Gå til innhold

Effektøkning på E36 320i!


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

He he he... vi kan prøve ! 8) Kjørte mot en 325 , han dro ikke fra ..

Husk bilen min har lavere utvekksling ... Han la i 50 på annet gir, jeg lå i 50 på annet gir (side om side) han ga tenge, og vi ga gass... Jammen... han dro ikke i fra gitt ! Tror du over vurdere bilen din litt.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og til sist : Effekt i form av hester er ikka alt ! du øker nemmelig Nm betraktelig. En 320 i har 190 Nm, en 325i 240 Nm... Altså mye råere kraft og større drag. Han som tar bilen min nå tror den havner på 225 -245 Nm

jada... å høna har fått tenner.. hvis du klare å tune fram 35-55nm(ca d samme som 325) uten å borre ell øke komp så MÅ en 325 være veldig lite optimal fra fabrikk, den har 500cc mer å d ska man liksom klare å kompensere me litt endra tenning å bensin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det billigste er å kjøpe en større motor om du ønsker mest hk for pengene! Jeg har brukt MANGE penger på bilen min for å få motoren til å yte mest mulig, men blir fremdeles forbikjørt :evil: av e36 325 på lange sletter o.l. (150km/t og oppover...) Det er surt, hvertfall når jeg vet at jeg kunne kjøpt meg en fin e36 325 for de pengene jeg har brukt på min 20 år gamle bil.. hehe.. men det er jo morsomt da å ha en litt spesiell bil.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Etter kaldluftsfilter, 98 bensin, efekkt anlegg fra blokka og ut, trimchipp og ny kam, målte bilen 203,7 hk i dreibenk.

Med komplett effektanlegg, altså inkludert grenrør, samt kam i tillegg så begynner vi tross alt å snakke mer seriøs modifisering enn kun chip, filter og eksosanlegg uten grenrør som tråden startet med.

ja du smarten som mener bmw tar priser for motor år på år. Hvem motor er det?! Det er ikke 320i /eller 325 motoren i såfall. den har jo plentig med feil.

Det er vel jeg som fremstår som så himla smart da sikkert...? At BMW får priser for sine motorer flere år på rad er ikke noe jeg mener, det er et uomtvistelig faktum. Nå kjenner ikke jeg denne "hvem motor" som du refererer til, men hvilken type motor dette gjelder vet jeg, bl.a.

2001:

- 2.5-liter til 3-liter: BMW 3-liter R6 - 330i, 530i.

- 3-liter til 4-liter: BMW 3.2-liter R6 - M3, M3 cab, M roadster, M coupé.

- Beste nye motor: BMW 3.2-liter R6 - M3, M3 cab, M roadster, M coupé.

- International Engine of the Year 2002: BMW 3.2-liter R6 - M3, M3 cab, M roadster, M coupé.

2002:

- 2.5-liter til 3-liter: BMW 3-liter R6 - 330i, 530i.

- 3-liter til 4-liter: BMW 3.2-liter R6 - M3, M3 cab, M roadster, M coupé.

- Over 4-liter: BMW 4.4-liter V8 - 745i, 745Li.

- Beste nye motor: BMW 4.4-liter V8 - 745i, 745Li.

- International Engine of the Year 2002: BMW 4.4-liter V8 - 745i, 745Li.

Og en Ecu laget i 1989 er ikke samme som en som er laget i 1999!

Selvsagt er det ikke det, det skulle jo bare mangle om utviklingen ikke gikk litt framover også! Men nå startet vel denne tråden med E36 320i, og da snakker vi om noe midt i mellom de årstallene du oppgir.

1989 hadde du 386 med windows 3.11 og den gikk på 38 mhz. Nå har vi 3800+ cpu'er.

Ikke umulig at du kan mer om motorer enn meg, jeg er langt fra noen mekaniker! Derimot regner jeg meg som over snittet oppegående på PC, og får ikke 1989, 486 og 38MHz til å stemme helt. I 1989 lanserte Intel sin 486-prosessor, da med 33MHz, imidlertid var ikke dette noe som var for almuen den gangen. Den første PCen jeg hadde var en 486SX 20MHz (kom i 1991, PCen min ble kjøpt i 1992 tror jeg), og selv da, 3 år etter at Intel lanserte 486 skjønte ikke folk flest hva man som privatperson skulle med en 486...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW vant mindre på den siste kåringen (2003) enn i 2002, men den ene var 325i-motoren.. :)

2-litre to 2.5-litre: BMW 2.5-litre (325i, 525i, Z4)

3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)

I tillegg vant Cooper S 1.4 til 1.8-litersklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje motoren bør rulle mer en 60 000kmt før noen roper hurra!

Bmw har nok av svakheter : olje lekk, topp pakning, kjøle systemet: Vann pumpe,termostat,radiator vifta ALT !

Ganske komisk på en så dyr bil :wink:

Uansett, alle her tar hvist sin bil i forsvar, og dere slenger inn kommentarer uten og lese det som først er skrevet.

325 mot 320 er noe av det samme som 316 mot 318 . 318 vinner, men det er aldri snakk om og utklasere den andre sikkelig. Jeg sier en 320 i som er chippet, grenrør,sports katt, og eksos helt ut + kvass kam skal henge på en 325 opp til 180 . ikke over .. ikke under. SAmme som en 318 som kjører mot en 320 i, du i 320'en pesser ikke på 318 . Det går kansje en bil lengde i mellom når dere treffer 100 . Ikke mer.

Kjørte mot en 325 i går . jeg ga gass først og han lå klar på 2 giret, og klappa gassen i bund da jeg hvar på siden hannes. Jeg la 2 meter baken så jeg fikk med andre ord 1 sekkund forsprang. VI var 3 i min, det var 2 i hannes.

Nåla mi hviste 130 kmt da jeg måtte bremse for og ikke sette andre trafikkanter i fare . OG jeg lå enda forann.. (fram lysene hannes var ved sidna bakdøra min. dvs jeg lå 1 meter forann.. Og det kaller ikke jeg og utklasere en 320 !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
He he he... vi kan prøve ! 8) Kjørte mot en 325 , han dro ikke fra ..

Husk bilen min har lavere utvekksling ... Han la i 50 på annet gir, jeg lå i 50 på annet gir (side om side) han ga tenge, og vi ga gass... Jammen... han dro ikke i fra gitt ! Tror du over vurdere bilen din litt.. :oops:

jeg tror deg. jeg har en 2 liter sierra, 115 hk original. KN filter, effektanlegg og trimkam. Aner ikke hvor mange hester det er i den, men den går sinnsykt bra (!!!) og det er en skikkelig rå lyd fra motoren + potta. Jeg lå i ræva på 87 modell 325 (sportsfilter, grenrør + chip. 170 hk originalt), vi begynte begge å gasse i 3. gir ved 70-80 km/t. Jeg lå i ræva hans hele tida opp til 120-130 km/t - da måtte vi bremse pga en sving. Men han hadde dratt meg når jeg måtte gire til 4. (135 km/t). Da er det ikke mer å hente i sirraen. Det skal ikke så mye hester og moment til at bilen går jævli bra fra 0-120 km/t. Mye effekt merker du fra 120-200+ km/t. Sierraen er forresten til salgs nå. Ganske fin og styla :D

nå har jeg en original bmw 320i coupe 98 modell M52 motor, rekkesekser 24v osv. Vurderer å trimchippe den + sportsfilter, men ikke noe mer. Kommer jeg til å merke bra forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sånn at bilfabrikkene ikke nødvendigvis vil ha ut mest mulig effekt utav motoren. Det kan være mange grunner til at de holder tilbake effekt. Det kan være at de ikke vil "tråkke" på en allerede eksisterende større motor, eller at de vil holde seg under en spesiell grense på grunn av avgifter/forsikringer, eller levere motoren i flere utgaver, tilpasse seg i forhold til konkurenter på pris/motorstørrelse ++ sikkert mange andre grunner. Dessuten er ikke programmet tilpasset hver enkelt motor, og ingen motorer er 100% like. Effekten man får er ikke lik på alle motorer, ser at noen ikke har vært helt heldige, eller hørt om noen andre mislykkede chipforsøk, dermed tror de at de vet alt her i verden og tror at da vil det ikke hjelpe på andre motorer heller. Min Z3 har endret aks fra 0-100 reelle km. fra 7.1 - 6.0 sek. Jeg driter i om noen ikke tror meg, men sånn er det bare. (den er også portet litt)

Hvilke forbedringer har du gjort på motoren Kjell? Hvilke årsmodell? M52 eller M52TU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1998mod. Den var slik da jeg kjøpte den, men i følge tidligere eier hadde første eier i Tyskland den inne hos AC Schnitzer . Den ble chipet, fikk Shnitzer eksos fra kat. og bakover, og shortshift. Den er også portet litt men er litt usikker om det ble gjort da eller senere. Er heller ikke sikker på om innsugsmanifoilen er den originale, men jeg tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt , jeg stiller opp jeg ! Bilen har lavere utvekksling en 325'en og den har 172 hk Og bare 10 Nm mindre.. Du kjører nok fra meg etter 200 kmt (bilen min gjør ikke mer en 220 pga gira)

Du har jo høyere utveksling ikke lavere!

320i har lavere utveksling enn 325i (hvis begge er E36 hvertfall). Men dette med høy/lav utveksling er ofte misforstått, siden man skriver differensialutveksling med "1:" foran utvekslingstallet.

325i har 1:3,15 som er lik 0,317460

320i har 1:3,45 som er lik 0,289855

Begge har 1:1 i 5.gir. Hvis jeg ikke tar alt for mye feil, har de også lik girutveksling på de andre girene (samme girkasse), men det er jeg ikke helt bombesikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he... vi kan prøve ! 8) Kjørte mot en 325 , han dro ikke fra ..

Husk bilen min har lavere utvekksling ... Han la i 50 på annet gir, jeg lå i 50 på annet gir (side om side) han ga tenge, og vi ga gass... Jammen... han dro ikke i fra gitt ! Tror du over vurdere bilen din litt.. :oops:

jeg tror deg. jeg har en 2 liter sierra, 115 hk original. KN filter, effektanlegg og trimkam. Aner ikke hvor mange hester det er i den, men den går sinnsykt bra (!!!) og det er en skikkelig rå lyd fra motoren + potta. Jeg lå i ræva på 87 modell 325 (sportsfilter, grenrør + chip. 170 hk originalt), vi begynte begge å gasse i 3. gir ved 70-80 km/t. Jeg lå i ræva hans hele tida opp til 120-130 km/t - da måtte vi bremse pga en sving. Men han hadde dratt meg når jeg måtte gire til 4. (135 km/t). Da er det ikke mer å hente i sirraen. Det skal ikke så mye hester og moment til at bilen går jævli bra fra 0-120 km/t. Mye effekt merker du fra 120-200+ km/t. Sierraen er forresten til salgs nå. Ganske fin og styla :D

nå har jeg en original bmw 320i coupe 98 modell M52 motor, rekkesekser 24v osv. Vurderer å trimchippe den + sportsfilter, men ikke noe mer. Kommer jeg til å merke bra forskjell?

Holder fu følge me en 325 med trim me en 115hk sierra.. tror jeg lite på.. En kamerat av meg har vel ca 150 hk i hans sierra, jeg har bare chip og standard motor. Han har ikke kjangs i havet. Er flere som har kjørt bilen hans mot meg, så det er ikke sjåføren det er noe i veien med.. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...