BalleKnalle Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Nope! ingen skrive feil! Djul? Hva ellers kan vi oversette Tweel med? Fekk? Poenget er at pioneren med det luftfylte gummidekket, selskapet som satte radialdekket på dagsorden, nå har kommet med en ny oppfinnelse. Tilbake til røttene: her er kombinasjonen av hjul og dekk, felg og dekk, Tyre and Wheel. Prinsippet er noe som oppfinnere har jobbet med siden hjulet ble skjenket oss av Skaperen. En måte å bygge fjæring, elastisitet inn i selve hjulet på, har alltid vært en drøm. Men man måtte eliminere en rekke mulige handicap. Fleksing i sideretning måtte for eksempel ikke forekomme. Vekten måtte også holdes nede på akseptable nivåer. Og de måtte ha lang livslengde. Kommersielt Nå har faktisk Michelin bygget et djul for kommersielt bruk lenge. Du finner det på iBOT, rullestolalternativet som ble konstruert av Dean Kaman – mannen bak blant annet folke-bevegeren Segway. IBOT er et fantastisk instrument som tar brukeren opp og ned trapper og med suverene terrengegenskaper. Men her, og på Segway, snakker vi lav hastighet og liten belastning, og da fungerer djulet glitrende. På tross av at problemene ser enorme ut, er det selvfølgelig klart at Michelin, i dette tilfelle via sitt amerikanske utviklingskontor, forsøker å utvikle systemet for bilbruk. Og i Detroit ble det presentert på en Audi A4. Michelins folk sa at den hadde prestasjoner og komfortegenskaper som en normal dekk/felg kombinasjon. Det ble også fortalt at rullemotstand og masse for djulet lå innenfor fem pluss/minus prosent av tilsvarende luftdekket, men at man hadde klart å øke sideveis-stivheten med en faktor på fem. Det burde gi styrereaksjoner skarpere enn en gammeldags barberkniv. Mer på www.bilnorge.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 så ikke bra ut da Men kult nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 hahahah Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Hmmm...når jeg tenker meg om...nei takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 21, 2005 Share Skrevet Januar 21, 2005 Ser fælt ut. Mer er det ikke å si om den saken. De må kle dekksidene, så kan vi snakke. Men kan jo tenkes at de ser bedre ut som skikkelige lavprofilsdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 De er sikkert åpne nå pga promoteringen ja, gummiskjørt kommer nok. Blir derimot litt pes å bytte dekk/felg omhverandre slik vi er vant med idag, siden disse kommer i ett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KennyZM Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 de dekkene der så ikke god ut.. se for deg når du kommer i vill hastighet inn i en sving.. HJELP ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Æsh, det såg jo hemma ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Man kunne jo egentlig godt tenke seg at Michelin´s egentlige hensikt/mål er å utvikle et dekk som ser ut som et alminnelig dekk, men med denne "innmaten"...dvs. uten dagens volum med luft under trykk. Hvis det er målet er ikke veien lang til å erstatte dagens "åpne" standard når det gjelder felger med deres helt egen standard (kompatibel med deres nye dekkstandard) som de kan selge til utvalgte bilprodusenter. Kanskje vi ser den samme utviklingen (relativt) som vi så med DIN-målet for radio/stereo i bil (les: BMW´s egen standard for radio/stereo i bl.a E46). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arne Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Heller det vi har i dag ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå