bmw323 Skrevet Januar 20, 2005 Share Skrevet Januar 20, 2005 Lurer på om Bmw 323i 'en min frå 1997 er galvanisert? er ikkje tectylbehandla serru! einaste som er av rust på den, er litegrann overflaterust i bakhjulsopphenget! Så vurderar tectylbehandling...nokon som veit noko om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Januar 20, 2005 Share Skrevet Januar 20, 2005 Den er nok delvis galvanisert men hvor mye det er snakk om vet jeg ikke. Min gamle 1990 mod. E30 var galvanisert nede på karroseriet/kanalene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Omtrent alle biler er galvaniserte. Det er kan ikke sammenlignes med Audi sin fullforsinkning. Desverre Du trenger ikke ta techtyl på understellsdeler. De er laget slik at de aldri ruster ordentlig, blir bare litt i overflaten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw323 Skrevet Januar 21, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2005 Ok...takk for svar mest sansynleg galvanisert opp til siderutene da kanskje...den fullforsinkinga til audi er nok i ein klasse for seg ja... men du meinar at det ikkje er nødvendig å gjera noko, sjølv om det er begynt så vidt å ruste i bakhjulsopphenget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Rust bør takes. Men overflate rust på slike deler er vel ikke til å unngå... Kjempe supert med galvaniserte karosseri, men de er ikke noe garanti for at det ikke skal ruste. Blir det riper/hakk i galvaniseringen og det kommer fuktighet/salt/skit inn under begynner det å ruste. Nye biler kommer som regel med understells masse/rustforebyggende understell, men disse lagene er som regel for tynne. Spesielt for oss i nord som har harde vintre, der understell og deler blir skrapet mot bakken/hard is. Dette skaper riper i ev. rustforebyggende lag som er påført bilen. Veisaltet alene forårsaker rustskader for over to milliarder kroner hvert år. En tectyl behandling er kanskje en lur investering hvis du bruker bimmeren på vinteren. www.tectyl.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Mente det var galvanisering på Audi`n å æ da, men..... Anyway, alt corroderer, også biler av ren aluminium. Audi eiere har hatt en noe bedre utført jobb på sine biler sammenlignet med bl.a BMW og Mercedes, men det er ifølge "motor" kun Porsche som har helgalvanisert karroseri. P.g.a MEGET kostbar prosedyre. Selv de har det kun på biler som i norge koster over 1mill! Dette har ført til mange overaskede Audi eiere som finner rust i bakluker, dører, kanaler osv. Bilen skal jo ikke ruste At understellet ikke kan ruste er feil. På min bil så er stag bl.a dekt av ett plastlignende belegg, og vil ikke ruste der så lenge den er inntakt. Så jeg anbefaller deg å ta turen innom ett understellbehandlingsfirma for å ta tillstanden på bilen. Tectyl, Mercasol eller lign. Jobber selv stort sett med Duplex, super duplex og titan. Selv dette corroderer under de riktige forutsettniger. Og dette er så "høye"legeringer at selv en vanlig syrefast bolt (rustfri) ville vært komplett borte etter kort tid i riktige omgivelser(f.eks saltvann ) Og det er vell en kjent substans på norske veier Det oppstår spenninger mellom de enkelte materialer, og det material som har lavest "rangering" vil ofre seg for det som er høyere. Dette kan vi faktisk måle i spenning V!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw323 Skrevet Januar 21, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2005 Ok...takk for svar! får greie seg med vask fram til hausten...då får eg ta ein tur på eit bilpleiesenter i nærheiten...evt. tectylbehandla då...kva kostar slikt? 5000? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Sjekket akkurat for min E34. Ligger på 3-3500,- inkl.etterkontroll etter 2år. Går da inn i kanaler med kamera for å sjekke at alt er som det skal være. Men, det skal nevnes at, spesielt tectyl, krever god kunnskap og noen som virkelig gjør jobben skikkelig. Hvis ikke kan de legge en skikkelig tidsinstilt bombe. Så gå for noen med godt renomè. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Audi nyere enn omtrent 88 har hel forsinket karossseri akkurat samme prosessen som Porsche bruker. Biler laget av aluminum ruster i hvertfall ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 At understellet ikke kan ruste er feil. På min bil så er stag bl.a dekt av ett plastlignende belegg, og vil ikke ruste der så lenge den er inntakt. Det jeg mente er ikke platene i understellet men deler i hjuloppheng. Selv om disse er dekket med ett lite lag med rust så er ikke det noe farlig. Er derimot noe helt normalt og etter det jeg har hørt så vil det omtrent aldri ruste gjennom på disse delene (støpestål eller noe). Er også ett lite brunt lag på hjulopphenget i bilen min men er mye viktigere å fikse rustsår som oppstår i plater og bjelker for der det kan ruste gjennom. Syns egentlig techtyl er noe skikkelig dritt. Er en grunn for at ikke bilprodusentene bruker dette. Noe som jeg vil tro er mye bedre er en gjennomsiktig masse så man kan se om det ruster på undersiden noe man ikke gjør med techtyl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Audi nyere enn omtrent 88 har hel forsinket karossseri akkurat samme prosessen som Porsche bruker. Biler laget av aluminum ruster i hvertfall ikke. Jeg kjenner til en 26 år gammel original Porsche 931 som ikke har alvorlige rustskader...kun overflate/lakkrust her og der...bl.a under dørene og ved frontspoileren. Bilen er vinterkjørt i Norge frem til og med slutten av 90-tallet og aldri blitt påført techtyl etc. I dag kjøres den kun som entusiastbil om sommeren med bl.a turer til Tyskland/Sveits. Porsche har forøvrig generelt en fantastisk høy materialkvalitet på deres produkter. En Land Rover har f.eks karosseriplater av aluminium, men hele rammen + seksjonen mellom motoren og coupe´en er av stål og ruster hurtigere enn man skulle tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Aluminium "ruster" også. Et stort problem med alu.båter det faktisk. Hadde ett "morsomt" tilfelle for noen få år siden. En liten alu.båt sank over natten ved kai. Spekulasjoner rundt hærverk osv begynte som vanlig, men årsaken var ganske klar når båten sto på land igjen. Ett hull, med oval form, som en skiftenøkkel, i kjølen, sa sitt. Aluminium forsvinner veldig fort i visse miljø. Noe å tenke på for de som reiser mye med snøggrutene langs vestlandet. De er vel alle stortsett av aluminium Når det gjelder Audi så trodde jeg også at de var helgalvanisert, men både biltidskrifter og fagmiljø jeg har møtt motsier dette. Så jeg vet rett og slett ikke. Men at de ruster er hevet over en hver tvil. Det har jeg sett mange eksempler på. Som over her nevnes det høy materialkvalitet. Dette er faktisk nøkkelen til det hele. Men det koster voldsomt, og om noen klager på bilpriser nå, så ville nok regjeringen fått ned bilparken drastisk med krav til materialvalg. Kan jo ta ett eksempel på standard M20x100 bolt. Dette koster vel ett par 10kroner hos jernvarehandleren. Spør etter samme bolt i SuperDuplex!! Vi betaler over 1000Nkr pr.stk!!! Så om vi hadde valgt noe slikt på bil, for å stoppe rusten, for det kan de, måtte vi sikkert ut med 5-10mill for en Polo. Før du begynner på tilbehørslisten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Noen som snakker om Audi og rust her... Jeg mener også å ha hørt at Audi en gang på '90-tallet begynte med helgalvaniserte karosseri. Kanskje det var i 1995 når A4 kom? Ellers mener jeg også å ha hørt at A2 og A8 er i aluminium, og derfor ikke vil begynne å ruste som vanlige "stål-biler". Men som en annen sa her oppe: Alt metall korroderer... Kanskje med unntak av gull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Gull er kult.... Eller platina! Bil av Platina! Bling!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Gull er kult.... Eller platina! Bil av Platina! Bling!!! Yess.....Jeg har noen små riper på E39'n....Kanskje jeg bare skal dra rett til gullsmeden å få nye karosseriplater?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå