Gå til innhold

Kast i bremseskive = Vibrasjon i hele bilen??

Jovie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har fått kast i en av bremseskivene framme på min e36 325. Det jeg lurer på er om det kan forårsake vibrasjon i hele bilen? Vibrasjonen kommer ikke før jeg kommer over 100kmt og blir bare verre om jeg gir på mer. Kan det være skiva eller har noen et forslag på andre ting som kan gi vibrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i bremseskivene merker du normalt kun når du bremser (les: bremseklossne trykker ujevnt mot bremseskivene). Kontinuerlige vibrasjoner ved et bestemt ant. kilometer i timen (f.eks ved over 100 Km/t) skyldes helt andre årsaker som f.eks ubalanse i et hjul. Bremseskivene kan evt. være så skadet at de berører bremseklossene hele tiden, men da vil du hele tiden merke rytmiske vibrasjoner (relatert til hjulenes omdreininger) og ikke kun ved/over en bestemt hastighet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok sjekket hjulene først ja, men Fredrik, på E34 er det et vanlig problem med vibrasjoner fra 80-140 eller noe slikt, og i følge OS Bildeler er det to vanlige årsaker til det;

- Utslitte casterstag/casterstagsforinger

- Kast i bremseskivene

Han står bom fast på at bytte av skiver har løst problemet på mange biler. Er fortsatt skeptisk til det, men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok sjekket hjulene først ja, men Fredrik, på E34 er det et vanlig problem med vibrasjoner fra 80-140 eller noe slikt, og i følge OS Bildeler er det to vanlige årsaker til det;

- Utslitte casterstag/casterstagsforinger

- Kast i bremseskivene

Han står bom fast på at bytte av skiver har løst problemet på mange biler. Er fortsatt skeptisk til det, men vi får se...

OK...jeg hadde nesten tilsvarende problemer vedr. min E30 320i...alt ble sjekket før jeg fant ut at de Fulda sommerdekkene jeg kjørt på ganske enkelt ikke var helt runde. 4 nye Pirelli P700 løste problemet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i skivene er et kjent problem på bmw, så du skal ikke se bort i fra at det kan være det.

Kjent problem på BMW? Har kjørt flere biler med kast i skivene, og ingen av de har vært BMWer! Synes det virker som originalskivene til BMW tåler det meste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i skivene er et kjent problem på bmw, så du skal ikke se bort i fra at det kan være det. Jeg har vibrasjoner i min E30 med sommerdekk på, når jeg ligger i 80-90.. så det skyldes skade på felgene.

Skifter du skivene vil du nok hjelpe..?

Da kan jeg så og si garantere deg at du har kast i felgene dine eller ubalanse i hjulene og ikke skivene det er noe galt med. Har du kast i skivene merker du det når du bremser opp og ikke kun i 80-90 km/t som er typisk for dårlige hjul på bilen.

Skivene på BMW er veldig store dvs at de tåler veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

att bremseskivene er store er ingen garanti for att de ikkje blir skeive,, men vanligste grunnen til at de blir skeive er: trege caliper,, dårlige styreledd,,osv.. calipere som begynner å presse på eine siden av skiva før andre bremseklossen har komt til= blir veldi varm på eine sida.. men kald på andre.. da blir det veldig fort skeivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke like vanlig at kast i bremseskivene kan forårsake risting i bilen på E36 som på f.eks E34. Det jeg har opplevd som vanlig grunn til risting i slike hastigheter med E36 er at hjulgeometrien ikke stemmer helt. Det kan komme av f.eks. nylig utført senking, defekte opphengskuler, bærearmsforinger eller defekte styrekuler/ledd/tannstag. Det kan også være riktig med ubalanse i hjulene eller kast i felgene. Hvordan oppfører bilen seg når du bremser, Jovie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...