Bmw323i Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 for det første, dette er ikke noe jeg skal gjøre med bilen min, jeg bare lurer. mange snakker om turbo lagg osv, men det forstår jeg ikke. jeg forstår det at det tar tid før turboen spoler seg opp osv, sammenlignet med en sugemotor, men turbolaggen er vell ikke så voldsom? hvordan bygger man en turbomaskin der den begynner å lade tidelig? å treffe på riktig størrelse på turboen har jo litt si, men hvilke andre faktorer spiller inn her? har lest litt om en volvo 240(dr dre sin) som lader 1.6 bar allerede fra 2500 omdr. dette er da ikke så mye lagg? har også fått meg meg at noen datasprut (f.eks autronic) har antilagg, er det noen andre måter en kan gjøre dette på? tenker mest mekanisk eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn B Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 minimiserer ikke bi-turbo turbo laggen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Mars 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2005 jo, men da er det jo 2 turboer og da . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eXistenZ Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 drit i turbo å hiv i kompressor.. snipp snapp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 Er jo mindre lagg på mindre turboer. Hvis det er inngygd anti lagg i morostyringen gir den bare mindre trykk på lavere turtall så effektkurven blir jevnere. Dvs at den gjør at du får mindre effekt på mellom registeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mars 18, 2005 Share Skrevet Mars 18, 2005 d er vel noe som kalles sekvensiell turbo som kan til d der. der er d vridbare blad eller no slikt i turboen som gjør att den fint kan lade 1 bar på 1500 omd dette er mersedes sine nye turboer veldig kjent for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Mars 19, 2005 Share Skrevet Mars 19, 2005 Større tuboer, større lagg, rett og slett fordi de er tyngre for eksosen å dra rundt Så viss du vil ha mindre lagg, gå for enten to mindre turboer eller kompressor... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 19, 2005 Share Skrevet Mars 19, 2005 Har tenkt litt jeg også. Ikke på turbolagg, men dette med chiptrimming av trubomotorer. Hvordan vet turboen at den skal gi høyere trykk?? er det en elektrisk styrt overtrykksventil eller no?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Mars 19, 2005 Share Skrevet Mars 19, 2005 etter hva jeg vet så kan du justere det med feks, dumpventilen... jo lengere den holder før den slipper ut luften, jo høyere trykk.. Turboen derimot vet ikke en dritt den er bare drevet mekanisk av eksosen som komm ut av motoren, gjennom grenrøra og til turboen. Så turbo trykket er ikke konstant, men når folk sier at de har den på 1 bar eller hva søren. Så er det toppen, trykk over det blir bare sluppet ut, eller dumpa om du vil. Ja du får elektrisk utstyr for dette, og jeg ville tro det er det som er normal, men det erikke noe i veien for at dette også kan være rent mekanisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Mars 19, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2005 Har tenkt litt jeg også. Ikke på turbolagg, men dette med chiptrimming av trubomotorer. Hvordan vet turboen at den skal gi høyere trykk?? er det en elektrisk styrt overtrykksventil eller no?? trodde den var vakumstyrt på en eller annen måte, men vet det ikke sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 20, 2005 Share Skrevet Mars 20, 2005 Vet at overtrykksventiler er vertfall vakum styrt, men regner med det finnes andre metoder. Men skjønner ikke hvordan man klarer å øke trykket kun ved chipping. Kan selvfølgeli skru på justeringen til overtrykket, men det er farli å få for stort trykk uten å øke bensin eller dieselmengden=stempler borte vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet Mars 20, 2005 Share Skrevet Mars 20, 2005 Det som styrer trykket på en turbo motor er wastegaten. Noen turboer har intern wg, og andre har eksterne. En del av disse kan justeres med en stramme skrue som stiller presset på en fjæret ventil. Disse kan igjen overstyres med diverse anretninger som magnetventiler, bleedventiler osv. Du kan ikke justere trykket lavere en det wg er innstilt på med disse sistnevnte ventilene. - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet Mars 21, 2005 Share Skrevet Mars 21, 2005 Det å tilpasse turboen til motoren har vel mest å si angående lag, men her spiller en del faktorer inn. Det kommer veldig an på hva bilen skal brukes til. Du kan ha tilnærmet null lag i en liten turbo, men turboen er ikke i stand til å levere luftmengden som skal til for å utvikle hk. På høyere turtall vil denne turboen bare være en hindring i eksosen og systemet vil være veldig ineffektivt. En stor turbo virker motsatt der du må tåle litt lag for å kunne få høy toppeffekt. Noen faktorer som hjelper mot lag: * Best mulig tilpassning av turbo * VATN turbo med variabel eksosgeometri (nevnt tidligere) * Responssytem med dyse i eksoshuset * Kulelagret turbo * Pulssplitt grenrør i rustfritt stål * Kortest mulig trykkrør * Tilpasset IC Alt i alt er det vel snakk om harmoni mellom alle komponentene i systemet. Er det lagt vekt på dette under designen vil ikke lag være noe probem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Mars 21, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2005 takker for gode og fyldige svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå