SeT Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 det er vel litt forskjellig fra distrikt til distrikt ja, men har hørt noe om at politiet har bestemt seg for og prioritere feil lysbruk! og de klager i tillegg på for LITE ressurser til andre MER alvorlige saker! er det mulig sier jeg bare..jeg kjører med 4 frontlys tent, UANSETT..to oppe, to nede.. PUNKTUM! . dvs nærlys og grøftiser? Og det er det mest forbudte av alt... Og det er helt jævligt for oss medtraffikanter... blender jo oss noe jævligt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Det blender jo minimalt da... Eneste gangene det blender, er når lysene er feil innstilt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 22, 2005 Share Skrevet Januar 22, 2005 Tull. Tåkelys blender som bare det når det er vått f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Jeg pleier også kjøre med 4 lys....Og, jeg kan aldri huske å ha blitt blendet at korrekt innstilte tåkelys noen gang! Mye værre med xenonlys dah.... Et spm: Hvordan kan jeg heve lysstrålen på nærlyset på min E-39? (jeg mener da selvfølgelig ikke med den knappen inne i kupeen). Synes de står litt lavt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Det er vel noen justerings skruer på lyktene? Prøv å skru litt på de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 det er vel litt forskjellig fra distrikt til distrikt ja, men har hørt noe om at politiet har bestemt seg for og prioritere feil lysbruk! og de klager i tillegg på for LITE ressurser til andre MER alvorlige saker! er det mulig sier jeg bare..jeg kjører med 4 frontlys tent, UANSETT..to oppe, to nede.. PUNKTUM! . Bare på trass, eller tror du faktisk du ser mer vei med fire lys? Jeg har uansett skjønt at det ikke nytter å diskutere med dere tåpelysfantaster. Dere har aldri noen god saklig begrunnelse for hvorfor dere absolutt skal ha på hundre lys foran på bilen. Og når folk prøver å forklare dere at de blir blendet, så er dere ikke enige fordi dere ikke blir blendet selv. Neivel, hvis dere har så fantastisk bra syn, hvorfor må dere da kjøre med så mye lys? Mange slenger nok på tåkelysene i den tro at de sikkert ser enda litt bedre enn med bare nærlys. For det første lyser nær og tåkelys opp to forskjellige felt. Tåkelysfeltet er kanskje 0-20 meter foran bilen. I høy fart (over 50) så er det faktisk ikke så veldig interessant hva som skjer i dette feltet. Når man kjører i 80+ så flytter bilen seg bare i løpet av et sekund, lenger enn det feltet tåkelysene lyser opp. Og bremselengden er enda lenger. Men for dem som driter i tørre vitenskapelige fakta og likevel føler at tåkelys gir litt bedre sikt, så skal ikke jeg komme her å ødelegge. Dere vet sikkert best selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Det er vel noen justerings skruer på lyktene? Prøv å skru litt på de. Hmmm....Mulig det? Hvor sitter de?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Er ikke sikker på E39, Men tror det skal være enten på toppen av lyktene eller på baksiden inn mot motoren. De er kanskje tildekket av plast-propper eller noe lignende. Har du sjekket instruksjons boka? Kanskje det står der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Mange slenger nok på tåkelysene i den tro at de sikkert ser enda litt bedre enn med bare nærlys. Tror folk flest vet at tåkelys ikke lyser veldig langt.. Knappe 10-20 meter forran bilen. De fleste bruker vel tåkelys for at de synes bilen ser "tøffere" ut. Det er jo vitenskaplig bevist at tåkelys begrenser førerens siktstrekning med 16%. (i mørket) Men dette er målt med nærlys + tåkelys, ikke parklys+nærlys. Inne i byer hvor det er god gatebelysning osv. er det liten sjans for "blending" og farlige situasjoner. Mens med landeveis kjøring er det vel viktigere å begrense bruken av tåkelys hvis det er mulig i forhold til værforholdene (tåke ). Det er jo tross alt her biler holder høyest fart, og det er størst fare for ulykker osv.. Derfor innførte norske vegmyndigheter allerede for flere tiår siden en teknisk bestemmelse vedrørende tåkelys. Ifølge denne bestemmelsen skulle det elektriske anlegget i alle biler være satt opp slik at det skulle være umulig å tenne tåkelys i kombinasjon med andre lys enn parkeringslysene. Men på begynnelsen av 90-tallet viste det seg at denne regelen brøt mot bestemmelser i både EØS- og GATT-avtalen. Regelen måtte derfor oppheves. