Gå til innhold

Høytalerkvalitet


Anbefalte innlegg

Hver gang jeg kjører "konebilen" så irriterer det meg at det er "flappre flappre" lyd i en av høytalerne bak. Og da melder spørsmålet seg, hvor dårlige er egentlig billige høytalere?

I den gamle 02'en hadde jeg først elementene fra noen demonterte DALI høytalere, senere kjøpte jeg høytalere av merket Boshchmann (?) på Clas Ohlson, disse syntes jeg på dette tidspunkt var helt topp. Men er de elendige i forhold til f.eks pioner's høytalere som koster en 100 lapp eller så mer?

381152_X_2004-07-01_104257.jpg

De SER jo forseggjorte ut... :)

kjip is my middle name..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det bilstereofantaster og selgere rangerer som totalt fullstendig ubrukelig er "greit nok" til vanlig radiohøring for meningmann.

Selv har jeg som regel gått for det som er litt dyrere enn det billigste, type Sony og slikt. Må si jeg er godt fornøyd med det, sett i forhold til pengene. Kjøpte en 6,5" komponentsett til Chrysleren, og har 5 1/4" komponentsett i BMWen. Begge spiller helt greit på normalt nivå.

Hadde et bomkjøp på 2x12" en gang i tiden. Betalte vel 600,- for to stykker. De spilte jo, men det var dårlig trøkk.

Må ellers få legge til at jeg som regel må krangle meg til å få det jeg vil ha. Det irriterer meg faktisk ganske kraftig. F.eks hos Bilradiospesialisten prøvde jeg å få det billigste komponentsettet de hadde. Da begynte de å vise meg saker fra 1800-2500,-. Så sa jeg noe sånt som "ok, det syntes jeg ikke var spesielt billig, så da går jeg vel heller bare for noe billig med diskant innebygd".. Selgeren "åh..du ville ha billig komponentsett ja? Jo, altså, vi har jo dette Sony komponentsettet til 990,-..."... grrr.r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, mange bilstereoselgere er flinke til å prøve å få prakket på oss dyre sett, men det er det de lever av.

Kjøpte meg et rockford komponentsett til 1600kr i den forrige bilen jeg hadde, det spilte veldig bra og fryktelig klart.

Monterte et billig sony høytalersett foran i bilen til pappa, og endringen fra orginalt var stor, spilte mye bedre, høyere og finere.

Jo mere man betaler jo bedre vil det som regel spille, men som regel så begynner høyttalerene og kreve mere effekt og så må man investere i forsterkere i tillegg.

Har aldri hørt på boschman, men har hørt en del pioneer elementer og de har spilt veldig bra i hvertfall.

Spiller du ganske lavt volum så har det ikke så mye å si uansett, merker størst forskjell når du spiller litt høyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ISbilen har jeg Alpine frontsett, og noen cerwin Vega bakhøytalere(6*9). Jeg ender stort sett opp med å ha faderen på bare bakhøytalere.

Jeg tror ikke den billige sonyspilleren i bilen klarer å dra dem skikkelig, for lyden er iallefall best bak.. Og jeg tipper CV er billigere enn alpine :)

Ettersom jeg ikke har planer om forsterker i stasjonsvogna så får jeg kanskje gå for en billig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon:

Før i tiden kjøpte jeg alltid ganske fine komponenter fra Alpine, Becker etc. (det er forøvrig et lite helvete å få god lyd i en Porsche), men i dag hører jeg mest på radio og holder meg derfor til standardkomponenter. Jeg har standardhøyttalere + BMW Business CD/Radiospiller i min E46 Touring og lyden er faktisk meget god når jeg hører på radio. Men hvorfor er lyden direkte elendig når jeg hører på en CD ? Selv CD´en med Eagles "Hell freezes over"; som ellers ofte brukes som en slags referanse CD, lyder jo helt håpløst dårlig. Det er nesten ingen bass/diskant og mellomtonen dominerer lydbildet totalt. :? Er det kanskje noe man kan justere/aktivere på spilleren så lyden blir OK også når man spiller en CD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...