Gå til innhold

er det lov å kjøre park/ grøft belysning?

jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her blir ikke folk enige anyway, men jeg må bare si at den E60`en som rullet bak meg med DemonEyes og grøftlys var meget tøff. Mye tøffere enn å kjøre med kun nærlysene. Men smaken er som baken. Bruker selv park/grøftlys i dagslys, men disse er justert riktig på verksted og blender langt mindre enn nærlysene mine om man da absolutt skal stirre på disse.

Det kan jo også oppsumeres slik da: De som er imot sier som riktig at det blender. En annen nevner at det ikke blender om man har blikket der det skal være, i høyre veikant. Dette er også riktig, men det virker som at de som irriterer seg på grøftlys ikke klarer å ta fokus bort fra disse, og derved blir de selv den aggresive, feilfokuserte og farlige bilføreren i trafikken. Sier ikke at hverken ditt eller datt skal gjøres, men det blir jo nesten litt ironisk. :wink:

Det som er verre er at ingen har reagert på vedkomende som ønsker å stille opp lysene på E39`en på "feelingen". Dette er jo det aller verste jeg vet. Feiljusterte lys. Man vet knapt om de kjører med langlys på eller ei. :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ser faktisk bedre med grøftelys om natta.når jeg kjører på øde veier om natta/tilig om morgenen bruker jeg grøftiser.og hvist man da setter bryteren til "park" sånn at bare grøftisene lyser,ser du hvor godt lys de er i de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ser faktisk bedre med grøftelys om natta.når jeg kjører på øde veier om natta/tilig om morgenen bruker jeg grøftiser.og hvist man da setter bryteren til "park" sånn at bare grøftisene lyser,ser du hvor godt lys de er i de...

Det du sier går imot all forskning og vitenskap på området, men hvis du føler det funker, så for all del -)

For min del så kan folk kjøre med akkurat så mye lys de føler de måtte ha behov for, så lenge de befiner seg ute i Gokk midt på natta. Sannsynligheten for å bli stoppet i tåkelyskontroll i skauen midt på natta er jo også tilnærmet lik 0. I byer og gatebelyste strøk derimot..

I en ideell verden hadde det bare eksistert en bil. Da kunne jo denne bilen hatt 4 Færder Fyr montert foran. Men siden vi må ta hensyn til hverandre så kan ikke alle gjøre det som maksimerer nytten for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke nødvendigvis alltid skikkelig blendet av en bil med tåkelys, men det er utvilsomt sterkere med fire enn to lykter, og det er definitivt ødeleggende for nattesynet.

Husk på at en person på 40 år har 50% dårligere nattesyn enn en på 20 år, og husk at når man er fra 40 og oppover og blendes litt kan det ta opptil et halvt minutt før man får "normalt" nattesyn (skikkelig nattesyn tar mye lenger tid, og det oppnår man aldri i trafikken). Til sammenligning tar det 1-2 sekunder når man er 20 år, så det blir vanskelig for en 20-åring å sette seg inn i situasjonen. Det kan være verdt å tenke på for de av oss som måtte være i 20-årene og liker å kjøre rundt med tåkelys...

Var det din mor, din far, din type, din dame, dine barn, eller hva det måtte være, du hadde passert gående i venstre veikant noen hundre meter tidligere, så tror jeg du ville tenkt deg om flere ganger før du blendet motgående bil med mer lys enn nødvendig. 30 sekunder i 80km/t er godt over en halv kilometer med dårlig/redusert syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det når det er mørkt. Da ser du plutselig at du ikke ser noe som helst annet enn det som er rett foran bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det når det er mørkt. Da ser du plutselig at du ikke ser noe som helst annet enn det som er rett foran bilen din.

Nemlig. Og når man kjører i 70-80 km/t er det mye mer gunstig å fokusere på hva som skjer 50++ meter foran bilen. Det som skjer i grøfta 10 meter foran bilen har man sjelden tid til å reflektere særlig over.

70 km/t = 20 meter pr. sekund.

80 km/t = 22 meter pr. sekund.

90 km/t = 25 meter pr. sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på smale grusveier i mørket føler iallefall jeg at det hjelper med 2 x 100w ekstra.men bruker de ikke i bebygd strøk,der der er gatelys osv.jeg har sluttet å bruke de i ømråder med trafikk,etter en kar henvendte seg til meg og sa at de var sjenerende å møte bilen min om natta,med tåkelysa på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt jævelig å møte en bil med tåkelys på en bakketopp når det er mørkt,du får lyset rett i fleisen det er også den største grunnen til at det er forbudt fikk jeg vite av politiet som gav meg noen tusen i bot for å ha brukt dem i mørke,ikke mer tåkelysbruk på meg de siste 2 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er bare lov å bruke grøftelys ilag med parklys når det er lyst ute. Når du kan se ditt eget lys på veien, er det etter mørkets frambrudd.

Og det er ikke under noen omstendigheter lov å bruke grøftlys når det er mørkt/dårlig sikt/ osv i lag med vanlige lys. Enkelte grøftelys kan blende, andre ikke. Om dagen slår jeg automatisk på park+grøftelys. og det kommer jeg alltid til å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker nær eller tåkelys som kjørelys på dagtid er jo hipp som happ og sjelden problematisk. Problemet er derimot alle dem som bruker både nær og tåkelys, spesiellt når det er mørkt. Disse menneskene vil aldri innrømme at de selv blir blendet, og gir derfor blaffen i alle dem som sier de faktisk blir det. De fyrer gjerne opp alt de har av lys foran på bilen utenom fjernlys selv om dette hverken i teori eller praksis gir bedre sikt. De vil selvsagt påstå at de ser bedre, selv om all seriøs forskning på området sier det motsatte. Egentlig vil de bare være med i den fete tåkelys-klubben. Denne klubben mener nærlys er det teiteste som finnes. Som kompromiss-løsning tillater den bruk av tåke+nærlys, men de aller mest hardbarka kjører kun med park + tåkelys hele natta. :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...