Gå til innhold

Effektøkning på E36 320i!


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er jo veldig vanskelig å si for de varierer fra motor til motor, men sikkert nok til at du merker det :lol:

har lite erfaring med e36 og nyere motorer egentlig så dette var bare et veldig generelt svar til hva som fungerer på en sugemotor.

Lykke til!

Okay, men hva bør jeg gjøre med den for å få en garantert effektøkning? Må ikkje være så altfor dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. 325 er dyr i forhold til 320.. Og det er ikke den natt og dag forskjellen heller. kompis av meg kjøpte nettopp en 325 i cupe som hadde godt 97 000 km. han ga 95 000 kr for bilen !

Vi lå side om side på 4 felts vei, bremset ned til 50 kmt , og ga gass på likt. HAN FLEKKET IKKE I FRA ! begge begynte på 2 gir og ca 3500 rpm .

Eneste stede han stikker i fra meg på, er nok etter 140 kmt. Og det kan du uansett ikke kjøre i :P vi lå helt likt hele veien opp til 100 kmt !

Jeg merket en klar forskjell på bilen min. Kn kald lufts filter hjelper mye !

Samem gjør efkktanlegg også. Les uavhenging tester rundt på nette.

Chip gir også økning, og ikke minst et jevnere drag. Du skal havne på 175 hl etter chip +potte+kaldluft filter. Bmw er de beste bilene og chippe, der har du mest og hente !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal havne på 175 hl etter chip +potte+kaldluft filter.

Ikke i nærheten av 25 hk økning på toppeffekten med det der på en sugemotor! Ikke før det snør en viss plass og høna får tenner i alle fall! :lol:

Bmw er de beste bilene og chippe, der har du mest og hente !

Jaha, så du mener altså at BMW er motorer som det er hentet ut lite hk på i utgangspunktet? At BMWs ingeniører gjør en dårligere jobb enn alskens ettermarkedsleverandører av ymse produkter.

Det er vel derfor BMW har vunnet priser for beste motorer i flere klasser flere år på rad da sikkert... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå side om side på 4 felts vei, bremset ned til 50 kmt , og ga gass på likt. HAN FLEKKET IKKE I FRA ! begge begynte på 2 gir og ca 3500 rpm ....

...Eneste stede han stikker i fra meg på, er nok etter 140 kmt. Og det kan du uansett ikke kjøre i :P vi lå helt likt hele veien opp til 100 kmt ! ...

....

Du skal havne på 175 hl etter chip +potte+kaldluft filter. Bmw er de beste bilene og chippe, der har du mest og hente !

320i har jo høyere utveksling i bakakselen og med 175 hester blir du nesten like rask. Tror nok at en 325i er litt raskere for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffør bruke 15000,- på nåkka chip, filter å eksos dill som gir kanskje 10-12hk, når man kan få en 325i motor til samme pris??? den motorn me 320utveksling ska no vel bli en god del spenstigere enn en pingle trimma 320... men om du vil beholde den 320motorn, så legg opp nån kroner til å kjøp deg et turbokit, da kan du lett fixe en skikkelig 325 killer, ell M3 å forsåvidt...

ska man trimme en motor uten overlading eller borring, å som faktisk funke så e d å bytte til en hvassere kam me høyere løft å lengre durasjon, d gjør at man kan få flytta dreiemomentkurven lengre opp i registeret, noe som gir økt effekt.(effekt = dreiemoment*turtall)

MEN, økt durasjon gir å lavere effektiv komprisjon som igjen gir et lavere moment å dermed liten økning av effekt å/eller mye tap av effekt på lave turtall.. SÅ, da burde man å bytte til en tynnere toppakning ell plane toppen for å kompensere for d. plane man så mye at man får høyere effektiv komp enn man hadde på helt standard motor så gir d å økt moment å dermed å effekt(moment å effekt e egentlig samme sak)

MEN(igjen..), når toppen senkes ned ved planing eller tynnere pakning så forskyves registeret nån grader å må klokkes inn me måleur å gradskive, man må da ha justerbare kamdrev, men mulig at kammen leveres me d. så kombinere man me å porte toppen (når man no alt har den av), åpent filter å eksos, samt at man MÅ få et chip som står i forhold til modifiseringer.

d hele blir så dyrt å komplisert at e ville valgt et bolt-on turbokit ell kompressor alikevel..funke bedre å, samt MYE mer effekt å moment.

å så d der me effektiv komp, d nytter ikke me f,eks 12:1 i komp hvis ventilan står åpen mesteparten av tia.. snille kamma gir høy effektiv komp å sinte kamma gir lav effektiv komp (som måles i bar ell psi feks), d kompensere man me å øke komp-FORHOLD til feks 12,5:1

AMEN..;-)

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men uansett det er ikke noe vits og krangle om hvem som går best av 320 og 325 det sier seg egentlig selv at 325 går bedere enn 320 da med sinne 25 hk ekstra.... men uansett så har jeg en 320 som jeg vil ha ut litt mere effekt ut av den... bare lurte på om noen hadde fått til dette før og hva har dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men uansett det er ikke noe vits og krangle om hvem som går best av 320 og 325 det sier seg egentlig selv at 325 går bedere enn 320 da med sinne 25 hk ekstra.... men uansett så har jeg en 320 som jeg vil ha ut litt mere effekt ut av den... bare lurte på om noen hadde fått til dette før og hva har dere gjort?

har jo skrevet alt du kan/skal gjøre her..

å en 325 har vel 42hk mer enn 320..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å en 325 har vel 42hk mer enn 320..

Tror han mente å si at en 325i går bedre enn en 320i med 175hk ("selv med sine 25 hk ekstra").

Synes forøvrig det er på tide at noen tar ansvar og bruker noen kroner på rullekjøring og modifikasjoner for å bevise/motbevise hva som funker eller ikke funker, og hvor mye det er å hente. ;-)

Kanskje vi burde opprette et spleiselag... Jeg stiller bilen min til disp. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha

Divine

Du lever i drømmeverden.

25hk av filter,effektanelgg og chip..

Du får kanskje 5hk om du heter Fetter Anton.

Fælt så pessimistiske dere er. Filter, effektanlegg, grenrør og chip (19 hk) bør jo gi ca. 35 hk tilsammen. Mulig at noen her er litt optimistiske, men mange er negative også. Sannheten er vel kanskje en plass midt imellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så pessimistiske dere er. Filter, effektanlegg, grenrør og chip (19 hk) bør jo gi ca. 35 hk tilsammen. Mulig at noen her er litt optimistiske, men mange er negative også. Sannheten er vel kanskje en plass midt imellom...

Poenget er at en chip gir ikke +19hk på toppeffekten på en sugemotor, og filter, effektanlegg og grenrør gir heller ikke like mye som produsentene påstår. Når man på toppen av det hele legger sammen disse urealistiske tallene så ender man opp med fantasitall som +35 hk.

Her er hva Ove Kvam svarer om sin egen bil etter spørsmål på BMW CCNs forum om at hans bil (E30 318iS) ikke er helt original:

Nei, ikke helt, men nesten. Den har et konfilter og et eksosanlegg som neppe hjelper på annet enn lyden, pluss en chip som gir 3-4 hestekrefter og litt lenger effektregister (7000 RPM). Til gjengjeld har den en mindre gunstig utveksling enn originalt, 3.91:1.

Den er målt til 119 hester på bakhjulene.

Denne målingen Ove referer til er på rullende landevei, og dermed skulle vel svaret være gitt, både til Gunnar som etterlyser dette, og dere andre som drømmer om enorm effektøkning ved hjelp av enkle grep og en kostnad på noen få tusenlapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...