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Jeg blir svært sjelden plaget av slike lys. Grunnen til at mange blir blendet av det aller meste er at de bruker blikket feil Skarpe/mange lys drar til seg blikket nesten som en magnet. Konsentrerer man seg om å kun se langs høyre veikant blir man ikke blendet, det er der eventuelle fotgjengere befinner seg. Bilen som kommer mot skal ligge utenfor området blikket er konsentrert på, likevel ser man like godt hvor møtende bil befinner seg. Dersom man i mørket gjenkjenner alle kjente eller biltyper bruker man blikket feil. Dette er en vanesak, og det er ofte litt vanskelig for helt ferske førere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Mange slenger nok på tåkelysene i den tro at de sikkert ser enda litt bedre enn med bare nærlys. Tror folk flest vet at tåkelys ikke lyser veldig langt.. Knappe 10-20 meter forran bilen. De fleste bruker vel tåkelys for at de synes bilen ser "tøffere" ut. Det må jo være den aller mest usaklige av alle grunner til å bruke tåkelys. Lurer på hvem som har bestemt at 4 lys er tøffere enn 2. Hva med å slenge på et par ekstra sett med tåkelys i tillegg. Da må bilen bare se helt villt tøff ut? Tankeeksperiment: Når du møter en bil med nær+tåkelys, hvor ofte tar du deg selv i å tenke; "åh!, 4 lys.. .. ..fet!" (?) Uansett; jo mer lys du har på bilen din, jo mindre sjanse er det for at møtende bilister faktisk klarer å se hvilken skraphaug du sannsynligvis kjører rundt i. Og så har du jo også dem som bruker park+tåkelys for å 'spare' nærlysene. Yeah, right.. Etter å ha påpekt div. andres bruk av tåkelys har jeg merket at dette er et temmelig følsomt emne. Mange vil åpenbart gjerne være med i den fete tåkelys-gjengen, men de vil helst ikke prate om det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Januar 23, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2005 Tull. Tåkelys blender som bare det når det er vått f.eks. eller når man har for steke pærer.jeg har 100w i mine,men det sto vist i instruksjonsboka at orginalt er 55w.skal bytte til 70w.det er nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Det må jo være den aller mest usaklige av alle grunner til å bruke tåkelys. Lurer på hvem som har bestemt at 4 lys er tøffere enn 2. Du kan jo sjekke her... Kanskje den er usaklig, men den er i hvertfall mest brukt... Når du sier at folk er "dumme" for at de tror de får bedre sikt av å bruke tåkelys, tror jeg du tar feil. I følge denne spørreundersøkelsen viser det seg det stikk motsatte. Tror de fleste er klar over fordeler/ulemper ved bruk av tåkelys. Direkte "dumme" tror jeg ikke de er. Og så har du jo også dem som bruker park+tåkelys for å 'spare' nærlysene. Yeah, right.. Aldri hørt om Men det må jeg være enig i høres dumt ut! Etter å ha påpekt div. andres bruk av tåkelys har jeg merket at dette er et temmelig følsomt emne. Mange vil åpenbart gjerne være med i den fete tåkelys-gjengen, men de vil helst ikke prate om det. Følsomt tema? De er jo klare regler for bruk av tåkelys. I dagslys er det lov i kombinasjon med parklys, i mørket er det ikke lov. Så enkelt er det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Det må jo være den aller mest usaklige av alle grunner til å bruke tåkelys. Lurer på hvem som har bestemt at 4 lys er tøffere enn 2. Du kan jo sjekke her... Kanskje den er usaklig, men den er i hvertfall mest brukt... Når du sier at folk er "dumme" for at de tror de får bedre sikt av å bruke tåkelys, tror jeg du tar feil. I følge denne spørreundersøkelsen viser det seg det stikk motsatte. Tror de fleste er klar over fordeler/ulemper ved bruk av tåkelys. Direkte "dumme" tror jeg ikke de er. Nja, hvis majoriteten faktisk _vet_ at tåkelys ikke gir bedre sikt (noe denne svært uoffisielle undersøkelsen ikke sier noe om) men likevel velger å bruke det fordi de synes det er tøft - da er de snåle. Minst Etter å ha påpekt div. andres bruk av tåkelys har jeg merket at dette er et temmelig følsomt emne. Mange vil åpenbart gjerne være med i den fete tåkelys-gjengen, men de vil helst ikke prate om det. Følsomt tema? De er jo klare regler for bruk av tåkelys. I dagslys er det lov i kombinasjon med parklys, i mørket er det ikke lov. Så enkelt er det... Joda, reglene burde ikke være til å misforstå. Men mitt inntrykk er at mange gjerne vil være med i tåkelys-gjengen uten at de vil legge ut om hvorfor. Fordi når alt kommer til alt så vil de neppe innrømme at hovedgrunnen til at de bruker tåkelys er fordi de synes det er tøft. Man kan jo ikke akkurat lage trafikkregler etter hva som er tøft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 23, 2005 Share Skrevet Januar 23, 2005 Her er en "tøffing" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå