Gå til innhold

Politi


///M
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor mye har politi lov til å sjekke deg, evt på en rutinesjekk.

Igår natt ble jeg stoppet av politiet, kjørte på grensa og alt var jo fint,kanskje en stappfull merce fikk dem til å stoppe meg, ja så var det frem med førerkort,vognkort,alkotest, lyse i øyene for å se om jeg er normal, samma med de 3 andre som satt i bilen, de 2 som satt bak måtte ut av bilen og de ble sjekka og ransaka opp og ned, ene kompisen hadde med sekk, den ble sjekka grundig, så begynnern å sjekke askebegerne inni bilen, gikk og klådde bak setene,underfra, OVERALT.

Arghhhhhhh så iriterende, forresten kjørte 80 i 60 sone, fikk ikke bot, hmmm rart,men bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det der var så grundig at det ikke kan kalles en en enkel rutinesjekk!

For å foreta den typen sjekk så må det foreligge en begrunnet mistanke.

Stikk innom kammeret og snakk med snuten, og hør om det er vanlig rutine å foreta så grundige kontroller, eller om det er en sjarmoffensiv fra onkels side for å vise at de er tilstede i trafikken og gjør jobben sin...

Hvis det ikke er noen av delene ville jeg klaget på den kontrollen! Som om det hjelper... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, kansje de tar den tilbake igjen hvis du klager nokk :wink:

Etter det du sier der, høres det ut som det ligger mer bak.. Kansje noen i bilen er kjenninger av politiet ? ikke til og sjule at Mæsher blir brukt som status symbol i mange kriminelle miljøer. Derfor trekker det mer oppmerksomhet en 1 vanlig skoda .

Det at dere hadde med dere sekker , bidro nok litt til hvor mye arbeid de la ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var slik at de måtte ha ransakningsordre for å få lov til å kikke inni bilen og bagasjerom og slikt..? De kan spørre og du kan gi tillatelse, men hvis du nekter, så har de ikke lov, med mindre de fikser en ransakningsordre.. Er iallefall slik med tollere, men det er mulig de går under andre regler da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var slik at de måtte ha ransakningsordre for å få lov til å kikke inni bilen og bagasjerom og slikt..? De kan spørre og du kan gi tillatelse, men hvis du nekter, så har de ikke lov, med mindre de fikser en ransakningsordre.. Er iallefall slik med tollere, men det er mulig de går under andre regler da? Noen som vet?

Samme regler gjelder for politiet, men det beste er jo bare å være samarbeisvillig, så slipper du å kansje måtte stå en time i vegkanten å vente på at ransakingsordren skal komme. MEN konstbelen skulle ha spurt om lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare "rutine-sjekk" litt bedre her:

Når politiet er ute og har kontroll er det ofte i EN spesiell hensikt, av flere mulige!

1. Fartskontroll

2. Kontroll om kjøring i påvirket tilstand (alkohol, dop/medisin osv)

3. Kontroll om bruk av bilbelte

4. Lysbruk

OG...

5. Rutine-sjekk / Stikkprøve (Tas av hver 10/20/30 bil)!

+++

Disse kontrollene gjennomføres individuelt/hver for seg, eller det gjennomføres en "felles-kontroll" der man blir sjekket for flere ting på en gang!

I hver av disse kontrollene er det FASTE RUTINER for HVA som skal gjøres/sjekkes først!

MEN i hvert tilfelle har politibetjentene full rett til å UTVIDE kontrollen, hvis de selv mener at det fins grunnlag for dette. Og de har ingen plikt til å informere sjåfør/passasjerer om verken Hva eller Hvorfor, av de undersøkelser de måtte foreta!

Det eneste politiet faktisk plikter å forevise er Uniform/Betjent-bevis/skilt.

Men i de fleste tilfeller vil betjentene svare på eventuelle spørsmål angående kontrollen og dens rutiner! Så det er bare og spørre, men legg merke til at de/politiet faktisk IKKE plikter å svare!

På forespørsel har vi som sjåfør/passasjer plikt til å forevise, svare på og utføre følgende:

1. Vise gyldig førerbevis for gjeldende kjøretøy og klasse

2. Vise gyldig vognkort

3. Vise annen legitimasjon/ID på forespørsel

4. Utføre "blåse-test"

5. Avgi blodprøve (Kan nektes på stedet hvis man ikke stoler på gjeldende personell, MEN man plikter da og bli med til stasjon for å få dette utført av stasjons-lege umiddelbart). Forøvrig er hver eneste betjent opplært til å utføre enkel blodprøve taking, så man kan trygt stole på de! For å spare tid.

6. Svare på følgende spørsmål: Navn, adresse, tlf, livssituasjon/sivilstatus, jobb/skole.

Man plikter ikke å svare på spm. utover disse!

Hvis man på noen som helst måte føler seg urettmessig behandlet, man har noe å klage på angående betjentenes oppførsel, mangelfull/feilaktig kontroll, har man FULL RETT til og klage, både muntlig og skriftlig, på en ordentlig måte.

Håper dette gir svar på eventuellle spørsmål!

Informasjonen er innhentet via tidligere familie-medlem/tidligere politi-sjef ved Arendal politi distrikt (Går nå under Agder Politi distrikt) og nabo/ansatt i Østfold politi distrikt avd. Fredrikstad.

Informasjonen ble ikke innhentet KUN for å svare i denne tråden, men ble innhentet av personlig interesse, da jeg har opplevd en lignende situasjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du politi eller noe i den duren?
Informasjonen er innhentet via tidligere familie-medlem/tidligere politi-sjef ved Arendal politi distrikt (Går nå under Agder Politi distrikt) og nabo/ansatt i Østfold politi distrikt avd. Fredrikstad.

Informasjonen ble ikke innhentet KUN for å svare i denne tråden, men ble innhentet av personlig interesse, da jeg har opplevd en lignende situasjon selv.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det som skillbill skriver om hva Politiet har rett til, så er det nok ikke alltid like enkelt.

Man har kanske mye rettigheter som enkelt individ, men det er ikke så mange som gidder eller kanskje vet hva de har rett til.

eks: hvis politiet krever blodprøve, ransaking av deg eller din bil, har de full rett til dette hvis de kan vise til en eller annen mistanke de har om lov brudd. eks lukter alkohol, mistenkelig ting i bilen, eller rar oppførsel.

Har de ikke dette, kan du nekte politiet ganske mye. Men de har rett til å holde deg tilbake for eventuelt å prøve å få godkjent en ransaking, men da bør det jo foreligge noe mistenkelig.

Føler du deg krenket, kan du som andre her nevner klage, helst skriftelig og meget lurt via en advokat.

Men så må jeg virkelig spørre: Er det så ille å la politiet få rote litt i sakene dine??

Jeg syns egentlig at det er helt idiotisk å begynne å klage på at politiet roter og graver litt, bare de oppfører seg på en hyggelig måte og innenfor visse normer, for de skal selvfølgelig ikke få lov til alt.

Lar vi dem gjøre dette får faktisk alle lovlydige borgere en mye bedere beskyttelse, da det blir enklere å luke ut de kriminelle.

Dette kunne jeg nok skrevet masse masse mer om, men det gidder jeg ikke....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snut dame som stoppet meg 3 ganger på et døgn. Siste gangen var jeg litt irritert å spurte hva hun hadde imot meg. Hun nektet for at hun hadde stoppet meg... Og hun var skikkelig bitchy... Oftest er Politiet hyggelige folk, men det finnes noen unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...