Gå til innhold

DN har testet nye 3-serie


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Anmelderen skrev: "Men vent på stasjonsvognen i 318-utgaven dersom du trenger plass – og ikke har flust med penger".

Mener å ha lest at minste utgaven i 2005 skal være 320. 316 og 318 er kutta.

Ellers må jeg få si at med skikkelige dekk så er vinterkjøring med BMW problemfritt!

E90 318i (129 HK) og 318d (122 HK) kommer høsten 2005. :wink:

Hehe...ok. Noen er feilinformerte iallfall ;) Hadde jeg bare husket hvor jeg var borti dette. Var det ikke Autofil da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Enig med Gunnar! FWD er MYYYYYYYYYE tryggere på vinterføre. Men poenget er at dette skjønner ikke de som ikke har opplevd det jeg gjorde forrige vinter.

Alltid følt meg trygg på RWD før og vært "verdensmester" på å kontrollere slippet på bakhjulene. Det som skjedde var at jeg kjørte i en oppoverbakke i ca 40 km/t og på 1/10000000 dels sekund slapp bakhjulene og bilen slang rundt og havnet i grøfta på motsatt side av veien. Da skjønte jeg plutselig at RWD ikke er så trygt alikevel. Man kan føle seg trygg i 15 år med bakhjulsdrift men plutselig en gang skjer det og det er nok.

En annen ting er at hvis en FWD slipper så går fronten rett frem og du krasjer med deformasjonsonen i fronten. Slipper Bakhjulene som på en BMW krasjer du med siden i den motkommende bilen, sier seg selv at det er mye verre.

ASC skulle vært standard utsyr på BMW mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt både FWD og RWD vinterstid og sjelden hatt problemer med noen. Kjør etter forholdene og ta dine forholdsregler så går det greit. Kjør aldri fortere enn at du har full kontroll. Det eneste jeg med sikkerhet kan si, er at piggfritt + RWD er livsfarlig! Kjørte med det noen mnd i fjor vinter ettersom det fulgte med bilen. Livsfarlig over 60 km/t :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt piggfritt de to siste årene uten noe problemer.Man må bare avpasse farten etter forholdene,men når det er sagt så kjøper jeg alltid vinterdekk som er blant de beste på markedet.

Når det gjelder vinterdekk er det ingen vits å snu på kronene da kjøper man det beste.Det kan være forskjellen på liv og død for å sette det litt på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt piggfritt de to siste årene uten noe problemer.Man må bare avpasse farten etter forholdene,men når det er sagt så kjøper jeg alltid vinterdekk som er blant de beste på markedet.

Når det gjelder vinterdekk er det ingen vits å snu på kronene da kjøper man det beste.Det kan være forskjellen på liv og død for å sette det litt på spissen...

Enig i det. De dekkene jeg har nå (hakkapellitta 4) er noe av det beste som er, og merker voldsom forskjell. Men er jo selvfølgelig forskjell på piggfritt også. Men kommer aldri i verden til å kjøre med det igjen. Hvertfall ikke så lenge jeg bor i nord-norge ;)

Må også si at jeg aldri føler jeg 100% trygg på vinterføre. Er ekstra forsiktig i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt meg bra på vinterføre, men jeg klarer ikke å la vær må bare ta en sledd her og der.

ALDRI GJORT DET NÅR DET ER TRAFIKK TILSTEDE.

Forhjulsdrift er jo egentlig bra, disse postbilene er fwd, går noe jævlig bra oppoverbakker uten stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt jeg og (Continental Viking Conti 2), og synes det fungerer helt fint. Men liker ikke å kjøre på helt snø/isdekkede veier i 70-80km/t.

Har et par heftige snurringer i høy fart bak meg... med RWD... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt har klart sine begrensninger, spesielt når de begynner å bli 3-4 år gamle slik mine Continentaldekk er nå. Kunne godt tenkt meg å hatt et sett med piggdekk også til å bruke når jeg skal over Haukelifjell og liknende strekninger på vinterstid. De siste gangene jeg har kjørt over fjellet har det vært snødekte veier og mildvær og da hadde gode piggdekk vært en stor fordel. Ellers i vinterdekksesongen er piggfritt helt perfekt her på vestlandet hvor jeg stort sett kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til testen i DN: Så de skrev noe oppgulp om hvor vanskelig det var å bruke elektronikken i bilen, via navigasjonshjulet (som i tillegg er en forenklet utgave i forhold til 5- og 7-serie). Herregud...Er ikke dette en vanesak?? Jeg blir lite imponert over biljournalister som sier sånt. Kan da ikke være værre det enn å gå fra en Auda med lysbryter på hendel ved rattet, til en Opel (eller BMW) med vri-knott på venstre side av rattet?? Det handler om hva du er vant til!

Så også på bildeteksten at det var en litt negativ ladet komentar om interiøret (jeg tolket det i alle fall negativt). Tull!

Jeg har nå min 3. RWD bil, de to forrige var Ascona B og Omega. Har aldri hatt trøbbel med det... Jeg synes faktisk det er BEDRE å kjøre RWD enn FWD, selv på vinteren. Årsaken er at jeg føler bilen "kommuniserer" bedre med sjåføren når det er RWD. Er det glatt, javel, så kjenner du at rumpa kommer litt (jeg snakker nå om NORMALE hastigheter, ikke die-hard bånn gass inn i svingen!), og slipper gassen. Du klarer utmerket å styre gjennom svingen. Med FWD og hjulspinn i sving, går bilen rett frem, noe jeg synes er ubehagelig! Men, også her er vel smaken som noe som sitter der bak... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt har klart sine begrensninger, spesielt når de begynner å bli 3-4 år gamle slik mine Continentaldekk er nå.

De sier jo at en bør bytte ut vinterdekka etter ca 3 sesonger. (max). Komer jo ann på kjørelengde og bruk, men det er vel en god regel og bytte i tide istedet for å trekke det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...