Gå til innhold

hmm!!! Alternativ til M3!


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

Skal sant sies så får de som har lyst på audi kjøpe d og de som vil ha BMW kjøpe d. Audi utgår spør du meg derfor kjører jeg noe jeg mener er helt klart bedre altså en BMW. forresten en hissig trimma a3 er kjapp men noe lite holdbar vist du ikke bruker xxxxxx antall 1000 på den. m3´n er orginal med sitt hesteantall og fungere derfor veldig bra med det og er holdbar. kjekt med diskusjoner for d er jo d forumet er til for og hvorfor sammenligne en ikke trimma bil med en trimma bil??? trim en audi a3 og en bmw m3 og sjekk va som er kjappest da! tror ikke du trenger og trimme plugga på m3´en gang for og flise en a3 med 300hk. og e36 ruster jo veldig lite da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

med tettere plassering av pedalene og ikke minst lik høyde i forhold til hverandre så man slipper å løfte foten 10 cm for å bremse)... en av de tingene jeg har mest i mot BMW.. det er veldig behagelig plassering av pedalene, men sporty??? NO WAY.. prøv en Alfa Romeo der har du sporty plassering av pedalene..

Har kjørt f.eks en 2002 (tror jeg) Alfa Romeo 156 1.8TS Sportwagon, og jeg er absolutt enig i at de har en sportslig følelse (jeg liker meget godt 156, bare synd at kvaliteten er dårlig og prisfallet høyt) - men pedalene sitter FOR nærme hverandre!

Jeg kjørte med sandaler (ikke bredere enn normale vintersko) og hadde faktisk problemer med at de hektet seg i pedalene ved siden av. Jeg kjørte ganske hardt med den, og i svinger hvor man ble kastet sidelengs samtidig som man må på brems/clutch/gass måtte man virkelig konsentrere seg for å treffe riktig. Kludrer faktisk litt med vintersko og finsko med brede såler i femmeren min også, så jeg hadde ikke likt noen nærmere plassering (har normal skostørrelse, så det er heller ikke problemet).

det er fint med bakhjulsdrift men jeg har ikke noe i mot forhjulsdrift heller... er ikke en håpløs fanatiker av bakhjulsdrift... eneste fordelen som jeg ser med bakhjulsdrift er under akselerasjon fra stillestående og kjøring på store baner... på små baner og veier med masse krappe svinger vil jeg påstå at det faktisk er en fordel (raskere) med en bil som drar seg gjennom svingene dvs forhjulsdrift...

hva mener du med at en forhjulsdrevet bil bare vil rett frem Gunnar?

Det er mange årsaker...

De har f.eks. som regel type 70/30 vektfordeling, og Audi er vel stort sett blant verstingene på dette området (?), med mesteparten av motorvekta foran forakslingen. Du kan svinge alt du vil, men presser du bilen på grensa går den bare rett frem selv om hjulene står på tvers. BMWer er mer nøytralt satt opp fra fabrikk, men presser du de understyrer de en god del de også.

Så må du huske på fysikkens lover. Du har jo tross alt bare 100% grep på hvert hjul. Med RWD får du en mer optimal fordeling av grepet. På FWD-biler henger jo bare bakhjulene der - hvorfor ikke bruke de? (fordi det er billigere å produsere FWD-biler, samt at det gir bedre kupéplass;)).. Et godt eksempel på det med grepet er at FWD-biler spinner mye lettere i svinger enn RWD-biler, og hva skjer når de spinner? Jo, de fortsetter rett frem og du må gå av gassen for å få bilen til å svinge igjen. Se på banekjøring med FWD-biler (uten slicks), og du vil fort se at hjulspinn er et stort problem, selv på biler med relativt lite effekt. Jeg kjørte autoslalom med Chrysleren min, og den spant seg jo gjennom hele løypa... Vet om en Cooper S (165hk) som har ganske mye problemer med hjulspinn på Reve. En RWD-bil med tilsvarende effekt har ikke på langt nær de samme problemene.

Fordelen med M3 er jo som noen sier har at holbarheten er mye bedre. Girkassa og drivaksler er jo 10 ganger kraftigere.. men tyngre blir det og det går utover morroa igjen..

Ja, men så har du drivverkstapet i Audiene (og FWD-biler generelt), det er noen prosent forskjell der. Har du 220hk i motoren på en FWD-bil har du kanskje 175hk på hjulene. Har du 220hk i motoren på en RWD-bil har du kanskje 185hk på hjulene. Det er hjul-hk du må regne med når du regner hk/kg...

La meg til slutt legge til at jeg synes Audier er flotte biler, og at FWD absolutt har sine fordeler, så jeg er ikke RWD-fanatiker, men å påstå at en trimma A3 og en M3 blir samme greia går jeg ikke med på. En fin økonomivariant kanskje, men likeverdige blir de aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det det er. Og ser man f.eks. på tidene til E36 M3 3.2er på ringen (http://www.nordschleife.no) vil du se at selv RS4 og RS6 med mer gamp har problemer med å slå tidene, og det sier seg selv at disse har grommere understell enn en original A3.

20,832 km 8,20 = 150 km/h BMW M3 Evo E36 321 ps.

20,600 km 8,20 = 148 km/h 2002 Audi RS6, Horst von Saurma, Sport Auto 2002.

20,832 km 8,22 = 149 km/h BMW M Coupe 321 ps, 1999.

20,832 km 8,22 = 149 km/h BMW e46 M3 -00, BMW test drivers 2000.

20,600 km 8,25 = 147 km/h 2001 Audi RS4 375 ps, Horst von Saurma, Sport Auto 2001.

Legg også merke til at Audiene har kjørt 232 meter kortere (noen sekunder ekstra).

Her er en RS4 med R-dekk:

20,600 km 8,17 = 149 km/h 2001 Audi RS4 375 ps Sports Packet and R-tires, Horst von Saurma, Sport Auto 2001.

Så selv med R-dekk hadde den ikke slått M3en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...