Gå til innhold

Senkesett E34 (AP/Apex/FK?)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min har utslitte dempere og skal til EU-kontroll innen juni. Trenger derfor nye dempere, og vil i den anledning benytte sjansen til å få den litt lavere foran. Originale dempere blir 4000-4500,-, så da kan jeg like godt skaffe meg et komplett sett med et eller annet.

Har vært i kontakt med GS Bildeler, og de påstår at de ikke har noen kit til E34 520i, selv om de fører både Apex og FK, og jeg *vet* at FK har kits til bilen (har delenummeret også). De ville enten selge meg originaldempere (Sachs) og Apex-fjærer, eller komplett justerbart FK-sett (10.000,-), noe som er uaktuelt. Det får uansett være GS Bildeler sitt problem, for jeg kan finne andre steder å bestille fra. Fikk riktig nok beskjed om å ringe tilbake i morgen etter at jeg gav de delenummer på riktig FK-sett, men det virker som om de ikke er interesserte i å ta opp enkeltbestillinger på ting de ikke allerede har på lager...

Foreløpig er alternativene AP eller FK, begge i 60/40-sett. Antar at Apex også kan skaffes til rundt samme pris.

Er det noen som har erfaringer med disse merkene? Er det store forskjeller på de? Hvordan er de i stivhet? Komfort?

Forsøkte ellers å sende mail direkte til FK for en ukes tid siden, men har ikke fått svar. Noen som vet noe sted det går an å få bestilt slikt fra utlandet? Gjerne USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk riktig nok beskjed om å ringe tilbake i morgen etter at jeg gav de delenummer på riktig FK-sett, men det virker som om de ikke er interesserte i å ta opp enkeltbestillinger på ting de ikke allerede har på lager...

Virker snodig spør du meg :? .. Til meg har det vært nesten motsatt... Jeg har spesial bestillt eksos, matter, pedalsett osv... Aldri møtt på en sur mine.... Hvem snakket du med? Vet at noen kan være litt vel "tøffe" i telefonen... Be om å få snakke med Trond Gule neste gang du ringer og spør om han kan ordne et senkesett til din 520....

Men tilbake til senkesettet... Jeg har hatt et komplett sett fra Apex 60/40 på min 320, å må si at jeg var svært fornøyd....Bilen blei veldig stiv og satt som et skudd i svinger.. Hadde samme "dilemma" som deg; hadde gamle dempere/fjærer og ville bytte....Ble ikke skuffet får å si det sånn.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilstein sett til bilen din gunnar?

Kan få Bilstein originaldempere til 1200,- + mva. Er vel enda dyrere med senkedempere og fjærer. Blir vel rundt 7-8k + montering. Desverre altfor dyrt, og jeg tror neppe jeg har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette ADVARE deg sterkt mot Apex!!!

Dette settet kommer til å ødelegge bilen din. Dette er et totalt ubrukelig sett med dempere og fjærer, som overhodet ikke har kvalitet. Bilen kommer til å bli MEGET ukomfortabel, og karrosseriet må ta de fleste støt fra veien i stedet for demperne. Min E30 har blitt mere skranglete enn en Opel etter kun kort tid med Apex senkesett.

IKKE blir bilen særlig bedre på bane heller. Bilen min, med 60/40 senk fra Apex, krenger MYE mere enn E30 M3. Dette til tross for at M3 har en vesentlig høyere bakkeklaring / tyngdepunkt enn min bil med nevnte senkesett. Det sier litt om hvilken elendig kvalitet det er på dette settet.

OBS OBS: Mine dempere begynte å svette etter kun noen måneders bruk, helt ubrukelige!!

Kjøp kvalitets(gass)dempere, av anerkjent merke, type Bilsteing, Sachs el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, joerghau! Setter pris på kritiske innspill også.

Kanskje AP eller FK er bedre? AP har jo livstidsgaranti på fjærene...

Er forøvrig ikke interessert i å ha en knallhard bil. Hater når man kjenner hver eneste dump opp i ryggraden, og det er tross alt en 130-hesters landeveiscruiser, ingen 300-hesters sportsbil. Dessuten er det 1 km grusvei full av dumper inn til huset til dama. Er såvidt det kommer til å gå med 60/40, men jeg *må* ha den lavere foran! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette ADVARE deg sterkt mot Apex!!!

Dette settet kommer til å ødelegge bilen din. Dette er et totalt ubrukelig sett med dempere og fjærer, som overhodet ikke har kvalitet. Bilen kommer til å bli MEGET ukomfortabel, og karrosseriet må ta de fleste støt fra veien i stedet for demperne. Min E30 har blitt mere skranglete enn en Opel etter kun kort tid med Apex senkesett.

