Gå til innhold

Michelins nye djul


BalleKnalle
 Share

Anbefalte innlegg

Nope! ingen skrive feil! :D

Djul? Hva ellers kan vi oversette Tweel med? Fekk? Poenget er at pioneren med det luftfylte gummidekket, selskapet som satte radialdekket på dagsorden, nå har kommet med en ny oppfinnelse.

Tilbake til røttene: her er kombinasjonen av hjul og dekk, felg og dekk, Tyre and Wheel.

bb_27922.jpeg

Prinsippet er noe som oppfinnere har jobbet med siden hjulet ble skjenket oss av Skaperen. En måte å bygge fjæring, elastisitet inn i selve hjulet på, har alltid vært en drøm. Men man måtte eliminere en rekke mulige handicap. Fleksing i sideretning måtte for eksempel ikke forekomme. Vekten måtte også holdes nede på akseptable nivåer. Og de måtte ha lang livslengde.

Kommersielt

Nå har faktisk Michelin bygget et djul for kommersielt bruk lenge. Du finner det på iBOT, rullestolalternativet som ble konstruert av Dean Kaman – mannen bak blant annet folke-bevegeren Segway. IBOT er et fantastisk instrument som tar brukeren opp og ned trapper og med suverene terrengegenskaper.

bb_27920.jpeg

Men her, og på Segway, snakker vi lav hastighet og liten belastning, og da fungerer djulet glitrende. På tross av at problemene ser enorme ut, er det selvfølgelig klart at Michelin, i dette tilfelle via sitt amerikanske utviklingskontor, forsøker å utvikle systemet for bilbruk. Og i Detroit ble det presentert på en Audi A4. Michelins folk sa at den hadde prestasjoner og komfortegenskaper som en normal dekk/felg kombinasjon. Det ble også fortalt at rullemotstand og masse for djulet lå innenfor fem pluss/minus prosent av tilsvarende luftdekket, men at man hadde klart å øke sideveis-stivheten med en faktor på fem. Det burde gi styrereaksjoner skarpere enn en gammeldags barberkniv.

bb_27921.jpeg

Mer på www.bilnorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo egentlig godt tenke seg at Michelin´s egentlige hensikt/mål er å utvikle et dekk som ser ut som et alminnelig dekk, men med denne "innmaten"...dvs. uten dagens volum med luft under trykk. Hvis det er målet er ikke veien lang til å erstatte dagens "åpne" standard når det gjelder felger med deres helt egen standard (kompatibel med deres nye dekkstandard) som de kan selge til utvalgte bilprodusenter. Kanskje vi ser den samme utviklingen (relativt) som vi så med DIN-målet for radio/stereo i bil (les: BMW´s egen standard for radio/stereo i bl.a E46). :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...