Aguilera Skrevet Februar 4, 2005 Share Skrevet Februar 4, 2005 Jeg tenkte lakkere sideskjørtene selv.Sette bilen i garasje og pusse ned skikkeli osv.. Bare lurte på om noen har tips om hvilken grunning og lakk jeg burde bruke?Er jo ikke så kjekt om lakken skulle begynne å sprekke etter en stund... Blir det bra med klarlakk oppå?Hvor mange lag bør jeg ta, og hvor lenge burde bilen stå og tørke?? Er det noen som har gjort dette selv før? Erfaringer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Februar 4, 2005 Share Skrevet Februar 4, 2005 tenkte du å bruke sprayboks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 4, 2005 Share Skrevet Februar 4, 2005 Kanalene/sideskjørtene er det stedet på bilen som lakken er mest utsatt for salt, avfetting, steinsprut, osv, osv. Det går fint an å spraylakke her, har gjort det selv, men det er lett for at lakken fort blir matt og stygg igjen. Jeg kjøpte lakk på sprayboks av en lakkforhandler. Brukte ikke klarlakk oppå siden dette ikke er orginalt på bilen. Det er en slags tykk lakk på kanalene. Se etter at dette lakklaget ikke har løsnet noe sted, spesielt rundt jekkepunktene. Har det løsnet kommer det fukt inn under lakken og det vil begynne å ruste. Disse klossene på jekkepunktene er forresten lette å ta av. Skal bare vippes ut med et skrujern. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Februar 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2005 Tenkte å bruke spraylakk ja... Har brukt det på lyktelistene, og det gikk jo helt fint, men på skjørtene er det jo et slags ruglete underlag... bør det pusses helt ned med pussemaskin? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Det kan pusses ned for å få en helt slett flate men siden det er så langt nede på karroseriet er min mening at det ikke er så nøye om det er litt ruglete. Det er jo slik overflate kanaler somregel har. Dette stoffet som kanalene er lakket med er også bra for å beskytte mot steinsprut så det er ikke så bra å slipe bort for mye av det. Jeg ville mattet det ned og grunnet/lakket over det slik det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Kanalene/sideskjørtene er det stedet på bilen som lakken er mest utsatt for salt, avfetting, steinsprut, osv, osv. Det går fint an å spraylakke her, har gjort det selv, men det er lett for at lakken fort blir matt og stygg igjen. Jeg kjøpte lakk på sprayboks av en lakkforhandler. Brukte ikke klarlakk oppå siden dette ikke er orginalt på bilen. Har du eller noen annen noen ide´om det egentlig hjelper å montere skvettlapper i relasjon til at kanalene/sideskjørtene får en hard omgang når man kjører bilen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Jeg vil tro det hjelper veldig. På min bil er det punktet helt foran på kanalen som er mest utsatt for steinsprut og lakken der har vært helt borte et par ganger. Hadde bilen hatt skvettlapper hadde ikke dette vært noe problem. Kikket på orginale skvettlapper til E30en som jeg hadde men de var så store og stygge at jeg har lagt hele skvettlapprosjektet på hyllen for noen år.. Kanskje de ser litt mere normale ut til E46en din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Jeg vil tro det hjelper veldig. På min bil er det punktet helt foran på kanalen som er mest utsatt for steinsprut og lakken der har vært helt borte et par ganger. Hadde bilen hatt skvettlapper hadde ikke dette vært noe problem. Kikket på orginale skvettlapper til E30en som jeg hadde men de var så store og stygge at jeg har lagt hele skvettlapprosjektet på hyllen for noen år.. Kanskje de ser litt mere normale ut til E46en din? Jeg kjøpte faktisk 4 stk. originale skvettlapper til min bil...de ble også montert, men det så ærlig talt ikke spesielt pent ut. De ble derfor avmontert og prosjektet utsatt på ubestemt tid. Jeg er veldig usikker på dette...på den ene siden høres det fornuftig ut med skvattlapper, men man kan også se på andre biler i trafikken at det er begrenset hvor mye de hjelper mot å få en skitten bil. Skvettlappene reduserer imidlertid sikkert kanalenes direkte eksponering mot vann/stensprut etc. og det er i grunnen viktig å forhindre...*sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Kanskje blank folie er et alternativ til skvettlapper? Det burde hjelpe endel mot steinsprut akkurat på de stedene der det er værst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 BMW her i Århus mente at et slags gjennomsiktig tectylprodukt på sprayboks burde være tingen for å beskytte lakken ved kanalene. Jeg kjøpte en slik original BMW sprayboks i forbindelse med monteringen av skvettlappene, men det ser ut til at det som evt. har vært påført av et herdet oljeprodukt allerede er slitt av etter 3 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaggEn Skrevet Februar 5, 2005 Share Skrevet Februar 5, 2005 Jeg tenkte lakkere sideskjørtene selv.Sette bilen i garasje og pusse ned skikkeli osv..Bare lurte på om noen har tips om hvilken grunning og lakk jeg burde bruke?Er jo ikke så kjekt om lakken skulle begynne å sprekke etter en stund... Blir det bra med klarlakk oppå?Hvor mange lag bør jeg ta, og hvor lenge burde bilen stå og tørke?? Er det noen som har gjort dette selv før? Erfaringer?? Hvordan lakkerte du lyktelistene? grunnet du dem først? har tenk på det samme.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Februar 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2005 Nei jeg grunnet faktisk ikke dem...bare pusset skikkeli ned og sprayet ivei med 5 -6 lag. Ble ganske bra resultat Jeg burde nok hatt klarlakk på toppen, men jeg hadde en klarlakk som ikke passet sammen med selve spraylakken, så den ble ødelagt og jeg måtte gjør alt om igjen. Men det er greit nok at di er matte i fargen siden det er så liten overflate på dem.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Februar 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2005 Bare et siste spørsmål ang. dette...hvor lenge bør det stå og tørke? Holder det at den står over natta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Bare et siste spørsmål ang. dette...hvor lenge bør det stå og tørke?Holder det at den står over natta? Til lakken er tørr Over natta skulle være greit, hvis den står i romtemperatur. Men det skal også stå på lakkboksen hvor lang tørketid den har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Februar 8, 2005 Share Skrevet Februar 8, 2005 Jeg har lakket noen småting til min bil det siste døgnet, og jeg hadde ikke tid til å vente så lenge til at lakken skulle tørke, så ca et par timer med heftig varme, så var det tilsynelatende tørt, og jeg kjørte avgårde Men så er jo ikke dette ting jeg bryr meg særlig om varigheten på da, siden det er snakk om en frontfanger jeg skal bruke til isbanekjøring og litt rustfiks som allikevel må lakkes ordentlig en gang i fremtiden. Noen ting hadde jeg stående over natten i relativt kald temperatur (ca 6-10grader) og det ble ikke skikkelig herdet. Med litt varme går alt så mye fortere..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå