image hvor mye av poenget er at bilen nettopp ikke er en BMW/Audi/Mercedes-Benz. Saab eiere er ofte akademikere, lærere etc. som mener at de tyske bilene har et for offensivt image og at eierne bevisst bruker imaget på en vulgær og lite dannet måte...noe de etter min mening i mange sammenhenger kan ha litt rett i Men det store spørsmålet er hvordan de samme Saab eierne reagerer når fremtidens Saab egentlig er en Opel, en Subaru eller kanskje en Oldsmobile under den store GM paraplyen. Mon ikke deres selvfølelse får en liten nedtur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå