Gå til innhold

Jeg er skuffet etter å ha prøvekjørt E90


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

I dag var jeg og prøvekjørte den nye 3-serien (E90) og det var desverre ikke en spesielt hyggelig opplevelse...jeg er faktisk skuffet og trist. :cry:

Jeg prøvekjørte 320i og 320d...begge uten I-Drive...og kun 320d ga meg et aldri så lite "kick" av begjær pga. av motorens kraftige moment. Begge motoralternativene kommer til å selge som "hakka møkk" til menigmann, leasingflåter og Gud vet hvem, men ingen av modellene tilfredstiller egentlig mine forventninger til en helt ny 3-serie fra BMW. Først og fremst liker jeg ikke måten chassiset håndterer de nye "run-flat" dekkene i lavere hastigheter. Det homper og det rister uforholdsmessig mye og komforten er helt klart dårligere enn for E46 så lenge hastigheten er lavere enn 100 Km/t. Dernest liker jeg ikke 6-trinns gearkassen...6-gearet er utmerket, men spranget mellom de andre gearene er for kort og jeg hadde derfor hele tiden en følelse av at jeg burde geare opp eller ned. Jeg liker heller ikke at frontruten er plassert så tett på sjåføren a la 1-serien...man mister liksom litt av perspektivet og den gode romfølelsen som man har i en E46. Plasseringen av bryterne for vindusheisene forran må være en misforståelse :? ...jeg kunne ikke sitte tilbakelent i setet og nå knappen...og jeg er ganske normalt bygget med mine 186 cm. N42 motoren i 320i er etter min mening direkte kjedelig og den er heller ikke kraftig nok for E90. De kommende modellene 318i og 318d kommer derfor helt klart ikke til å bli et alternativ for en som er glad i å kjøre bil. E46 318i går helt klart bedre enn E90 320i og det er faktisk et stort paradoks. Jeg tror derfor ikke at det blir skikk på sakene vedr. E90 før modellene heter 325i, 330i eller 330d...bilen er for tung og dynamisk begynner den derfor ikke å "leve" før hastigheten overstiger 150 Km/t. E90 føles også direkte tung og sedat der E46 føles hendig og villig...i alle fall når det gjelder "danske" veier og hastigheter. Hvorfor kan man ikke justere høyden for sikkerhetsselene forran ? ...og hvorfor er midtkonsollen inkl. midtarmlenet montert så høyt at armlenet er i veien når man skal geare ?

Modellen er ny og den har etter min mening et spennende design både når det gjelder interiøret og eksteriøret, men ellers er den etter min mening ikke en stor utvikling/evolusjon i forhold til E46. Et eller annet mangler...kanskje litt av agiliteten og chassisresponsen som man opplever i 1-serien, men først og fremst føles den mer som en 5-serie "light" enn som en 3-serie. Den er for "laidback" og den viser kun frem sin styrke i store hastigheter. Den er med andre ord en tung og sikker "Autobahnstormer", men den er ikke en lett og hendig kjøremaskin for landeveiene som vi kjenner 3-serien med E36 og E46. :roll:

Jeg beholder min E46 og hopper over E90...hvis ikke en E39 eller en E60 vekker begjæret i mellomtiden da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver nye model øker vekten og størrelsen, og man mister noe av agiliteten for hver gang. Kritikken mot E46 var vel omtrent den samme i 98/99, "omtrent som 5-serie light". Man trenger derfor større motor i E90 for å opprettholde sportsligheten. Jeg prøvde E90 325i med sportsunderstell og 17-tommere, og her er kraften tilstrekkelig etter min mening. Man merker godt hull i veidekket, men heller det, enn en bil som er for myk. Motorlyden ved høyt turtall er ikke helt etter min smak, noe feil ved lydbildet der...

Men DSC/DTC'en er mye bedre enn i E46, imponerende etter min mening.

Interiøret har 3 småting som kunne vært bedre: Bryterne for vinduene når du ikke frem til, med mindre du sitter helt frem mot rattet. Midtarmlene burde kunne velges bort, ihvertfall på manuelle utgaver. At det er skyvbart i lengden hjalp ihvertfall ikke meg. Og interiør-hovedlyset? Skikkelig grelt og kaldt lys sammenlignet med det varme, eksklusive lyset i E46 med lyspakke. (E90'en hadde også lyspakke) Aktiv styring er komfortabelt ved parkering, men man trenger nok mye tid til å venne seg til det, personlig ble jeg ganske forvirret og usikker over de ulike rattutslagene. Forøvrig trodde jeg den skulle ha variabel rødmerking på turteller avhengig av motortemp? Ikke tegn til dette på mitt testeksemplar etter en hel natt stillestående.

Forøvrig: Herlig bil! Design på eksteriør og interiør er lekkert, gadget'ene er snart uunværlige, og når jeg etterpå satte meg inn i E46 føltes den litt gammel. Jeg vil si at man har mere føling med hva som skjer i E46, du hører motoren bedre, bilen er lettere. Men E90 kjører like raskt, det føles bare ikke sånn. "Løp og kjøp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...bare for å rette opp evt. misforståelser (jeg var kanskje litt for subjektiv i mine vurderinger ?). Det er klart at E90 både er en mer utviklet bil og totalt vurdert en bedre bil enn E46, men uten feil og merkverdigheter er den ikke. En av de beste sidene ved bilen er faktisk at man har muligheten for å kjøpe mer eller mindre det samme ekstrautstyret som for E60. :D Man kan også selv programmere hva to av knappene på sportsrattet skal brukes til. Ellers liker jeg ikke den generelle plastikkvaliteten på interiørdetaljer og det er også mer vindstøy enn det er i E46. Det er forøvrig også vanskelig innvendig å se hvor de i forhold til E46 ekstra cm i bredden kommer til nytte...de 35mm ekstra i akselavstanden er det imidlertid ikke vanskelig å få øye på. :D Er jeg enig i at man generelt bør vurdere å kjøpe bilen hvis man er i markedet for å kjøpe en ny bil ? ...Ja; det er jeg fordi den "nye" Audi A4 egentlig er den "gamle" A4 når man preller av den nye fronten og det er ikke godt nok i denne sammenhengen. Mercedes-Benz C-klasse er en meget fin bil, men den er for dyr og den virker etter min mening kanskje litt "gubbete". Litt gammelmodig og "gubbete" virker også Jaguar X-type og dynamisk er den heller ikke på høyde med E90. Alfa-Romeo 156 er for gammel og den generelle byggekvaliteten er heller ikke noe jeg ville ha brukt surt tjente penger på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at en E46 318i går bedre enn en E90 320i? Kan jo bare være bilen som gjør at det føles slik. Det pleier ofte være slik med BMW. De nyere bilene føles tregere og tregere fordi de er så isolerte og presise. Fartsfølelsen forsvinner fullstendig.

Hvis run flats faktisk er et problem er det jo ikke verre enn å kjøpe vanlige felger og dekk, og putte en boks med dekkskum i bagasjerommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at en E46 318i går bedre enn en E90 320i? Kan jo bare være bilen som gjør at det føles slik. Det pleier ofte være slik med BMW. De nyere bilene føles tregere og tregere fordi de er så isolerte og presise. Fartsfølelsen forsvinner fullstendig.

Du har rett, men det er ikke fordi fartsfølelsen forsvinner fullstendig (helt !) iom. at bilene på papiret har mer eller mindre identiske ytelser. :D 0-100 Km/t klarer E90 på 9,0 sekunder og E46 på 9,3 sekunder. Toppfarten er hhv. 220 Km/t og 218 Km/t. 0-1000 meter klarer E90 på 29,9 sekunder og E46 på 30,7 sekunder. 80-100 Km/t (4.gear) klarer E90 på 8,9 sekunder (6-trinns gearkasse) og E46 på 9,2 sekunder (5-trinns gearkasse). Jeg tror at en mer avdempet motor/avgasslyd er årsaken til min opplevelse av E90. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...