Gå til innhold

Godkjenning av e30 med turbo + en del andre spm

need4quattro
 Share

Anbefalte innlegg

Men det blir ikke no pes med purken og forsikringselskapet da viss jeg tilfeldigvis overlever og at de finner ut at det var en m3?

Jeg kan love deg noe hemningsløst mye "pes med purken og forsikringsselskapet"! Et slikt scenario innebærer en rekke lovbrudd, bl.a. på Vegtrafikkloven og Forsikringsavtaleloven. Lovbrudd interesserer jo av og til politiet...

Som Øyvind nevner, vil forsikringsselskapet kunne kreve både avkortning og regress. (For de som ikke vet hva regress er, så betyr det at forsikringsselskapet utbetaler erstatning til skadelidte for deretter å kreve skadevolder for hele eller deler av beløpet). Det siste kan dreie seg om høye syvsifrede beløp dersom du har påført andre mennesker skade.

Jeg skriver ikke dette for å være en sur gammel kjerring som er ute etter å ødelegge moroa, men fordi jeg har sett en del tragiske skjebner som en følge av slike ting. Jeg har enorm forståelse for at det er morsomt og fristende med flere "ponnier i stallen", men vær så snill og følg regelverket både m.h.t. godkjenning og forsikring! Selvfølgelig er norske bilavgifter helt hinsides all fornuft, men det er desverre ikke så mye annet å gjøre enn å forholde seg til dem. (Og selvfølgelig tenke seg litt om når man avgir stemme ved valge til høsten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fullstendig klar over det. MEN det er snakk om etter bilen er godkjent ombygd, da heter faktisk bilen fortsatt 318, men den er godkjent for 220 kw. og da er det en annen sak enn viss den het m3 fordi forsikringsselskapa går etter navna. Får nok en liten økning i forsikringa, men den er LAAangt fra hva du ville hatt i forsikring på en m3.

Jeg har endel kamerater som har bygd om og godkjent diverse biler, og de påstår at forsikringa blir billigere, noe jeg ikke tviler på, men det som er tingen er at hvordan forteller du til forsikringsselskape hva slags bil du skal forsikre uten å spesial forsikre den som en ombygd m3?

Vet du bare får igjen for en 318 når den er forsikra som det (ja godkjent ombygd).

Så skulle jeg være så uheldig at jeg kjører på noen og på fører dem skade så har det ingen verdens ting å si i forhold til hva de får igjen. Og jeg tviler sterkt på at jeg får noe mas med onkel politi fordi bilen er tross alt godkjent, og forsikringselskapet "vet hva de har forsikret".

Klart, kanskje det ikke er etter rette risiko-ratio, men det skal være sagt at det er en god del idioter som har kjørt seg ihjel med disse bilene som egentlig ikke har noe bak rattet å gjøre.

En annen ting er at siden det har skjedd så mye ulykker med disse bilene så vil egentlig ikke de fleste forsikringselskapa forsikre disse bilene, derfor smører de litt ekstra på forsikringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gjelder val bare vist ikke bilen er godkjent ommbygd ikke sant??? vist ikke så har både if og gjensidige nor en litn lærefeil i sine forsikringsagenter.

Hvis bilen er godkjent og forsikringsselskapet informert er det selvfølgelig ikke noe problem! At forsikringsselskapene priser ut fra det som da strengt tatt ikke er riktige forutsetninger er jo ikke ditt problem :wink: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man slike godkjenningspapirer da?? Hva er det egentlig?
du bør ha d for og få d godkjent med turbo siden bmw ikke leverer den bilen du har orginalt med turbo motor

Men hvis du trimmer en motor er det vell et fett hvordan du trimmer, om det er med turbo\kompressor eller chip...o.l. eller tar jeg helt feil.

Snakket nemlig med biltilsynet og de mente en org. 325 e30 kunne bli godkjent opp til 220-225hk. Og dette med org. bremser.. Er det da biltilsynet som tar feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, viss du bygger om en 318 e36 til m3 så må du ned til tyskland å få det godkjent, right?

nei.. du må få bmw til og skrive pappirer om va du må bytte og bytte d som er annvist og så vise bilen hos bmw der de skriver en bekreftelse på att din bmw 318 er identisk med en m3 og så vise pappirene og bilen på biltilsynet. lønner seg og ta en prat med ditt lokale biltilsyn først da så du blir litt kompis.

Hvis man skal flytte "alt" fra en M3 hentet i Tyskland så trenger man vel ikke de første papirene du snakker om??

Godkjenner BMW verksteder i Norge fortsatt ombygde biler? Trodde de sluttet med dette jeg?

Hvis man klarer å lure unna å betale momsen på den bilen man tar inn i Norge går det bra eller skal Biltilsynet se at momsen er betalt på delebilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal flytte "alt" fra en M3 hentet i Tyskland så trenger man vel ikke de første papirene du snakker om??

Godkjenner BMW verksteder i Norge fortsatt ombygde biler? Trodde de sluttet med dette jeg?

Hvis man klarer å lure unna å betale momsen på den bilen man tar inn i Norge går det bra eller skal Biltilsynet se at momsen er betalt på delebilen?

tror de driter i hvor delene kommer fra så lenge alt er byttet over. :) bare ikke si att du har henta en bil uten og momse den så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...