Gå til innhold

stor nok forsterker?


 Share

Anbefalte innlegg

har skaffet meg en Rockford Fosgate P310D2 sub, 400w/800w. men har ikke peiling på hvor stor forsterker jeg trenger..

tenkte da å kjøpe en mono forsterker..

fant en forsterker som ikke var så avskrekkende prismessig.

den heter Rockford Fosgate P3001, 1 x 300W rms. skal også ha kondensator på den.. holder dette ?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har du skaffet deg en dobbel 2 ohms sub. Da er det liten vits med monoforsterker. De fleste forsterkerene er ikke begregnet for å bli kjørt i 1 ohm. Du trenger en 2 kanaler. Seriekople spolene slik at du får 4 ohm. Så brokopler du tokanaleren. Når du brokopler to kanaler vil den alltid se halve lasten dvs. 2 ohm. Da vil du få max utnyttelse av forsterkeren.

Hvis du gjør dette på en monoforsterker og seriekopler spolene vil den se 4 ohm. Du vil da ikke få full utnyttelse av forsterkeren. Og paralellkopler du spolene vil du få 1 ohm. Det blir for mye for forsterkeren.

Skaff deg minimun en P3002. Men den er og i det minste laget for en P3.

Jeg ville valg en P6002. Jeg synes det til og med er et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal paralellkople to spoler tar du bare plusse fra begge spoler sammen og minusen fra begge sammen.

Skal du seriekople tar du plussen fra den ene spolen til minusen på den andre. Så tar du bare de du ikke har koplet sammen og inn på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...