Greit nok å ha en dårlig erfaring med noe, men å konkludere med at alle Apex sett er dårlig er vel litt drøyt? Ditt sett kan kanskje ha en produksjonsfeil eller være feil montert.. (f.eks. glemt støtdempermansjetter ) Apex har tross alt drevet med dette siden 1980 åra, da i Gruppe A Touring biler..
IKKE blir bilen særlig bedre på bane heller. Bilen min, med 60/40 senk fra Apex, krenger MYE mere enn E30 M3. Dette til tross for at M3 har en vesentlig høyere bakkeklaring / tyngdepunkt enn min bil med nevnte senkesett. Det sier litt om hvilken elendig kvalitet det er på dette settet.
En M3 er jo optimalisert for bane/sportlig kjøring... Ikke sier du hvilken M3 det er?! Kanskje denne M3´en har bedre understell enn bilen din? Apex settet fra GS til 2990,- + mva er vel kanskje ikke verdens beste(hva forventer du til den prisen?) Dette er jo tross alt de billigste settet til Apex... De selger jo oxo sett som er justerbart på 22 forskjellige måter. Blir litt dumt å dra alle over en kam..
OBS OBS: Mine dempere begynte å svette etter kun noen måneders bruk, helt ubrukelige!!
Hva begynte å svette? Apex sitt sport sett har gass dempere...I tilfelle så er jo dette en garanti sak...? Hvis alt er forskriftsmessig montert vel å merke..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil med dette ADVARE deg sterkt mot Apex!!!

Dette settet kommer til å ødelegge bilen din. Dette er et totalt ubrukelig sett med dempere og fjærer, som overhodet ikke har kvalitet. Bilen kommer til å bli MEGET ukomfortabel, og karrosseriet må ta de fleste støt fra veien i stedet for demperne. Min E30 har blitt mere skranglete enn en Opel etter kun kort tid med Apex senkesett.

IKKE blir bilen særlig bedre på bane heller. Bilen min, med 60/40 senk fra Apex, krenger MYE mere enn E30 M3. Dette til tross for at M3 har en vesentlig høyere bakkeklaring / tyngdepunkt enn min bil med nevnte senkesett. Det sier litt om hvilken elendig kvalitet det er på dette settet.

OBS OBS: Mine dempere begynte å svette etter kun noen måneders bruk, helt ubrukelige!!

Kjøp kvalitets(gass)dempere, av anerkjent merke, type Bilsteing, Sachs el.

Hei

Apex sine sett er meget bra(pris tatt i betraktning).

Hvem har sagt at 60/40 senking er det beste for å oppnå optimal kjøreferdighet?

Selv har jeg hatt apex (justerbart)på en E36 97mod M3 3.2l fungerte meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 520 E34 før med apex 40mm fjærer og sachs dempere, dette fungerte helt utmerket! Men du bør nok senke den 60/40 da den blir noe høy på fronten med kun 40mm! Jeg har 60/40 apex m/dempere på E30èn min nå, den er ganske hard på fjæringen, men ikke værre enn det må være såpass! På E34èn var oppsettet mye mere behagelig, men det er jo en større bil og så den blir ikke så lett stumpete som en E30 kan bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt E30, en 325i touring, med Apex 60/40 (fjærer og dempere), og har ikke noe negativt å si om dette settet. Med 215/40-17 på 8x17 og denne senkingen så ble det STOR forskjell fra originalfjærer, utslitte orignaldempere og 14" piggfridekk som jeg brukte fram til 17"-felgene omsider kom! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter! Har ikke sjanse til å svare alle, men det virker som det er mye positivt om Apex. Hovedproblemet er bare at GS påstår de ikke har komplett Apex-sett til min bil. Det påstod de jo også om FK, men de vet jeg som sagt at har, så det kan tenkes at Apex også har, men finner ikke noen produktkatalog på hjemmesidene...

Noen som har erfaringer med komplette sett fra FK eller AP?

4500 for originale dempere ?

betalte 4300 for gule koni rundtom til e30.. syns det virket litt dyrt...

Ja... dempere i originallengde, 1100,-/stk foran og bak (Sachs), evt. Bilstein foran (i originallengde) til rundt 1500,-/stk.

Jeg hadde en 520 E34 før med apex 40mm fjærer og sachs dempere, dette fungerte helt utmerket! Men du bør nok senke den 60/40 da den blir noe høy på fronten med kun 40mm!

Det anbefales ikke å gå over 40mm senking med dempere i originallengde (Sachsene), spesielt pga. holdbarheten til demperne, og med 40mm foran og bak er jeg like langt. Det er forskjellen som er det største problemet på min...

Har du bilder av din med 40mm Apex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...