Gå til innhold

hmm!!! Alternativ til M3!


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

BMW M3 1992-96 mod. :

286 HK / 1450 kg = 5,0 kg/hk

Koster brukt fra 250 - 350 000 kr

Audi A3 1,8T 1996-00 mod. :

1140 kg

trenger ca 230 hk for å få samme kg/hk forhold som M3

bytte turbo, intercooler, chippe og litt annet småting...

koster fra 120 000 + trimming 30 000 kr.

mindre og morsommere bil å kjøre... pedalene står mye tettere

kan lett trimmes til 300++ hester..

mye bedre rustbeskyttelse enn E36..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Morsommere å kjøre?! Erru full? Moro rett frem, men de går jo bare rett frem om du pusher litt i svinger/rundkjøringer.. :)

Syntes ikke FWD var så ille i starten, men jeg var rimelig lei etter et år. Du trenger bare det første snøfallet med FWD-bil på gårdsplassen, så skjønner du hvor forbanna kjipt det er å sitte å nappe i brekket i forhold til å trå litt på den riktige pedalen... ;)

Og i tillegg - tipper en original M3 er langt mer driftssikker enn en passe hardt trimma Audi A3 (de har jo 150/180hk originalt). Godt mulig de "enkelt" kan trimmes til 300hk, men har hørt at smerteterskelen for lommeboka hva drivverket angår ligger langt lavere, på rundt 240-250hk.

Synes også jeg ser en original A3 henge med en M3 i svingene..

Hadde heller aldri hatt noe rustproblemer på min E36 da jeg solgte den (12 år gammel) for noen år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Escort RS Turbo en gang og lengter litt tilbake til en lettere mindre bil.. Den hadde ca 200 hester på 960 kg.. dvs bedre enn M3 i hk/kg forhold.

Få kg for hver hestekfraft er viktigste element til rask akselerasjon.

med tettere plassering av pedalene og ikke minst lik høyde i forhold til hverandre så man slipper å løfte foten 10 cm for å bremse)... en av de tingene jeg har mest i mot BMW.. det er veldig behagelig plassering av pedalene, men sporty??? NO WAY.. prøv en Alfa Romeo der har du sporty plassering av pedalene..

det er fint med bakhjulsdrift men jeg har ikke noe i mot forhjulsdrift heller... er ikke en håpløs fanatiker av bakhjulsdrift... eneste fordelen som jeg ser med bakhjulsdrift er under akselerasjon fra stillestående og kjøring på store baner... på små baner og veier med masse krappe svinger vil jeg påstå at det faktisk er en fordel (raskere) med en bil som drar seg gjennom svingene dvs forhjulsdrift...

hva mener du med at en forhjulsdrevet bil bare vil rett frem Gunnar? Tror en M3 kjører fra en A3 på store baner men på veiene i Norge og norske baner vil jeg påstå at en lettere og mindre bil som A3 drar fra en M3 lett... regelen er at jo lettere bil jo fortere går den i svinger.. samme gjelder motorsykler... 1450 kg er ikke optimalt for svingekjøring.. det er hvertfall sikkert.. Fint med 6 sylindra motorer på mange måter .. men tungt blir det.. bakhjulsdrift blir også tyngre pga alle drivaksler, osv.

jeg har en 95 modell E36 og den begynner å få utrolig kjedelig rust her og der i karosseriet.. er ikke noe alvorlig rust.. men sånne rustflekker man kan fjerne med litt arbeid men som har en tendens til å dukke opp igjen året etter... finn en Audi A3 eller A4 med rust!!!

Fordelen med M3 er jo som noen sier har at holbarheten er mye bedre. Girkassa og drivaksler er jo 10 ganger kraftigere.. men tyngre blir det og det går utover morroa igjen..

spørsmålet er hvor dyrt det blir i lengden med 230 hester i en A3.. er jo uaktuelt hvis man må til verksted hver gang man må fikse noe men skrur man selv så blir det jo noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsommere å kjøre?! Erru full? Moro rett frem, men de går jo bare rett frem om du pusher litt i svinger/rundkjøringer.. :)

Syntes ikke FWD var så ille i starten, men jeg var rimelig lei etter et år. Du trenger bare det første snøfallet med FWD-bil på gårdsplassen, så skjønner du hvor forbanna kjipt det er å sitte å nappe i brekket i forhold til å trå litt på den riktige pedalen... ;)

Jeg kjøper ikke bil for å burne og sladde rundt på snøen heller... Tror ikke mange som har E36 M3 holder på sånn... hvertfall ikke de som er redd for bilen sin. Det er til og med min 328i alt for dyr til.

Tror vi har litt forskjellig syn på hva som er morsomt når det gjelder bilkjøring. Det som er gøy er en bil som går fort i svinger, akselererer så raskt at du blir pressa bakover i setet. Og har veldig bra bremser så det blir tryggere å kjøre fort. Presis styring og bra hjuloppheng er også viktig. Jeg har kun hatt 325i og 328i når det gjelder BMW og det sier sitt egentlig. Biler som bruker 10 sekunder til 100 er for kjedelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsommere å kjøre?! Erru full? Moro rett frem, men de går jo bare rett frem om du pusher litt i svinger/rundkjøringer.. :)

Syntes ikke FWD var så ille i starten, men jeg var rimelig lei etter et år. Du trenger bare det første snøfallet med FWD-bil på gårdsplassen, så skjønner du hvor forbanna kjipt det er å sitte å nappe i brekket i forhold til å trå litt på den riktige pedalen... ;)

Jeg kjøper ikke bil for å burne og sladde rundt på snøen heller... Tror ikke mange som har E36 M3 holder på sånn... hvertfall ikke de som er redd for bilen sin. Det er til og med min 328i alt for dyr til.

Tror vi har litt forskjellig syn på hva som er morsomt når det gjelder bilkjøring. Det som er gøy er en bil som går fort i svinger, akselererer så raskt at du blir pressa bakover i setet. Og har veldig bra bremser så det blir tryggere å kjøre fort. Presis styring og bra hjuloppheng er også viktig. Jeg har kun hatt 325i og 328i når det gjelder BMW og det sier sitt egentlig. Biler som bruker 10 sekunder til 100 er for kjedelig for meg.

"..Og har veldig bra bremser så det blir tryggere å kjøre fort.." ok, da skaffer jeg meg skikkelige heavy bremser, så tar jeg meg en tur på E6 i 150-200km/t! Trygt...NEI! for dumt å si noe slikt!

Det fins sikkert mange biler som kan trimmes/tunes til bedre prestanda enn både M3 og M5, når det gjelder toppfart og akselerasjon, men når vi kommer innpå komfort, utseende og viktigst av alt: kjøreegenskapene, så syns jeg ikke man kan sammenligne disse bilene! pluss at en bil KUN skal dra på to hjul, og de er BAK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble denne posten startet bare for å provosere?

For det første så er feilhjulstrekk alltid feilhjulstrekk, beveger du deg i grenseland for hva bilen kan prestere så kommer svakheten fram. uasett vinter eller sommer.

Driftssikkerhet er ganske viktig på en bil, og selv om du kan skru selv, så er det vel ganske kjedelig å stå midt på en motorvei i tyskland og plukke opp delene til veiven.. Du har ett problem uansett om det er du eller ett verksted som skrur.. Ferien er ødelagt.

Selv mener jeg at hvis man mener at banekjøring og isbanekjøring er galskap, ja da kan man ikke utale seg om hvordan bilen oppfører seg på grensen. Kjører du slik på veien som andre kjører på bane så faller alle argumentene for ikke å stille opp på banekjøring i grus.

Hvordan kan du si at en 325 går fortere enn en bil som bruker 10 sekunder til 100 gjennom en sving? Se på Ole Jørgens E30 318IS på ett banetreff, og du vil nok bli overrasket!

"på små baner og veier med masse krappe svinger vil jeg påstå at det faktisk er en fordel (raskere) med en bil som drar seg gjennom svingene dvs forhjulsdrift... " I motsettning til en som har 2 hjul som kan ta seg av styringen, og 2 hjul som kan skubbe forrover? Er du seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...